ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים

1052.0055 מלחמה ורפואה

מערכות צבאיות רבות בהיסטוריה הוכרעו מראש, או שתוצאותיהן נקבעו ע"י תחלואה אשר במקרים לא מעטים ניתן היה למנעה. תוצאות מערכות אחרות הושפעו במידה רבה ע"י תחלואה בקרב הכוחות הלוחמים ומההיפגעות בשדה הקרב. חרף עובדות ידועות אלה, הדיון בבריאות הצבא כמרכיב משמעותי בתפקוד הארגון הלוחם איננו מתקיים בקונטקסט ההיסטורי-צבאי. מטרת הקורס היא לקיים את הדיון על רקע דוגמאות היסטוריות מתקופות שונות, על-מנת להאיר מערכות שונות ותוצאותיהן מזווית אחרת – הזווית הבריאותית. ייעשה ניסיון ללבן את מערכת היחסים המורכבת שבין הפיקוד הצבאי לבין דרג הסיוע הרפואי בתקופות ובמערכות שונות

 

1052.0074 מדע, טכנולוגיה וביטחון

הקשר בין מדע וטכנולוגיה ובין הביטחון הוא רב ממדי ודו סטרי. מחד, המדע והטכנולוגיה ממלאים תפקיד עיקרי בבניין הכוח המודרני, ומאידך הם נדחפים קדימה ע"י צרכים ביטחוניים. הקורס יעסוק בהבנת קשר זה. אחרי מבוא קצר בו נדון במהפכות מדעיות והשפעתן על המלחמה, נייחד מקום לעקרונות המלחמה בראי הטכנולוגיה המודרנית וננתח מספר דוגמאות היסטוריות. חלק חשוב בקורס יעסוק בתפקיד של מרכיב המדע והטכנולוגיה בתורת הביטחון של ישראל. נדון בסוגיות הנוגעות לבניין הכוח כמו: טכנולוגיה כמכפיל כוח, התנאים הנחוצים לעליונות טכנולוגית, תפקיד התעשייה הביטחונית, כלכלת המו"פ הביטחוני, תהליך קבלת ההחלטות בבניין הכוח, והמהפכה הצפויה בשדה הקרב העתידי (RMA). בנוסף, בשנים האחרונות הולך מימד הסייבר וכובש לו מקום בשדה הקרב העתידי. האם מדובר בעוד טכנולוגיה או בשינוי מהותי בפני המלחמה? מה מייחד את כלי המשק בסייבר מכלי הנשק הקלאסיים? חלק נכבד מהקורס יעסוק גם בברור סוגיות אלו. 

 

1052.4009 גבולות וביטחון בישראל

מטרות הקורס הינן להבין את השפעת הלאומיות ותפיסת המרחב על המלחמות שעברה מדינת ישראל, על הדרך אליהן ועל תוצאותיהן ; להכיר את מושגי הגבול המדיני כמושג גיאוגרפי פוליטי, מושג שיש לו משמעות נרחבת בתולדות  עמים  בכלל ובתולדותיה של מדינת ישראל בפרט;להבין את המונחים הכלליים הכרוכים ב"תורת הגבולות" ;לנתח את תהליכי היווצרותם של גבולות ישראל, על השינויים שחלו בהם, מהתוכניות להקמת המדינה ;להכיר את המושגים העוסקים בטיפוסים של לאומיות וההשפעה ההדדית של טיפוסי לאומיות על ההתפשטות במרחב.  

 


1052.0105.01 מלחמה ודיפלומטיה במלחמת עולם השנייה

המהפך שבין המבנה הבינלאומי הרב-קוטבי ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה, למבנה הדו-קוטבי בסיום המלחמה יעמוד במרכז הדיון. הסוגיות העיקריות למבחן תעסוקנה בסיבות לפרוץ המלחמה; תוצאות המלחמה על המערכת הגלובלית; השפעת מבצע ברברוסה; המתקפה על פרל-הרבור; הקרב על סטלינגרד; הירושימה; היחסים שבין בעלות הברית למעצמות הציר. היחסים שבין צ'רצ'יל לנשיא רוזוולט והשפעת אישיותם של היטלר ושל סטלין.

1052.4010.01  היבטים בסכסוך הישראלי-פלסטיני

הקורס יסקור היבטים שונים בסכסוך הישראלי-פלסטיני החל מימי ראשית הסכסוך ועד ימינו-אנו, תוך התמקדות בתהליכי קבלת ההחלטות בישראל בסוגיה הפלסטינית לאורך השנים. בין הנושאים בהם נתמקד יוזכרו ראשית הסכסוך ומהותו (ארץ אחת לשני עמים) ומערכת היחסים בין הצדדים עד 1948; היווצרותה של בעיית הפליטים (ובכלל זה המחלוקת בדבר חלקה של ישראל), היקפה ומשמעויותיה ויחסה של ישראל למיעוט הערבי בקרבה בשנים הראשונות למדינה; מדיניות ישראל בסוגיית השטחים לאחר 1967 והוויכוח בנושא (ובמרכזו תכניות דיין ואלון); הצעות שונות (אמריקאיות ואחרות) שהועלו עם השנים לפיתרון הסכסוך, ובכללן תכניות רוג'רס ורייגן, מתווה קמפ-דיויד (הראשון) ורעיון הקונפדרציה הירדנית-פלסטינית; ויחסה של ישראל לאש"ף לאורך השנים עד להכרתה בו ב-1993. תשומת לב מיוחדת נקדיש להסכמי אוסלו ולהתפתחויות בשני העשורים האחרונים, ובכלל זה נתמקד בסוגיות הליבה בסכסוך (ירושלים, הגבולות והפליטים) ובאפשרויות השונות לפיתרונן (אם בכלל).



 

סמסטר ב'

 

1052.4011 לוחמת סייבר

מהפיכת המידע אשר החלה במאה העשרים הביאה לשינויים מרחיקי לכת בטכנולוגיה ואלה בתורם הביאו לשינויים בתרבות האנושית הגלובלית. שינויים אלה היו ועודם בעלי השפעה מהותית על תחומי האסטרטגיה, הלוחמה, הסיכון והבטחון עד כדי הכללת סיכוני הסייבר כחלק מהערכת הסיכון הגלובלי של הפורום הכלכלי הבינלאומי.

הקורס סוקר בצורה מערכתית את התחום האינטרדיסציפלינרי של לוחמת הסייבר: מה כלול במושג רחב זה, מהו מקומה של לוחמת הסייבר והפעלת כח קיברנטית בין תחומי הלוחמה הקלאסיים, מהם השינויים האסטרטגיים בהגנה והתקפה אשר מייצרת לוחמת הסייבר, הקשר בין הסייבר למערכת הבינלאומית, השחקנים הגלובליים בתחום, יכולות ומגמות. בנוסף יתמקד הדיון בפגיעותם של ארגונים ומערכות ממלכתיות, אזרחיות ובטחוניות, הטכנולוגיות הרלבנטיות ואמצעי ההגנה המודרניים.

1052.4005.01 עתיד המלחמה
מהיכן באה המלחמה, היכן היא נמצאת היום, ולאן מועדות פניה? מי ינהל את מלחמות העתיד, באמצעות איזה כלי נשק וארגונים, ולאיזה מטרות? במה יידמו מלחמות העתיד לאלו של העבר, ובמה תהיינה שונות? בהסתמכו על מבחר רחב של כתבי מומחים, ינסה הקורס הנוכחי להעניק לתלמידים את הכלים להתמודד עם שאלות אלו והדומות לה.

 

1052.4003 הפוליטיקה של הגרעין

הקורס יעסוק בסוגיות והיבטים שונים הנוגעים להשפעתו של הנשק הגרעיני על עיצוב הסדר הבינלאומי במאבק הבין גושי במלחמה הקרה והשפעתו על האינטראקציה במערכת הבינלאומית. בין הסוגיות אשר יידונו: המרוץ הגרעיני הבינלאומי והדילמה לפתח או לא לפתח תוכניות גרעין במדינות מסדר שני ושלישי; התפתחותן של נורמות, מוסכמות ומגבלות שהובילו לכינונו של "מועדון הגרעין"; כמו כן ידונו בקורס גם סוגיות עכשוויות והתפתחויות שחלו בשנים האחרונות

 

1052.4006 משחקים אסטרטגיים

הקורס עוסק במתודולוגיה חדשנית של עיצוב אופרטיבי מערכתי ככלי מתקדם לעיצוב אסטרטגיה ויישומה ברמה הלאומית, באמצעות ניתוח טקסטים, ניתוח מקרי-מבחן ומשחקי-חשיבה. המשחק האסטרטגי יתבסס על תרחיש אזורי עכשווי, המעמת תפישות עולם רווחות עם המציאות המשתנה. זהו משחק חשיבתי המשלב סיעור מוחות בתהליך מונחה ומובנה ובו ארבעה שלבים מובחנים (תוכן המשחק ייקבע עם פתיחת הקורס וביחס לבסיס עולם-הידע המקצועי של המשתתפים). הדגש בקורס הוא על למידה עצמית והתנסות עצמית בתוך מסגרת תיאורטית שתינתן על ידי המרצה בתחילת כל שיעור. הסטודנטים יידרשו להכנת דיונים בכיתה כבסיס לחקירה המערכתית.