ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה

  

1082.4145.01  סוגיות ברגולציה

השימוש ההולך וגובר ברגולציה ככלי להסדרת שווקים ולעשייה שלטונית והשפעותיה הרחבות של רגולציה על חיי היום-יום של "האזרח הקטן" מחייבים הידרשות למקומה של רגולציה במדיניות הציבורית.

הקורס נועד לספק ידע בסיסי על תחום מתפתח זה הן במישור התיאורטי והן על ידי פיתוח יכולת ניתוח רגולטורי של שווקים שונים בהתייחס לסביבה הרגולטורית הישראלית ולמאפייני המשק הישראלי ובכללם ריכוזיות, מונופולין טבעי וחסמי כניסה.

החלק הראשון של הקורס ידון במסגרת הנורמטיבית לקיומה של רגולציה תוך התייחסות למגמות העולמיות של ליברליזציה, גלובליזציה והפרטה. בחלק השני של הקורס נדון במודלים השונים לעיצוב משטר רגולטורי ובשיקולי המדיניות לבחירה במודלים השונים.

בחלק השלישי נתמקד בנושאים העכשוויים ביותר בתחום הרגולציה. במסגרת זאת נדון ביחס שבין תחרות והפרטה לרגולציה, בהערכת יעילות והשפעות רגולציה (RIA- Regulatory Impact Assessment), בהשתתפות הציבור בהליכי רגולציה, ננתח את הרפורמות האחרונות בישראל בתחום החשמל והתקשורת ונתייחס להמלצות ועדת הריכוזיות וועדת טרכטנברג.

במסגרת הקורס יינתנו הרצאות אורח על ידי רגולטורים שונים. 

 

1082.4141.01 היבטים כלכליים של מדיניות תחבורה
נגישות (accessibility) היא גורם מפתח לאיכות חיים בכלל ובכרך המודרני בפרט. נגישות נמדדת על פי הקלות היחסית בה ניתן להגיע למוצרים, שירותים, פעילויות ויעדים. תחבורה יעילה היא תנאי הכרחי לנגישות כיוון שהיא משפרת את מידת הניידות (mobility), הנמדדת במספר נסיעות, מרחק ומהירות. ניידות טובה מאפשרת להגיע בקלות יחסית למקומות עבודה, ללימודים, לבילויים ולקניות. לכך יש השלכות רבות על איכות החיים היומיומית של התושבים.
ענף התחבורה מאופיין בכשל שוק משמעותי, בעיקר בשל השפעות חיצוניות שליליות של זיהום אוויר, גודש תנועה ובעיות בטיחות, הנובעות בחלקן הגדול משימוש מוגבר ברכב הפרטי. עקב כך, תחום התחבורה בכלל ותחבורה ציבורית בפרט מתאפיינים ברמה גבוהה של מעורבות ממשלתית, שהיא חיונית בעיקר ממניעים של שיפור היעילות הכלכלית וממניעים של שוויוניות.
מטרת הקורס: לתת בידי הסטודנטים כלים בסיסיים בתחום התחבורה: ניתוח כשל השוק, השלכות על יעילות כלכלית במשק, סקירת מגמות ושינויים שחלו על פני זמן במבנה הביקוש וההיצע לתחבורה. מדיניות ציבורית בתחבורה: סוגי התערבות ממשלתית, השקעות, ושיתוף הסקטור הפרטי בפרויקטים תחבורתיים.

1082.4143.01 אתגרי משילות במינהל הציבורי בישראל (הובלת שינוי ציבורי בעידן המודרני)
בקורס אתגרי משילות בעבודת המינהל הציבורי יידונו מספר סוגיות הקשורות לאופן עבודת הממשלה, המשפיעות על יכולתה למשול ולהוביל שינוי חברתי. בין הסוגיות - מבנה הממשל המרכזי והשלכותיו, תהליכי תקצוב ותכנון, מדידת תוצאות והערכה, מוצר המדיניות הממשלתי ושיתוף ציבור בקבלת החלטות. הוא סוקר מספר חידושים בתהליכי העבודה של ממשלות ה-OECD בשנים האחרונות, בדגש על ארצות הברית ובריטניה, במקביל לעיסוק בסוגיות ובקשיים מעשיים בתהליכי עשיית המדיניות בישראל. הקורס נועד לפתח אפיקי חשיבה חדשניים לסטודנטים הרואים עצמם בעולם העשייה הציבורי, תוך מתן כלים מעשיים לעיצוב תהליכי גיבוש המדיניות. הוא מתמקד ב"איך" ולא ב"מה". בסופו, יידרשו הסטודנטים לעצב מהלך מדיניות שלם, החל משלב גיבוש הרעיון וכלה בהצעת החלטה לממשלה.

 

1082.4129.01 מדיניות סביבה - רגולציה
קורס זה הוא תנאי קדם לשני הסמינרים בתחום מדיניות סביבה.
בקורס יידונו שאלות כגון: מהם כלי מדיניות? למה הם נחוצים? כיצד ניתן להשתמש בכלי מדיניות לשם פתרון בעיות סביבתיות? כיצד משפיעים כלי מדיניות מסוגים שונים על התנהגות השחקנים השונים? כיצד ניתן להעריך אפקטיביות של כלי מדיניות? מהן השיטות הקיימות בכדי לעודד חדשנות סביבתית ושיפור סביבתי? מהו מקומו של מידע וידע בקביעת מדיניות? מה מקומן של שיטות מבוססות שיתוף לעומת כפייה? נתייחס למצב רצוי מול מצב מצוי ונשווה את המתרחש בישראל למתרחש במדינות שונות בעולם. במהלך הקורס הסטודנטים יישמו את החומר הנלמד על בעיות עכשוויות במדיניות סביבה.


1082.4137.01 חדשנות ניהולית במגזר הציבורי
הקורס יעסוק בהיבטים ארגוניים וניהוליים נבחרים בארגונים ומוסדות במגזר הציבורי ויתמקד בנושאים עכשוויים כגון: בין ניהול ציבורי לחקר ארגונים, משברים ארגוניים, חדשנות ויצירתיות במגזר הציבורי, חקר התנהגויות ופוזיטיביות בעבודה. הקורס נועד להקנות מסגרות תיאורטיות וניהוליות ההכרחיות לניהול אפקטיבי של ארגונים במגזר הציבורי.

1082.4070.01 תקצוב ובקרה
מטרת הקורס: הקניית כלים בסיסים בחשבונאות ניהולית תוך שימת דגש על התמחיר, התקציב והבקרה.
הרצאות פרונטאליות ותרגילים לצורך הטמעת חומר הלימוד בתלמידים.

1082.4150.01 היבטים פסיכולוגיים של מדיניות
מדיניות ציבורית נקבעת ומיושמת על ידי פרטים הפועלים במוסדות וארגונים שונים. פסיכולוגיה חברתית עוסקת בחקר השפעת האינטראקציות השונות בהן מעורבים הפרטים במסגרות קבוצתיות שונות. הקורס יעסוק בתהליכים החברתיים הרלוונטיים לארגונים והמשפיעים על מדיניות: קבלת החלטות, שכנוע, מנהיגות, שיתוף פעולה ותחרות, קונפליקטים ופתרונם, התמודדות עם לחצים בעבודה.


1082.4151.01 סוגיות בחקיקת מדיניות בריאות
קורס זה בא לבחון את הבעיות האתיות והמשפטיות הכרוכות במימושו של האינטרס הכללי בבריאות הציבור, בין היתר בהקשרן של מחלות מדבקות (תוך דיון בחיסונים, בידוד, סודיות מידע רפואי ועוד), סיגריות ועישון, תזונה והשמנת יתר, מחקר רפואי וכיו"ב. אינטרס המדינה בבריאות הציבור עשוי להתנגש בזכויותיו של הפרט לכבוד, לפרטיות, לאוטונומיה על גופו, לחופש העיסוק ועוד. קורס זה יתמקד בשאלת לגיטימיות ההגנה על בריאות הציבור, השיקולים העומדים בבסיס איזון אינטרסים בריאות הציבור עם אינטרסים אחרים, ומידתיות הכלים המופעלים ע"י המדינה במסגרת זו.

 

1082.4154.01  אתיקה ואחריות חברתית בניהול
 התנהגות לא אתית של מנהלים וחריגות מנורמות מקצועיות עולות חדשות לבקרים על סדר היום הציבורי והאקדמי. מה מניע מנהלים 'טובים' לקבל החלטות גרועות מהבחינה האתית, להפר כללי התנהגות, נורמות וחוקים, ומהם המנגנונים הארגוניים והסביבתיים שמאפשרים את 'הלגיטימציה' להתנהגותם הלא מקצועית? וכיצד ניתן להעמיק את המודעות והרגישות של מנהלים לאחריותם החברתית? נושאים אלו יהוו את מוקד הקורס וילוו בניתוח אירועים הרלבנטיים לעשייה הניהולית.

1082.4003.01  קבלת החלטות – ד"ר נעמי זיו

בחיי היומיום, אנו עוסקים בבחירות והחלטות, הן בתחום האישי והן בתחום המקצועי. בניגוד לתחושתנו הסובייקטיבית שאנו שוקלים באופן רציונלי את האופציות העומדות בפנינו, מחקרים רבים מראים כי תהליך קבלת ההחלטות מושפע משלל גורמים והטיות חשיבה. הקורס יעסוק בתהליכי חשיבה המעורבים בקבלת החלטות, קבוצתיות ואינדיבידואליות. בין הנושאים יידונו השפעות חברתיות על עמדות, תאוריית משחקים, תהליכי משא ומתן, טכניקות שכנוע, השפעת רגש על קבלת החלטות, והחלטות מוסריות. בנוסף ייבחנו תהליכים היוריסטיים    (heuristics), מעין קיצורי דרך, המסייעים בתהליך קבלת החלטות, וההטיות השונות להן הם עשויים לגרום.