ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה

 
1054.4229.01 יישוב סכסוכים פנים מדינתיים בני זמננו – ד"ר חן קרצ'ר
מאז סיום המלחמה הקרה, מוגדר הסכסוך הפנים מדינתי כאחד האיומים העיקריים על השלום והביטחון העולמיים. בשנים האחרונות מוסכם ששילוב בין אמצעים כמו השכנת שלום, שמירת שלום, שיקום מוסדות אזרחיים, סיוע הומניטרי ופיתוח כלכלי הוא הדרך המתאימה ליישוב סכסוכים אלו. חלקו הראשון של הקורס יעסוק בתיאוריות שונות המתייחסות לאמצעים אלה. חלקו השני של הקורס יוקדש לניתוח של מקרי בוחן - בקמבודיה, בבלקן ובקרן אפריקה. ההשוואה בין התיאוריה לפרקטיקה מלמדת על הקשיים ב"תפירת" מודלים משולבי-אמצעים ליישוב סכסוכים אלימים פנים מדינתיים.
 

1054.4213.01 סכסוכים בקהילה ויישובם – ד"ר עידית בליט-כהן
הקורס יפגיש את הסטודנטים עם תיאוריות ומושגים בנושאי קהילה, הבהרת המושג, תיאור וניתוח סוגי קהילות תוך דגש על הבנת חשיבות הקהילה בחייהם של אנשים ומקומן של קהילות בעידן הנוכחי. בנוסף, הקורס יתייחס לסכסוכים בין קהילות שונות, בין קבוצות אינטרס שונות בתוך הקהילה, ובין קהילות לבין גורמים אחרים כגון, ארגונים ממסדיים, גופים חוץ ממסדיים ועוד.
בקורס יידונו דרכים שונות להתמודדות וייבחנו אסטרטגיות וטקטיקות ליישוב סכסוכים בהקשר הקהילתי. הקורס יסתמך על ספרות עדכנית ורלוונטית וכן, על אירועים קונקרטיים מהמציאות הישראלית. 

 

1054.4217.01 מעורבות ארגונים בינלאומיים בפתרון סכסוכים – פרופ' ניצה נחמיאס
מטרת הקורס לבחון ולנתח את מהות וחשיבות מעורבות ארגונים בינלאומיים בניהול ופתרון סכסוכים פוליטיים , אתניים, דתיים, ולאומיים גם בתוך המדינה, וגם בין מדינות. האתגרים שהסכסוכים הפוליטיים מציבים לשלום העולם מחייבים מעורבות אקטיבית של ארגונים בינלאומיים. במהלך הקורס ייבחנו הנושאים הבאים: האופי המשתנה של סכסוכים בינלאומיים, מהותם והשפעתם על המערכת הבינלאומית; מהות ואופי הסמכות של ארגונים בינלאומיים למעורבות בסכסוכים; אסטרטגיות וטקטיקות לפתרון סכסוכים; תיאוריות לתווך וניהול סכסוכים; בחינת הסיבות והתוצאות של מעורבות ארגונים בינלאומיים בניהול סכסוכים ; ניתוח אירועים בהם מעורבות ארגונים בינלאומיים הצליחה ו/או נכשלה. 

 

1054.4219.01 יישוב סכסוכים בעולם העבודה - גב' אסתר נבון
מטרת הקורס להקנות ידע תאורטי ומעשי על דרכי יישוב סכסוכים בעולם העבודה. דגש מיוחד ינתן לגישור כדרך אלטרנטיבית לפתרון מחלוקות בהסכמה בתחום העבודה הן במסגרת הארגון בתחום משאבי אנוש והן במסגרת בית הדין לעבודה.
ביו נושאי הקורס- סוגי סכסוכים בעולם העבודה, התפתחות דרכי יישוב סכסוכים בעבודה בארץ ובעולם, משפט העבודה בישראל - קיבוצי ואינדבידואלי, שימוש בחוקי עבודה בהליכי הגישור, מאפייני הגישור בעולם העבודה.
שיטת ההוראה - הרצאות פרונטליות, ניתוח אירועים בתחום משאבי אנוש סימולציות גישוריות במקרי אמת מבית הדין לעבודה (דרישת קדם – קורס גישור).

 

1054.4227.01 מנהיגות, פסיכולוגיה ופתרון סכסוכים - ד"ר אריה גרוניק
הקורס נועד להפגיש את המשתתפים בו עם המאפיינים התיאורטיים, כמו גם המעשיים של שילוש לא קדוש זה: מחד - מהי מנהיגות בינלאומית ומהן סגנונותיה. מאידך - מהן התיאוריות הרווחות לניתוח אישיותם של מנהיגים בזירה העולמית, ולבסוף ינסה הקורס לשלב בין מרכיבים אלה ולבדוק איך מצבים נתונים ואילוצים פסיכולוגיים משפיעים על תהליך קבלת ההחלטות - בסוגיה של פתרון סכסוכים - במסגרות של סגנונות דיפלומטיים שונים.

 
 

1054.4230.01 צדק מאחה - עו"ד ענת פרקש
צדק מאחה הוא תפיסת עולם חברתית המציעה להתמודד עם פשיעה בדרך השונה מזו המקובלת בהליך הפלילי. הצדק המאחה רואה במעשה הפלילי מעשה הגורם בראש ובראשונה לפגיעות באנשים וביחסי הגומלין ביניהם ולא רק הפרה של החוק הפלילי. לכן הוא מציע תגובה למעשה הפלילי שמטרתה איחוי מיטבי של הפגיעות (האישיות והחברתיות). הצדק המאחה מיושם באמצעות תהליכים רצוניים ומובנים המאפשרים לאנשים ולקהילות שנפגעו והושפעו מן המעשה הפלילי ולמי שבהתנהגותו פגע בהם - מבצע העבירה, נפגע העבירה, תומכיהם וחברי קהילה נוספים - לקבוע באמצעות שיח משתף ביניהם מהם ממדי האיחוי החשובים להם. תהליכים אלה, מונחים על ידי איש מקצוע שהוכשר לכך באופן ייחודי - מנחה תהליכי צדק מאחה. הם עשויים לשמש כחלופה להליך הפלילי או להיות משולבים במסגרתו כמשלימים לו, משום שביכולתם לתת - בדרכם הייחודית - מענה גם למטרות הענישה במשפט הפלילי.
בקורס ייחשפו הסטודנטים לתפיסת העולם שבבסיס הצדק המאחה, יכירו את ההיבטים התיאורטיים והפרקטיים של הצדק המאחה ובמה הוא נבדל מגישת הענישה המקובלת במשפט הפלילי ומגישות אחרות העוסקות ביישוב קונפליקטים בהסכמה. כמו כן יכירו הסטודנטים את האפשרויות לשילוב פרקטיקה של צדק מאחה במשפט הפלילי תוך התייחסות לממצאים של מחקרי הערכה בנושא ולתמונת המצב בישראל .

 
1054.4232.01 סכסוכים משפחתיים- תיאוריה ויישום – ד"ר יעל גירון
מטרת הקורס להקנות את מערכי הידע הבסיסיים של המשפחה כמערכת , מרכיבי הדינמיקה המשפחתית, לכידות והסתגלות משפחתית, מעגל חיי המשפחה והדינמיקה המאפינת קונפליקטים משפחתיים. במסגרת הקורס יושם דגש על דרכי ההתמודדות ליישוב סכסוכים בתחומים שונים של בעיות במשפחה. קורס זה יהווה דרישה מוקדמת להשתתפות בסמינר "המשפחה, סכסוכים במשפחה ויישובם".

1054.4235.01 תרבות, סכסוכים ומו"מ באסלאם דובר ערבית - פרופ' אלעאי אלון
ראשיתם של סכסוכים בצורך בהכרה. כל הכרה מבוססת על תפיסת הזהות העצמית, זו של צדדים אחרים לסכסוך ועל הדרכים בהם נדרשת  ההכרה  להנתן. בשעור זה נבחן את מושגי היסוד של הזהות האסלאמית דוברת הערבית ואת תפיסתה את האחר, וכן את האמצעים למתן הכרה ולמניעתו.. בין השאר נעסוק בתפיסת הזמן, החלל, החברה והיחסים שבתוכה, הלשון, החוק, ואמצעים אחרים ליישוב סכסוכים.