ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי ליבה וחובה

 
1054.4000.01 הדרכה במאגרי מידע ביישוב סכסוכים וגישור
כל תלמידי התכנית חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע. ההדרכה כוללת: הקניית עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתרי אינטרט) בלימודי יישוב סכסוכים, שלבים בתהליך איתור המידע.
ההדרכה מתקיימת בכיתת המחשבים בספריית מדעי החברה.
 

1054.4002.01 דרכים אלטרנטיביות ליישוב סכסוכים - מר דני פרידברג
לצד מוסדות "מסורתיים" במדינה העוסקים ביישוב סכסוכים, כגון מערכת המשפט, החלו להתפתח בעולם, בעשורים האחרונים, גישות אלטרנטיביות, המציעות דרכי ניתוח, ניהול ויישוב סכסוכים חלופיות ומשלימות לפתרונות שמציע הממסד. גישות ה-ADR (Alternative Dispute Resolution) מצויות בתהליך מתמיד של השתלבות במנגנונים המסורתיים וייעול המערכת.
תפיסת העולם של זרם ה-ADR שואפת להקנות לצדדים לסכסוך כלים על מנת ליישב את הסכסוך ולבנות מנגנונים למניעת סכסוכים עתידיים, בין היתר תוך הרחבת מוקד הסכסוך ושמירת האחריות לתהליך השגת ההסכמות ויישומן בידי הצדדים.
הקורס יציג וינתח את תפיסת העולם של ה-ADR, כפי שהיא מתבטאת בכתיבה התיאורטית בתחום, ויסקור את יתרונותיה ומגבלותיה ככלי ליישוב סכסוכים. בהמשך לכך, נסקור קשת של יישומים ותהליכים השייכים למשפחת ה-ADR ובהם הגישור לסוגיו, צדק מאחה, תהליכי בניית קונצנזוס ועוד. במסגרת סקירת יישומי ה-ADR, נכיר לעומק וננתח דוגמאות לתהליכים שהתרחשו בארץ ובעולם.

 

1054.4003.01 גישות פסיכולוגיות-חברתיות לקונפליקטים ופתרונם - פרופ' יחיאל קלר
הקורס יתאר גישות פסיכולוגיות-חברתיות לקונפליקטים בין יחידים ובין קבוצות ותהליכי פתרון סכסוכים. במסגרת הקורס יידונו נושאים כמו קונפליקטים ודעות קדומות, סכסוכי אינטרסים וסיומם, מקומה של זהות חברתית בתהליכי קונפליקט ופתרונם.

 

1054.4004.01 גישות משפטיות – ד"ר קרני פרלמן
הקורס יעסוק בסוגיות משפטיות עדכניות בניהול ויישוב סכסוכים. יוצג הליך השפיטה הקלאסי והתפיסה האדברסרית העומדת בבסיסו, תפורט הביקורת על התנהלותו, והתפתחותה של תפיסה שונה, שיתופית. הקורס יעמוד על השלכותיה המעשיות של תפיסה זו ביצירת מגוון תהליכים לניהול ויישוב סכסוכים ויתמקד בשילובם במערכת בתי המשפט. יידונו חסרונותיו ויתרונותיו של השילוב הנזכר, לרבות תופעת "המשפט הנמוג", והמפגש שבין הפסיקה לשימוש הגובר בהליך הגישור.

 

1054.4005.01 גישות פוליטיות - ד"ר אריה גרוניק
מטרת קורס זה הינו לסכם את מגוון הגישות והאסטרטגיות השונות הנוגעות לסכסוכים בינלאומיים, מקורותיהם, דרך ניהולם ופתרונם. הדיון יסב תחילה על הגישות התיאורטיות השונות באשר למקורות הסכסוך הבינלאומי. לחלק זה ילווה המשך אשר יעסוק באופנים השונים בהם תיאוריות אלה מציעות לנהל ולפתור סכסוכים אלה.

זאת – הן במימד התיאורטי והן במימד האידיאולוגי. בין השאר יידונו בקורס תיאוריות של השלום הדמוקרטי, תיאוריות מרקסיסטיות ותיאוריות פמיניסטיות. זאת, בנוסף לדיון על תרומתם של צדדים שלישיים והדיפלומטיה להגעה לפתרון מוצלח של סכסוכים.

לבסוף, ינסה הקורס לבחון אספקטים תיאורטיים אלה תוך יישמם על פי מקרי בוחן נבחרים מההיסטוריה של היחסים הבינלאומיים אחרי 1945.

1054.4103.01 גישות כלכליות - תורת המשחקים - גב' מאיה דיאמנט
הקורס ידון בניתוח סכסוכים ויישובם מנקודת מבט של תורת המשחקים. תורת המשחקים עוסקת בקבלת החלטות בתנאים של אינטראקציה בין מספר מקבלי החלטות. לקבלת החלטות בתנאים כאלה מאפיינים ייחודיים, הנובעים מההשפעה שיש לכל החלטה של הפרט על כלל מקבלי ההחלטות.
במובן זה סכסוך הוא "משחק". תוצאת הסכסוך תלויה בהחלטות ובפעולות שנוקט כל צד בסכסוך. ניתוח של סכסוך בכלים של תורת המשחקים עשוי להורות לנו כיצד ינהגו הצדדים לסכסוך. ניתוח כזה עשוי להראות פעמים רבות שאין לסכסוך, במתכונתו הקיימת, פתרון "טוב". אבל שימוש באותם כלים עצמם עשוי להציע דרכים לשינוי "כללי המשחק", באופן כזה שבמשחק החדש תביא הכרעתם הרציונאלית והאנוכית של המשתתפים עצמם לתוצאה רצויה.
 

1054.4007.01 ניהול משא ומתן כבסיס ליישוב סכסוכים - עו"ד יונתן קוברסקי
מטרת הקורס להקנות למשתתפים הבנה מעמיקה אודות תהליך ניהול המו"מ. הקורס יקנה למשתתפים בסיס להכנת מו"מ, תוך שימוש במודל מרכזי לניהול מו"מ מבוסס על אינטרסים והכרת תהליכים קוגניטיביים, המתרחשים בזמן ניהול המו"מ. כמו כן יוצגו מספר כלים בסיסיים לשיפור היכולת האישית במו"מ – תוך התמודדות עם האקלים הרגשי במהלך ניהול המו"מ והעלאת מודעות לסגנונו/ה האישי של כל משתתף ומשתתפת. שימת דגש מיוחדת, תוקדש לניהול מו"מ, כאשר מדובר על מערכות יחסים עסקיות מתמשכות, במגמה לשמר ולטפח את מערכות היחסים הללו. התפיסה המרכזית, אשר תנחה את המפגשים, מניחה כי נושאים ונותנים מיומנים, יכולים למנוע מצבים קונפליקטואליים מיותרים וליישב מחלוקת בזמן ניהול המו"מ, ללא צורך בסיוע התערבות גורם שלישי.

 

1054.4211.01  גישות בין-תרבותיות ליישוב סכסוכים – ד"ר רן קוטנר
הבדלים תרבותיים הינם מרכיב חשוב בניתוח קונפליקטים ובניהולם.  בקורס זה נבחן את מושג התרבות בהקשרים שונים: חברתיים, ארגוניים ובין-לאומיים. נבחן גם כיצד הבדלים תרבותיים – לרבות תפיסות עולם שונות, ערכים, ויחס שונה כלפי קונפליקטים, זהות, זמן, כוח, ג'נדר, תקשורת ורגשות – משחקים תפקיד משמעותי במשא ומתן ובתהליכי ניהול קונפליקטים.

הקורס יקנה כלים לניתוח הבדלים תרבותיים ויאפשר לתלמידים להיחשף לתרבויות שונות ולסגנונות תרבותיים שונים לניהול וליישוב סכסוכים. דרך קריאת טקסטים, למידה התנסותית וניתוח מקרי בוחן בחברה הישראלית ומחוצה לה, התלמידים יפתחו מודעות תרבותית ומיומנויות שיסייעו בעריכת ניתוח ומיפוי של משתנים תרבותיים. כמו כן, התלמידים יקחו חלק בתהליכי רפלקסיה לבחינת ההקשרים התרבותיים בהם הם פועלים והאופן בו הם מותנים תרבותית, וירכשו מיומנויות לניהול בונה של משאים ומתנים וקונפליקטים בהקשרים בין-תרבותיים.


1054.4101.01 שיטות מחקר כמותיות - ד"ר תמר לרנטל
מטרות המחקר החברתי, בעיות קלאסיות במחקר אמפירי ומקורות הידע, תיאוריה ומחקר, תוקף המחקר, קשר וסיבתיות, מערכי מחקר: ניסויי ומתאמי, ממד הזמן במחקרים מתאמיים, יחידות מדידה ודגימה, איסוף נתונים: הסקר, התצפית,ניתוח תוכן.
 

1054.4102.01 שיטות מחקר איכותיות – ד"ר שרון רמר-ביאל
הקורס מציע הכרות עם מאפיינים בולטים של גישות המחקר האיכותניות במדעי החברה וכלי המחקר המשמשים אותם, דרך ארבעה אשנבים: הצגת המאפיינים הייחודיים של גישות מחקריות הנמנות עם הזרם האיכותני; סקירת שיטות לאיסוף נתונים ועיבודם; בחינת צורות לייצוג הידע המעובד; בעיות אתיות. יתרה מזאת, במסגרת הניסיון להקנות מיומנויות מתקדמות בשימוש בכלים אלו בתחומי העניין הנכללים תחת התוכנית ליישוב סכסוכים, יבחנו התרומות הייחודית של שיטות המחקר האיכותניות במקרים של חקר קונפליקטים ויישובם.

 
1054.4006.01 סדנאות גישור
מושגים ועקרונות מרכזיים בתהליך הגישור ובמשא ומתן משתף
עם חקיקת הסעיפים 79ג' ו-ד' לחוק בתי המשפט והתקנות תקנות בית המשפט (פישור) בתשנ"ג – 1993, הוכר הפישור כדרך מקובלת לפתרון סכסוכים שלא בדרך השיפוטית הרגילה (היינו: בית משפט או בוררות). הסדנה מיועדת לערוך היכרות בין התלמידים לבין שיטה חדשנית זו, המסייעת ליישוב הסכסוך. הסדנה תעסוק בעיקר בנושאים הבאים: (1) הדרכים להגיע לפתרונות מוסכמים; (2) עיצוב פתרונות יצירתיים; (3) טכניקות של ניהול מו"מ ותקשורת; (4) התגברות על מחסומים אמוציונאליים; (5) הפישור ומערכת המשפט; (6) אתיקה בפישור; (7) תרגילי הדגמה.
פיתוח מיומנויות לניהול הליך הגישור והכרת תפקיד המגשר
מטרת הסדנה להקנות למשתתפים הבנה, כלי עבודה ומיומנויות לניהול תהליך של גישור בין בני פלוגתא על פי מודל של פתרון בעיות. הסדנה תעסוק בתפקיד המגשר כמסייע לצדדים להידבר, להגדיר לעצמם את האינטרסים, לזהות את מגוון הפתרונות העומדים לרשותם במטרה להגיע באופן רצוני ומושכל לפתרון הסכסוך המקובל עליהם. יתורגלו המיומנויות הנדרשות של המגשר בשלבים השונים של ההליך, לדוגמא: הקשבה אמפטית, שיקוף, הגדרה מחדש, מיקוד והגדרת סוגיות. כן יועלו דילמות ייחודיות לתפקיד המגשר.
שתי הסדנאות הן אינטגרטיביות מן ההיבט של תוכן, שיטות ותהליך הלמידה. בליווי מדריך מיומן יתורגלו בעזרת סימולציות, בקבוצות קטנות, אירועים מעולמות תוכן שונים. דרך למידה זאת תבטיח למידה חוויתית ועשירה המאפשרת הפנמה ויישום החומר הנלמד.
דרישות הקורס:
השתתפות חובה בהיקף של 90% מההרצאות.
השתתפות בסימולציות: כמגשר, כצד וכצופה.