ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים

 

1082.4100.01 סדנת תזה
מטרת הסדנה היא לסייע לתלמידים בהן הכנת הצעות המחקר והן בשלבי כתיבת התזה. הסדנה מיועדת לסייע לתלמידים שטרם גיבשו הצעה, לגבש הצעת מחקר, ולתלמידים המצויים כבר בשלב כתיבת התזה לקדם ולגבש את עבודתם.
חובות התלמידים: הצגה בעל פה ובכתב של הצעת המחקר או עבודת התזה (או פרקים מתוכה). הגשת חוות דעת של עבודות /הצעות שהוצגו. השתתפות בדיונים.
ההשתתפות בסדנה היא שנתית.
ההשתתפות היא חובה לכל התלמידים במסלול עם עבודת גמר.
    

1082.4133.01 מחקר ויישום במדיניות סביבה
סמינר זה חושף את התלמידים לחיבור בין לימודיהם התיאורטיים לבין העבודה ב"שטח" – הפרקטיקה. המחקר בתחום מדיניות הסביבה הוא תחום מתפתח שנדרש בו עוד פיתוח רב בעולם כולו ובייחוד בישראל. במסגרת סמינר זה יחקור כל סטודנט היבטי מדיניות מסוימים במקרה מבחן בו יתמקד הסמינר באותה שנה ויעלה המלצות פרקטיות לשיפור המדיניות באותו המקרה. העבודה הפרקטית תיעשה בתיאום עם גורם מהפרקטיקה (לדוגמה: רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, ארגונים לא ממשלתיים) אשר ישתף פעולה הן בהעברת הידע המחקרי הנדרש והן ביישום ההמלצות. הסטודנטים יעבדו עם גורמים מן "השטח" ויסייעו בידיהם לשפר את איכות הסביבה בתחום בו יתמקד הסמינר ונוגע לתחום עבודתם, באמצעות המלצות למדיניות. 


1082.4103.01 מדיניות עירונית - פיתוח מדיניות
מטרת הסמינר היא בחינה מעמיקה וביקורתית של הסוגיות המרכזיות במדיניות העירונית העומדות על הפרק בישראל ובעולם. סוגיות אלה יידונו במהלך הסמסטר בדיונים בכיתה, בהרצאות פרונטאליות, ובעבודות הסמינר שיוכנו על ידי הסטודנטים. הנושאים שיועלו וייסקרו יכללו, בין היתר: היחסים בין השלטון המקומי והממשלה, התפקיד המשתנה של השלטון המקומי כספק שירותים, הרשות המקומית כיזמת פיתוח, שיווק ערים, הרשות המקומית בחברה הטרוגנית, רפורמה בשלטון המקומי, הרשויות המקומיות בעידן של מחסור בתקציבים, השפעת הגלובליזציה על השלטון המקומי, וכד'.
 

 

1082.4132.01 מדיניות שוק העבודה בישראל
סמינר זה עוסק בנושא של מדיניות ציבורית בשוק העבודה בישראל. הסמינר יכלול הנחיה להגשת עבודה שתציג את המאפיינים של נושא מסוים בשוק זה (למשל: החרדים בשוק העבודה), הבעייתיות העולה מהם (למשל: בעיות השתתפות ושכר), ותביא צעדי מדיניות אפשריים (למשל: מרכזי תעסוקה). זאת כולל העלות והתועלת שבנקיטת צעדים שונים של מדיניות ציבורית.

1082.5555.01 סדנת דוקטורנטים - פרופ' ערן ישיב


1082.4140.01 כלי מדיניות ורגולציה במדיניות סביבה

סמינר זה מתבסס על התשתית התיאורטית של הקורס "מדיניות סביבה" ובמסגרתו יישמו הסטודנטים ידע מחקרי ותיאורטי במסגרת עבודת סמינר (עבודת מחקר בהיקף קטן). בסמינר תינתן לסטודנטים אפשרות להרחיב את העבודה המסכמת שהוגשה בקורס "מדיניות סביבה" לעבודת סמינר. במסגרת הסמינר יידונו מרכיבים עיקריים במחקר במדיניות סביבה, ייבחנו סוגים שונים של מחקרים וכן סוגיות העומדות כיום בחזית המחקר בתחום מדיניות סביבה. בעבודות הסטודנטים יישמו שיטות מחקר מסוגים שונים לבחירתם (מחקר איכותני, ניתוח בסיסי נתונים, מחקר היסטורי, מחקר תיאורטי וכו'). כל העבודות יוגשו בנושאים עכשוויים ויתייחסו לניתוח כלי מדיניות בתחום איכות הסביבה.

דרישת קדם לקורס: קורס הבחירה "מדיניות סביבה". רק סטודנטים שעברו בהצלחה את הקורס: "מדיניות סביבה" יוכלו להירשם (כולל סטודנטים שנרשמו בשנה הנוכחית לקורס הבחירה "מדיניות  סביבה" אשר מתקיים בסמסטר א').

1082.4157.01  מדיניות מרחבית ופוליטיקה עירונית

הקורס מתייחס לערים ואזורים עירוניים כאל מבנים פוליטיים. מטרת הקורס היא לפתח כלים שיסייעו בידי התלמיד לחשוב באופן אסטרטגי על מחלוקות ובעיות עירוניות מרכזיות, במיוחד כאלה הנוגעות לעיצוב וגיבוש המרחב העירוני והאזורי הפיסי.
הקורס יבחן לעומק את יחסי השלטון המקומי והמרכזי, מדיניות התיכנון העירונית, תקצוב עירוני, "זונינג, וה"מלחמה על אזורי תעסוקה" בישראל ובמבט בינלאומי משווה. סוגיות אלה, נוגעות ליחסים החברתיים, כלכלים ופוליטיים בין פרטים וקבוצות בעיר ובמרחב, ועוסקות בשאלות של צדק חלוקתי; הקצאת משאבים ציבוריים; תהליכי העצמה; אקטיביזם עירוני; צמצום פערים חברתיים-כלכליים, מדיניות הדיור ודיור בהישג יד, ועוד...


1082.4126.01  רפורמות ניאו-ליברליות
מאז תחילת שנות השמונים מבקשות מדינות המפותחות, ישראל בכללן, דרכים חדשות להתמודדות עם דרישות המשק והאזרחים על רקע של האטה בצמיחה הכלכלית. בסמינר זה נדון במספר רפורמות נפוצות שמקושרות לאסכולה הפילוסופית-מדינית הניאו-ליברלית. בעיקר נעסוק בהפרטה אך גם בדה-רגולציה, יצירת תחרות במערכות ציבוריות, ביזור סמכויות ועוד. נתרכז בהשפעות השונות שיש לרפורמות אלו על יעילות וחלוקת המשאבים בחברה. כמו כן נדון בתהליכים הפוליטיים שהובילו לאימוץ רפורמות אלו בארץ ובעולם.

1082.4160.01  כלכלת עבודה   

סמינריון זה ידריך את הסטודנטים בכתיבת עבודות בנושאים נבחרים בכלכלת עבודה ומדיניות שוק העבודה. הסמינריון יספק סקירה של הנושאים המרכזיים של כלכלת עבודה תוך התייחסות למגוון נושאים מתחום שוק העבודה ואפליקציות שלו בתחומים שונים בכלכלה דוגמת: חינוך, פוליטיקה, הגירה, ועוד. לשם כך, הסטודנטים יכירו במהלך הסמינריון דוגמאות שונות של מחקרים בכלכלת עבודה.
במסגרת הסמינריון יידונו נושאים הקשורים לצד הביקוש ולצד היצע העבודה, השפעת ההשכלה על יכולת ההשתכרות, השפעת קיום מערכות ביטוח הכנסה כגון ביטוח לאומי ופנסיה, השפעת מערכת המיסוי על שוק העבודה ונושאים רלוונטיים אחרים. דגש מיוחד ניתן למקומן של נשים בשוק העבודה. כמו כן, הסמינריון ידון באספקטים תיאורטיים ואמפיריים וכן בשאלות של מדיניות, קיימת ורצויה כאחד.

1082.4161.01 סדנת מנהיגות

מטרת הסדנה היא לחשוף את הסטודנטים לסוגיות מרכזיות בתחום הניהול הבכיר והמנהיגות באופן שיאפשר להם להפיק תובנות על הדמיון והשוני בסוגיות שמעסיקות מנהלים בכירים בשני המגזרים, הציבורי והעיסקי, ועל האופן שבו מתמודדים עם אתגרי הניהול שעומדים בפניהם. במסגרת הסדנא יופגשו המשתתפים במספר סוגיות מרכזיות מעולמות הניהול והמנהיגות דרך החומר התיאורטי שיוקנה בקורס בשילוב דיון מעשי ביישומו בשיתוף עם מנהלים מהשטח.


1082.4107.01  היבטים משפטיים במדיניות סביבה
הקורס פותח צוהר אל עולם המשפט הסביבתי על היבטיו השונים, ומיועד לסטודנטים שאינם משפטנים. הכרת המערכת המשפטית הפועלת בתחום איכות הסביבה חשובה בעבור כל העוסקים בתחומים החרתיים של איכות הסביבה, ואינה בלעדית למשפטנים. המערכת המשפטית היא היוצרת את מסגרת הפעולה בעבור כל השחקנים. היא בעלת פן מחנך ומעצב התנהגויות. במידה רבה המשפט הסביבתי קובע מה ייעשה בתחום ומה לא ייעשה. הקורס נותן כלים לעוסקים בתחום מדעי החברה, המאפשרים להשפיע הן על המערכת המשפטית והן על המצב הסביבתי באמצעות המשפט. הסטודנטים יכירו את מערכות המשפט החלות על החברה הישראלית בתחום איכות הסביבה: הן מערכת המשפט הבינלאומית והן מערכת המשפט הישראלית. בקורס יינתנו דוגמאות מעשיות מתחומים שונים באיכות הסביבה, ויילמד אופן ניתוח קייסים משפטיים. הסטודנטים ישתתפו בניתוח פעיל של בעיות איכות סביבה באמצעות המערכות המשפטיות שיילמדו בקורס.