ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה

 
1051.4430.01 אפליה בתעסוקה

הקורס עוסק באפליה בשוק העבודה תוך התמקדות בהסברים תאורטיים מפרספקטיבות שונות (כלכליות, סוציולוגיות, משפטיות לקיומה של אפליה. הדיון יעסוק בביטויים השונים של אפליה, באופני המדידה ובדרכי התגובה האפשריות. הדיון יתמקד באפליה בשכירה לעבודה, קידום ופיטורין ויתמקד בין השאר באפליה המכוונת כלפי קב' חברתיות בשוק העבודה כגון נשים, מיעוטים אתניים, מהגרים, מבוגרים ועוד. כמו כן יידונו מקרים ייחודיים של אפליה ופסיקות בנושא אפליה בישראל.

1051.4548.01 היסטוריה של עובדים
היסטוריה של עובדים (Labor History) הוא תחום מחקר רחב שעוסק בהיסטוריה חברתית, פוליטית ותרבותית של עובדים ועובדות, בהתנסויות שלהם בעבודה, בפעולה הקולקטיבית שלהם בשוק העבודה, במקומות העבודה ובפוליטיקה ובחייהם שמחוץ לעבודה. מטרת הקורס להכיר את ההיסטוריה של התחום, את השאלות העיקריות שמעסיקות אותו, את אתרי הידע המקומיים המשמשים למחקר בו, ואת הגישות השונות שנוקטים חוקריו בעולם ובארץ. 

1051.4550.01  חניכה
במהלך תחנותינו המקצועיות אנו נחשפים לתהליכי חניכה שונים: יזומים, מתוכננים ואף אקראיים.
לתהליך החניכה ערך רב בתהליכים כמו: קליטה (מקצועית וחברתית) בארגון, כניסה לתפקיד חדש, מעבר מתפקיד מקצועי לתפקיד ניהולי, רכישת מיומנות חדשה.
מטרת קורס החניכה היא לאפשר למשתתף למידה שיטתית של תחום החניכה - mentoring, לייצר הזדמנות להתנסות בתהליך חניכה כ"נחנך", ולהיחשף למודלים שונים של חונכות.
הקורס יכלול:
1. התנסות בתהליך חניכה
2. הגדרת סוגי חניכה
3. זיהוי תנאים הכרחיים לחניכה אפקטיבית
4. התווית מהלך חניכה בהתאמה למטרות וצרכי הנחנך.
קורס זה יתקיים במשותף עם תלמידים בתכנית מנהלי משאבי אנוש ובכך תהיה הזדמנות ללמידה הדדית: למשתתפי הקורס (הלומדים בתכנית מנהלי משאבי אנוש), בעלי ניסיון מקצועי יתאפשר לקחת מצבים מעולם העבודה ולהפכם להזדמנות ללמידה ולאלו שמתחילים את דרכם המקצועית תהיה אפשרות לשפר את יכולתם להציג את עצמם כבעלי מקצוע, לנסח קורות חיים בצורה בהירה ולשווק עצמם בצורה מיטבית ולאפשר כניסה אפקטיבית לתפקיד.

 

1051.4387.01 יסודות בפיתוח ארגוני

מטרת הקורס היא הכרת סוגיות תיאורטיות הנוגעות לתהליך היעוץ ובפרט ליעוץ ארגוני. נתחיל בסקירת ההיסטוריה של התחום ובדיון בהשלכות של התפתחות היעוץ הארגוני על האופן שבו ארגונים מתפקדים. נסתמך על מספר גישות תיאורטיות על מנת להבין בפירוט את אופן ההתנהלות של יועצים ארגוניים, תפקידם כ"זרים" בארגון, דרכי החשיבה הנדרשות ליצור יעוץ אפקטיבי, ותפקידה המרכזי של הלמידה החוויתית והאמפטיה בעבודת היועץ.



1051.4553.01 מחקר וכתיבה בלימודי עבודה

הסדנה עוסקת במחקר ובכתיבה של עבודה סמינריונית ושל תיזת מוסמך. יידונו שירטוט רעיון למחקר, קריאה בספרות, מסדים אמפיריים לעבודה, ניסוח שאלות וטענות, עיצוב תכנית מחקר, שירטוט המבנה של עבודה וסגנונות רפרזנטציה.

הנוכחות בסדנה חובה. במהלך סדנה יוגשו תכנוני עבודות, טיוטות של הצעת מחקר וטיוטות של פרקים. בסיום הסדנה תוגש עבודה מסכמת.



1051.4552.01 שכר והטבות
 

מטרות הקורס להעניק כלים לגיבוש ולניהול מדיניות שכר והטבות במגזר העסקי. מדיניות שכר והטבות הינה אחד מהכלים העומדים לרשות מנהלי ארגונים ומנהלי משאבי אנוש בארגונים להנעת עובדים והשגת מטרות הארגון. בקורס נסתכל מעבר לשאלה כמה משלמים ונלמד להגדיר עבור מה משלמים ובאילו כלי שכר והטבות להשתמש להשגת מטרות הארגון. נבחן את ההחלטות האסטרטגיות בניהול מדיניות שכר והטבות תוך הסתכלות על דוגמאות מעולם התעשייה הגלובאלי עם השלכות לסביבת התעשייה הישראלית.

 

 סמסטר ב'

1051.4450.01 ביטוח לאומי ופנסיה

הקורס יעסוק בסוגיות בסיסיות בנושאי  הביטוח הפנסיוני בישראל. מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים כלים ישומיים להתמודדות עם עולם הביטוח הפנסיוני. במסגרת הקורס נלמד על מבנה החיסכון ארוך הטווח בישראל, על השחקנים בענף, על המוצרים ועל הרפורמות המרכזיות שעברו על הענף בשנים האחרונות. הלימוד יהיה ברובו בהקשר המעשי היומיומי של הביטוח הפנסיוני ועל הממשקים עם עולם העבודה.

1051.4551.01 ניהול משא ומתן והתערבויות צדדים שלישיים ביישוב סכסוכים
במהלך הקורס ייחשפו המשתתפים למודל ניהול תהליך מו"מ, כבסיס ליישוב סכסוכים ולמודל ניהול תהליך גישור. מודלים אלו, ישמשו את המשתתפים בתכנון וניהול קונפליקטים ו/או מו"מים קשים העומדים בפניהם.בנוסף, ייבחנו הסיבות לכשל במו"מ ובניהול קונפליקט; ויוצעו כלים מעשיים להתמודדות עם הכשלים הללו. בהמשך, יבחנו המשתתפים את רצף ה – A.D.R (חלופות משלימות ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי ביהמ"ש, על ידי התערבויות של צדדים שלישיים). בחינת רצף ה – A.D.R תאפשר איתור והתאמה בין קונפליקט נתון לבין התהליך הנבחר ליישובו. הקורס יכלול התנסות בתהליכים, על מנת שכל משתתף/ת, יוכל לדגום ולבחון את החיבור בין הפן התיאורטי, לבין זה המעשי, בכל הנוגע לתכנון, יישום ומעקב אחר תהליכים של יישוב סכסוכים.

1051.4554.01 ניהול תקשורת פנים ארגונית 

הקורס משלב בין הידע התיאורטי בתחום התקשורת הפנים ארגונית לבין יישום מעשי ופרקטי של התחום בחברות ובארגונים. הקורס מקנה ידע בנוגע למטרות התקשורת הפנים-ארגונית ותרומת התקשורת ליכולת הארגון לחבר את המנהלים והעובדים למטרותיו העסקיות ולעמידה במטרות העסקיות.

הקורס סוקר אסטרטגיות ותהליכי עבודה לניהול תקשורת פנים-ארגונית, מקומה של המדיה החברתית בתחום התקשורת הפנים ארגונית והאפשרויות החדשות שהיא פותחת בפנינו. סקירת מדדים ליעילות התקשורת הפנים-ארגונית ביצירת מודעות, הבנה, חיבור והזדהות של קהלי היעד עם הנושא המתוקשר. נדון גם בתפקיד מנהל התקשורת, המתח בין תקשורת המבוססת על ערוצים אלקטרוניים לתקשורת בערוץ האנושי ובאתגרים בניהול תקשורת בארגון גלובאלי


  

1051.4538.01 עבודה ועובדים בראי הקולנוע
מטרת הקורס לבחון את האופן בו המבע הקולנועי מתעד, מבקר ואולי אף משפיע על התמורות בשוק העבודה, ביחסי העבודה וביחס למושג העבודה. בחירת הסרטים והדיון יתמקדו בייצוג הקולנועי של תמורות שמקורן בכוחם של מוסדות חברתיים ותרבותיים כגון: ארגוני עובדים, ממסדים משפטיים, מוסדות קהילתיים (דת, משפחה) ושל מבע אומנותי. ההנחה בבסיס החיבור בין לימודי עבודה וקולנוע – אשר תעמוד לכשעצמה לבחינה בקורס – הינה כפולה: ראשית, שלמדיום הקולנועי יכולת להציג תופעה או אירוע באופן המאיר היבטים שהטקסט האקדמי מתקשה להעביר. שנית, שלמדיום הקולנועי על אפיוניו הייחודיים, לרבות נגישות לקהל רחב ומגוון מבחינה חברתית, יש כוח להשפיע ולעצב תהליכים בשוק העבודה ולא רק לתעד או לבקר אותם. בהתאם לכך הסרט יהיה גם אמצעי לימוד אודות השינויים בשוק העבודה וגם מושא ללימוד ולחקירה בפני עצמו. בכל מפגש יוקרן סרט, תינתן הרצאה וייערך דיון. לקראת ההקרנה יתבקשו התלמידים לקרוא חומר רקע.


 

1051.4545.01 פנסיה ופרישה
מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים נקודת מבט רחבה על הסדרי הפנסיה והפרישה בישראל. בשיעורים הראשונים יוצגו שאלות תיאורטיות אשר ילוו את הדיון לאורך הקורס כולו, כגון: האם וכיצד על המדינה להתערב בשוק הפנסיה? מה ההבדל בין ניהול פרטי לניהול ציבורי? כיצד ראוי לחלק את העלויות והסיכונים בין העובד למעביד למדינה? לאורן של שאלות אלו ינותחו בהמשך הקורס סוגיות שונות הנוגעות להסדרי הפנסיה והפרישה בישראל לרבות הנהגת פנסיית חובה, רציפות זכויות פנסיוניות, גיל הפרישה, אפליה מחמת גיל, עבודה מותאמת לעובדים מבוגרים וקצבאות הזקנה.

 

1051.4557.01 תיאוריה ארגונית

מטרת הקורס להקנות לתלמידים הכרות יסודית עם ספרות מדעי החברה בנושא ארגונים ועם הסוגיות והגישות המרכזיות בחקר ארגונים. נדון בתיאוריות העוסקות בהתנהגות יחידים בארגון (כגון קבלת החלטות, מנהיגות ולמידה חוויתית), כמו גם בתיאוריות המתמקדות באופן שבו מבנה ארגוני משפיעה לטובה על למידה ותוצרת ארגונית (כגון תיאוריות על קבוצות וצוותים, כוח ופוליטיקה ושינויים ארגוניים).