ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה



אופציות ושווקים פיננסיים

המרצה: מר ש. בן יהודה

דרישות מוקדמות: זכאות במיקרו כלכלה ב'

מספר הקורס: 1011.3509

שימוש בנכסים נגזרים נעשה עוד בימי קדם, לצורך גידור סיכונים. עם התפתחות שווקי ההון בעולם בכלל ובישראל בפרט, מסחר רב מתבצע בנכסים נגזרים (כגון אופציות וחוזים עתידיים). השימוש בנגזרים זכה לתמיכה מחד (הגדלת נזילות ומסחר,יעילות שווקים) ולהתנגדות עזה מאידך, בשל המינוף הגבוה הטמון בהם (טענות למניפולציות על מחירי נכסים סחורות ומזון, העצמת המשבר הפיננסי ב 2008).

קורס זה יתאר את המאפיינים הייחודיים של האופציות, ויסקור מודלים מרכזיים להערכת שווי אופציות, תוך הדגשת השימושים המעשיים באופציות בעולם ובישראל לרבות גידור סיכונים, ובזיקה לנכסי השקעה נוספים הקיימים בשווקים הפיננסיים.

בחלק הראשון נבין את המאפיינים הבסיסיים של האופציות. בחלק השני נראה באמצעות מודל בינומי מה מניע את מחירי האופציות. בחלק השלישי נעסוק במודל המרכזי שנמצא בשימוש לתמחור אופציות אשר זיכה את מפתחיו לפרס נובל, מודל בלאק ושולס, תוך כדי יישום בשוק ההון הישראלי. בחלק הרביעי נסקור נכסים פיננסיים נוספים ומאפייני הסיכון בהם.



אינטגרציה כלכלית ופיננסית
והמשברים מאז 2007  

המרצה: פרופ' ע. ישיב

דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה ב'

מספר הקורס: 1011.3161

הקורס יציג נושאים בחזית הידע בכלכלה מוניטארית בינלאומית. הנושאים שיוצגו יתייחסו לקשרים בין מדינות, בכלל זה גלובליזציה ואינטגרציה, תוך התמקדות במשברים מהתקופה האחרונה.

הדיון יכלול היבטים תיאורטיים, אמפיריים והשלכות למדיניות. בין היתר יידונו הנושאים הבאים:

  1. המשבר הגדול: משבר 2007-9
  2. תהליכי האיחוד הכלכלי באירופה
  3. איזור מטבע אופטימלי
  4. האיחוד המוניטרי האירופי והאירו
  5. המשבר בגוש האירו החל ב-2009
  6. הניסיון הישראלי

ארגון תעשייתי, פיקוח והגבלים עסקיים

המרצה: פרופ' נ. גנדל

דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב' וזכאות במיקרו כלכלה  ג'

מספר הקורס: 1011.3221

הקורס הוא בעיקרו שילוב של תיאוריית ארגון תעשייתי ותצפיות על מבנה הפירמה, שווקים, והתנהגות פירמות שאינן מתחרות. המודלים הבסיסיים כוללים תחרות כמויות, תחרות מחירים ומודלים של מניעת כניסה. הקורס יספק מבוא לפיקוח והגבלים ויכסה מחקרים ממוקדים בשטחים אלה.

 

בנקאות בישראל: תיאוריה ויישום

המרצה: ד"ר י. בנימיני

דרישות מוקדמות: זכאות במיקרו כלכלה ב', זכאות במאקרו כלכלה א'

מספר הקורס: 1011.3321

הקורס יעסוק בנושאים נבחרים בבנקאות כמו מבנה מערכת הבנקאות בישראל. ניהול סיכונים בנקאיים ויישומם במערכת בארץ,  מדדי הלימות הון, ומגמות בבנקאות בארץ ובחו"ל.

 

החלטות בתנאי אי-ודאות

המרצה: פרופ' י. גלבוע

דרישות מוקדמות: ציון עובר בכל קורסי החובה של שנה א'
מספר הקורס: 1011.3334

הקורס יעסוק בתיאוריות של קבלת החלטות בתנאי סיכון ואי-ודאות, תוך דגש על היסודות התאורטיים של התחום מחד וממצאים מהספרות הפסיכולוגית מאידך. ייבחנו שאלות בסיסיות כגון משמעות הרציונליות, מושגי התועלת וההסתברות, בהקשר של החלטות בתנאי אי-ודאות.

 

המשבר: כשלון השווקים הפיננסיים והמדיניות המוניטרית

המרצה: מר א. שריד

דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה א'+ב', מיקרו כלכלה א'+ב'

 מספר הקורס: 1011.3349

הקורס יעסוק במשבר הכלכלי שאותותיו הראשונים נראו כבר באוגוסט 2007. במהלך הקורס נעמוד על הסיבות למשבר הפיננסי, ועל השפעת כשלון השווקים הפיננסיים על השווקים הריאליים. לאחר מכן נדון בתהליך היציאה מהמשבר, תוך התייחסות להתמודדות מדינות שונות עם המשבר הכלכלי. נשים דגש על המדיניות המוניטארית שננקטה כדי להתמודד עם המשבר. לבסוף נדון בלקחים מהמשבר.

כלכלה בינלאומית ריאלית

המרצה: ד"ר ל. אזרנרט

דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב'+ג' ובמאקרו כלכלה א'+ב'  

מספר הקורס: 1011.3251

(1) פריון עבודה ויתרון יחסי: המודל של RICARDO (פרק 2)

     1א.  פריון עבודה ויתרון יחסי: ריבוי מוצרים (מהדורה שניה נספח לפרק 2): המודל של
            Dornbusch, Fischer and Samuelson

     1ב.  גורמי יצור ספצייפיים וחלוקת הכנסות (פרק 3)

(2)  היצע גורמי ייצור (היצע יחסי) ויתרון יחסי: המודל של Heckscher and Ohlin (פרק 4,5).

(3)  תנועות גורמי ייצור והגירה (פרק 7)

(4) יתרונות לגודל, תחרות בלתי משוכללת ומסחר בינלאומי (פרק 6)

(5) מדיניות מסחרית (מכסים, מכסות יבוא, סובסידיה ליצוא, תקינה מפלה, מיסוי מפלה, הסכמי סחר) (פרק 8)

     5א. מדיניות מסחרית אסטרטגית

 

כלכלה וחברה במחשבת הכלכלנים הקלאסיים

המרצה:  ד"ר נ. וולוך

דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה א' ובמיקרו כלכלה ב'

מספר הקורס: 1011.3249
המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי הדגיש את הצורך בשילוב שיקולים חברתיים כחלק אינטגרלי של ניהול מדיניות כלכלית. מהם השורשים ההיסטוריים של המחשבה הכלכלית המודרנית, וכיצד הכרה שלהם יכולה לעזור בהבנת המחלוקות בדיונים כלכליים של ימינו? בקורס זה נלמד על המחשבה הכלכלית של סוף המאה השמונה-עשרה ותחילת המאה התשע-עשרה, המכונה הכלכלה המדינית הקלאסית, בה הונחו היסודות למדע הכלכלה המודרני. נראה כיצד לצד עיצוב כלים קונספטואליים המלווים את החשיבה הכלכלית עד ימינו, עמדו שיקולים פוליטיים, חברתיים ומוסריים במרכז המחשבה הכלכלית. נתמקד במיוחד בחשיבה של אדם סמית, אבי מדע הכלכלה המודרני, דייויד ריקרדו, תומאס מלתוס, וג'ון סטיוארט מיל, ובמידת האפשר גם במרקם, ובכלכלנים מודרניים כמו קיינס ומילטון פרידמן.

 

כלכלה מוניטרית בישראל

המרצה: פרופ' ל. ליידרמן

דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה א'+ב', מיקרו כלכלה א'+ב' ומבוא לאקונומטריקה

מספר הקורס: 1011.3303

הקורס יתמקד בנושאים המוניטרים הבינלאומיים שיש להם תפקיד מרכזי בכלכלת ישראל, כגון: קביעת שער החליפין של השקל, תנועות הון בינלאומיות, פערי הריבית מול חו"ל, קביעת שער החליפין הריאלי, וכדומה. כמו כן, נדון בניהול המדיניות המוניטרית של בנק ישראל תחת משטרי שער חליפין שונים: שער חליפין קבוע, רצועת ניוד, ושער חליפין נייד. תשומת לב מיוחדת תינתן למשטר הנוכחי של יעד אינפלציה ולהתערבות של בנק ישראל בשוק מט"ח. הניתוח יתבסס על מודלים אנליטים שיוצגו בקורס וכן על עדויות אמפיריות מהארץ ומהעולם. התלמידים יידרשו לקרוא רשימה בביליוגרפית אשר חלקה בעברית והחלק הנותר באנגלית. 


כלכלת חינוך
המרצה: ד"ר א. ליפשיץ

דרישות מוקדמות: מיקרו כלכלה כלכלה א'+ב'

מספר הקורס: 1011.3190

הקורס יתן סקירה של הנושאים והמודלים העיקריים בתחום כלכלת חינוך. כל נושא יוצג הן מההיבט התאורטי והן מההיבט האמפירי, תוך בחינה של התאוריה אל מול המציאות. בתחום האמפירי יינתן דגש על מחקרים ונתונים ישראלים ככל האפשר. נעסוק בנושאים כגון: תשואה פרטית לחינוך, תשואה חברתית לחינוך, השכלה וצמיחה, השקעת הורים בחינוך ילדיהם, הקשר בין השכלה ושכר, השכלה כאמצעי להגברת שויוניות וניידות בין דורית, מימון מערכות חינוך, איכות חינוך והשקעה כספית בחינוך, חינוך ציבורי וחינוך פרטי, היבטים כלכליים של מערכת החינוך בישראל, תקצוב ההשכלה הגבוהה בישראל  ועוד.


כלכלת סביבה
המרצה: ד"ר ד. דיסני
דרישות מוקדמות: מיקרו כלכלה ג', מאקרו כלכלה א' ומבוא לאקונומטריקה
מספר הקורס: 1011.3344
לניצול משאבי הטבע והפיתוח הסביבתי השלכות חשובות על הכלכלה ברמה הלאומית והבינלאומית. הקורס הנוכחי נועד להקנות הבנה בסיסית בתיאוריה כלכלית של ניצול משאבי טבע וסביבה, ולהקנות כלים לניתוח והבנה של מנגנונים כלכליים לשמירה על הסביבה. בפרט, נדון ביעילותם של מנגנוני שוק לוויסות ההיצע והביקוש למשאבי טבע, והצורך במעורבות ציבורית בניהול המשאבים הללו.



מדיניות כלכלית וחברתית בישראל

המרצה: ד"ר י. שיינין

דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב' ובמאקרו כלכלה א'+ב'

 מספר הקורס: 1011.3461

מטרת הקורס לנתח את המגמות העיקריות בתחומי היצור, היצוא, התעסוקה, האבטלה, והרווחיות שהתפתחו במשק הישראלי בשנים האחרונות בענפי המשק (התעשייה, הבינוי, תשתיות, מסחר ושירותים, חקלאות, ביטחון והמגזר הציבורי).

תיבחן מידת התאמתה של המדיניות המוניטרית ומדיניות שער החליפין למגמות במשק וכן מידת השפעת מדיניות זו על המגמות במשק. ינותחו המגמות וההשפעות של שילובה של כלכלת ישראל במשק העולמי באמצעות ליברליזציה בשוק ההון וחשיפת המשק ליבוא מתחרה.

ייבחן תהליך ההפרטה המתבצע כיום במשק באמצעות שוק ההון בישראל ושוקי ההון בחו"ל תוך התייחסות לשווי החברות המיועדות להפרטה ומהירות יציאת הממשלה מהחברות הממשלתיות.

 

מימון ציבורי

המרצה: ד"ר ת. בלומקין

דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב'+ג'

 מספר הקורס: 1011.3301

הקורס בוחן את מערכת המס מנקודת המבט של התיאוריה הכלכלית. מערכת המס תיבחן הן מהיבט השפעתה על יעילות חלוקת המשאבים והן מהיבט חלוקת ההכנסות במשק. הנושאים שבהם נדון יכללו: נטל המס, מיסוי אופטימלי על הכנסה ומוצרים בסביבה תחרותית ואוליגופוליסטית, מיסוי וסיכון, השתמטות ממס ועוד.

  

נושאים בכלכלת ישראל

המרצה: ד"ר א. זנד

דרישות מוקדמות: מאקרו כלכלה ב', מבוא לאקונומטריקה

מספר הקורס: 10113325

הקורס יציג את ההתפתחויות הכלכליות האחרונות שחלו במשק הישראלי תוך התמקדות בנושאים הבאים: משקי הבית- דמוגרפיה ושוק העבודה, פירמות- מבנה ענפי המשק וסחר חוץ, הממשלה והמדיניות הפיסקלית- תקציב הממשלה והרכבה, הגרעון והחוב הציבורי, צמיחה כלכלית- השימושים, התוצר והיבוא, ושע"ח ראלי, בנק ישראל והמדיניות המוניטרית, והמוסדות הפיננסים- היציבות של הגופים הפיננסים והרפורמות שחלו בהם בשנים האחרונות. 


סוגיות בכלכלה ומשפט 

המרצה: ד"ר אלון כהן

דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א', זכאות במיקרו כלכלה ב', לימוד בעבר או במקביל של מיקרו כלכלה ג'
מספר הקורס: 10113346

מטרתו של הקורס היא לעשות שימוש במושגים כלכליים מוכרים כגון: רציונליות, תועלת, יעילות, שיווי משקל, אסטרטגיות, אי וודאות וכיוצא באלו, על מנת לנתח את המשפט מנקודת מבט פוזיטיבית ו/או נורמטיבית. בחלקו הראשון הקורס יעסוק בשאלות תיאורטיות בדבר תפקידו של המשפט בחברה מנקודת מבט כלכלית ועד כמה יש להתחשב בגישה הכלכלית בעיצוב נורמות משפטיות (לעומת שיקולי צדק, למשל). בחלק השני והמרכזי נעסוק בניתוח כלכלי של סוגיות מרכזיות בענפי משפט שונים, דוגמת נזיקין, חוזים, קניין ועונשין.


סוגיות בשוק העבודה והרווחה בישראל

המרצה: ד"ר ח. אטקס

דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב',  במבוא לאקונומטריקה ובמאקרו כלכלה א'

מספר הקורס: 1011.3198

הקורס סוקר סוגיות בשוק העבודה ובתחום הרווחה בישראל, ומבוסס על קריאה וניתוח של מחקרים כלכליים. השתתפות בקורס דורשת קריאה של כעשרה מאמרים (בעברית ובאנגלית), וניתוח של הנושאים הנלמדים בעזרת הכלים שנרכשו במהלך לימודי הכלכלה לתואר בוגר.