ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינריונים

 

1054.4234.01 קונפליקטים עקשים: הסכסוך הישראלי-פלסטיני כמקרה מבחן - ספיר הנדלמן

הקונפליקט הישראלי-פלסטיני נחשב כאחד הסכסוכים הסבוכים ביותר בעולם. מדובר במקרה קלאסי של קונפליקט עיקש בו דור אחרי דור נולדים למציאות של משבר חברתי חמור. עושה רושם, שהתפתחות הקונפליקט מציית לכלל בסיסי – כמעט כל אלמנט המזין את הסכסוך שורד ואילו אלמנטים הפועלים נגדו מתגלים כלא אפקטיביים ולא יעילים. הסמינר מציע להסתכל על הקונפליקט הישראלי-פלסטיני כמעבדה ללימוד הנושא של סכסוכים עיקשים והדרכים להתמודד עמם. הוא מציע מסע ביקורתי לשורשי הסכסוך, עוקב אחר התפתחותו, מציג את מאפייניו, ומנתח את הניסיונות השונים להוביל לשינוי. מטרת הקורס היא לפתוח שער לפרספקטיבה חדשה שתאפשר להתמודד את הסכסוך ממספר צדדים, כיוונים ומימדים באופן שעשוי להוביל לשינוי מהפכני.

 

1054.4218.01 פונדמנטליזם מול הומניזם – האתגר שבגישור – פרופ' יהושע גתי
אחד מסימניה של החברה הבינלאומית הוא אלימות הבאה על חשבון העדר שיח בין קבוצות בעלות דרכי חיים מנוגדות. אחת התופעות הבולטות היא העלייה הדרמטית של הפונדמנטליזם הדתי הבולט במגמתו האגרסיבית לא רק לשלב דת עם פוליטיקה אלא להתוות סדר עולם פונדמנטליסטי של השתלטות דתית על המדינה החילונית הדמוקרטית. מגמה נמרצת זאת מעמידה את ההומניזם החברתי במצב של מגננה ומאלצת אותו לחזור ולנסח את עיקריו ולהבהירם לציבור (ראו את תערוכת האבולוציה בניו-יורק).
הסמינריון ילבן את תופעת עליית הפונדמנטליזם, יציג את עקרונות המגננה ההומניסטית, יעמוד על עקרונות התעמולה הפונדמנטליסטית וסוד השפעתה וינתח את השיח ההומניסטי תוך תשומת לב למצב בישראל במטרה להגדיר את מהות הפונדמנטליזם הישראלי.
יתר על-כן, הסמינריון יבחן את בעיית השיח בין קבוצות מנוגדות ויסקור מודלים גישוריים המושתתים על פרינציפים של שיח על רקע של משברים אידיאולוגיים וחברתיים-דתיים.


1054.4204.01 סכסוכים לאומיים ובינלאומיים - ד"ר אלון ליאל
סמינר על סכסוכים בינלאומיים אשר ינתח לעומק סדרה נבחרת של סכסוכים בינלאומיים ובהם הסכסוך הישראלי-פלשתיני, הסכסוך הישראלי-סורי, הסכסוך הדרום-אפריקני, הסכסוך התורכי-כורדי, הסכסוך בקפריסין, הסכסוך באירלנד וסכסוכים נוספים מרחבי העולם. הסמינר יחל בהצגת מסגרת תיאורטית אשר יבחן את תפקידה של הדיפלומטיה הפורמאלית והבלתי פורמאלית בישוב סכסוכים, ויסתיים בניתוח ההישגים של ועדות האמת והפיוס שפעלו במקומות שונים בעולם, חלקם בהצלחה בלתי מבוטלת.


1054.4209.01 בניית הסכמות והנחיית קבוצות לאפקטיביות בארגונים - ד"ר יובל קליש
סמינריון מתקדם זה נועד ללמד סדרה של כלים המשמשים ליישוב סכסוכים ארגוניים. יוצגו טכניקות להערכת סכסוך, להנחיית קבוצות לאפקטיביות ולבניית הסכמות בארגונים. הבסיס התיאורטי ישולב בתרגול מעשי.



1054.4424.01 גישות ליישוב סכסוכים ביהדות – ד"ר מיכאל רוטנברג
בקורס נבחן את הגישות היהודיות לפשרה וליישוב סכסוכים שלא בדרך ההכרעה, במישור התיאורטי ובמישור הריאלי. נשאל האם ישנו ייחוד לגישה או לגישות היהודיות ליישוב סכסוכים, לעומת גישות אחרות, ואם כן – ממה הוא נובע ובמה הוא מתבטא. בחלק התיאורטי נבחן את הנושא לאורך - מהמקרא, דרך ספרות התנאים והאמוראים, ועד להגות המודרנית, ולרוחב - משלום בית וסכסוכי שכנים, ועד למחלוקות כיתתיות ולמלחמות בינלאומיות. בחלק הריאלי של הקורס נבחן מקצת מן המחלוקות וסכסוכים שהתקיימו בעבר, ומתקיימים בהווה, בעולם היהודי, ממחלוקת בית שמאי ובית הלל, צדוקים ופרושים, ועד למחלוקות שבין חסידים ומתנגדים, אשכנזים וספרדים, דתיים וחילוניים, אורתודוכסים ושאינם אורתודוכסים, ואף יהודים ונוצרים או ישראלים וערבים. העיסוק בנושאים אלו יהיה מלווה בקריאה צמודה של טקסטים מן המקורות היהודיים, תוך השוואה זהירה למודלים עכשוויים בתחום זה.


1054.4214.01 המשפחה, סכסוכים במשפחה ויישובם: סמינר - ד"ר דורית אלדר
הסמינר הוא המשך לקורס הבחירה "סכסוכים משפחתיים – תיאוריה ויישום". סמינר זה יעמיק את הלמידה בנושא המשפחה ויבחן את היחסים במשפחה והשלכותיהם על בנותיה ובניה. המרחב המשפחתי הוא מקום לצמיחה ולהתפתחות של בני המשפחה, אך גם זירה לקונפליקטים הדורשים התמודדות מורכבת, רגשית ומעשית. הסמינר יתמקד בקונפליקטים משפחתיים הנובעים ממהלך חיי המשפחה וממעברים ומשברים, צפויים ובלתי צפויים, ויבחן את דרכי ההתמודדות ויישוב הסכסוך המשפחתי. בכל אלה יעסוק הסמינר באמצעות למידה פעילה ומעורבת, תוך שילוב בין העמקת ההבנה התיאורטית והתנסות חווייתית. לסטודנטיות ולסטודנטים תינתן ההזדמנות לבחור בנושאים המעסיקים ומעניינים אותם בתחום הסכסוכים במשפחה ויישובם, להעמיק בהם ולפתח אותם במסגרת עבודות סמינריוניות אישיות שיכתבו.