ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים



לא ניתן לקחת 2 סמינרים אצל אותו מרצה.
 

סמסטר א'

1051.4440.01 אי שוויון בשוק העבודה
הסמינר יעסוק בבחינת תאוריות ריבודיות והסברים לאי-שוויון חברתי-כלכלי בשוק העבודה. הדגשים מיוחדים יושמו על אי-שוויון על בסיס מין, מוצא ולאום בחברה הישראלית ובפרספקטיבה השוואתית. עבודות המחקר תתבססנה על ניתוח נתונים אמפיריים.

1051.4456.01  הון, יזמות ובניין מדינה

הסמינר בוחן את הזיקות בהיסטוריה ישראלית בין קפיטליזם, לאומיות ובניין מדינה. יידונו עולמם הרעיוני ופעילותם של בעלי הון ויזמים מסוגים שונים, תיבחן התנסותם בכלכלה, בפוליטיקה וביחסי עבודה, וישורטטו הביוגרפיות הציבוריות והפרטיות שלהם. העבודות הסמינריוניות יתבססו על חומרים היסטוריים ראשוניים.

1051.4353.01 התנהגות בלתי קונבנציונאלית בארגונים
סמינר מתקדם המיועד להסב את תשומת לב התלמיד לדפוסי התנהגות הסוטים מנורמות ארגוניות ו/או חברתיות מקובלות. המטרה העיקרית היא לזהות את סיבותיהן ותוצאותיהן של התנהגויות אלו, ולהציע מסגרות מושגיות מסבירות.
המשתתפים יתבקשו לערוך מחקר זוטא על התנהגות סוטה בארגון עבודה.

1051.4454.01 זכויות בשוק העבודה
במסגרת הסדנה יפעלו התלמידים בארגונים של החברה האזרחית העוסקים בהשמה של קבוצות מוחלשות ובהגנה על זכויות עובדים. הקישור לארגונים יעשה על ידי מרכזי הסדנה. הארגונים השונים מתמקדים בקבוצות עובדים שונות, לרבות נשים, ערבים, עולים מאתיופיה, אנשים עם מוגבלות, עובדים מבוגרים, מהגרי עבודה ומחפשי מקלט ועובדים בשכר נמוך. הפעילות תהיה במסגרת המערך ההתנדבותי של הארגונים, בהיקף של כארבע שעות בשבוע. מדי שבוע תיפגש הכיתה לדיון בנושאים הקשורים לבעיות שעולות במהלך העבודה בארגונים, תוך ניסיון ללמוד מהעשייה בשטח על בעיות בשוק העבודה בהן נתקלות קבוצות מיעוט ואוכלוסיות מוחלשות, ולקשר בין התיאוריה לבין תהליכים ואסטרטגיות שונות לשינוי חברתי.

1051.4457.01  עובדים זרים 

סמינר זה מוגבל לתלמידים שסיימו את הקורס בשיטות מחקר איכותיות.

בסמינר זה יתבקשו התלמידים לזהות, לבחור ולהגדיר שדה מחקר הקשור בהיבטים שונים (קהילה, עבודה, משפחה) של חייהם של מהגרי עבודה ועובדים זרים בישראל, לאסוף נתונים איכותיים (תצפית ו-או ראיון) לנתחם ולפרשם בתוך מסגרת תיאורטית רלוונטית.

  

סמסטר ב'

  

1051.4441.01 הגירה בשוק הגלובלי
הסמינר יעסוק בבחינת תאוריות של הגירת עבודה ובמודלים המתמקדים בהשתלבות מהגרים בשוק העבודה. דגש יושם על השפעות הגלובליזציה על הגירה ועל האבחנות בין סוגים שונים של מהגרים. עבודות המחקר תתבססנה על ניתוח נתונים בקונטקסט החברה הישראלית או בניתוח נתונים השוואתיים.

 

1051.4459.01  עבודה ומשפחה בהיבטים משווים

סמינר מחקר העוסק ביחסים שבין משפחה ועבודה בעולם המערבי. במסגרת הסמינר יחקרו התלמידים היבטים שונים הקשורים בעבודה ומשפחה, שינויים בשני תחומים אלו לאורך זמן, והשלכותיהם. בין הנושאים המוצעים: התנסות של נשים וגברים במשפחה ובמקום העבודה, אי שוויון בשני מוסדות חברתיים אלו, והשפעת המדיניות החברתית על אופן העבודה של נשים. הסמינר מבוסס על עבודת מחקר עצמאית של התלמידים שתידון במפגשים השונים ותוצג בחלקו השני של הסמינר.

1051.4460.01 משפט עבודה וארגונים

מאז שנות השמונים - למשפט העבודה תפקיד הולך וגובר בעיצוב הסביבה הניהולית. במסגרת הסמינריון נבחן את הסיבות לעליית חשיבות משקלו של משפט העבודה, נאפיין את תצורותיו השונות ונתמקד באופן שבו ארגונים מטמיעים את הדרישות המשפטיות. מעבר לדיון המושגי, נבחן באופן פרטני הסדרים העוסקים בדרישת השימוע, איסורי אפליה והבטחת שוויון הזדמנויות, הסדרי שכר ותנאים נלווים, בטיחות וגיהות, איסור ומניעת הטרדה מינית, הבטחת פרטיות, שמירה על קניין רוחני, הסדרי העסקה "לא טיפוסיים" ועוד. ההנחה המלווה בחינה זו היא שהדין מיושם באופן מורכב על ידי ארגונים. אי לכך, נרצה לבחון ולהסביר את דרכי ההטמעה, כמו גם שונות בתוך ארגונים ובין ארגונים שונים. כמו כן נרצה לבחון את האינטראקציה בין השיקולים המשפטיים לשיקולים ניהוליים אחרים.

 
 

1051.4431.01 שביתות בהיסטוריה
מטרת הסמינר לנתח את תופעת השביתה בהיסטוריה המודרנית, גורמיה, מהלכיה ותוצאותיה. הסמינר יכלול ניתוח של ההיסטוריוגרפיה של שביתות, בחינה של שביתות בהיסטוריה של ארצות שונות, ניתוח של תרבויות-שביתה, ומבט-עומק של שביתות בהיסטוריה של החברה הישראלית. יושם דגש על שיטות החקירה ההיסטוריות של שביתות, על ניתוח מקורות ראשוניים ועל סגנונות כתיבה אודות שביתות. במחצית הראשונה של הסמינר ייבחנו ההיסטוריוגרפיה והמקרים ההיסטוריים; במחצית השנייה ינותחו מקורות ראשוניים ויידונו עבודות המחקר של התלמידים.

1051.4458.01  סמינר מחקר בתרבות ארגונית

סמינר זה יתמקד במחקר מעשי בהיבטים שונים של תרבות ארגונית תוך שימוש בשיטות מחקר איכותיות (עם דגש על ריאיון ו-או תצפית משתתפת). התלמידים יזהו נושא, בעיה או שדה, יאספו נתונים וינתחו אותם. ניתן לקבל סיוע במציאת שדה מחקרי. הדגש בסמינר על איסוף, ניתוח ופירוש נתונים ולא על קריאה וסקירת ספרות. 

סמינר שנתי
 

1051.4327.01 סדנה בניתוח ארגונים
בחלק הראשון של הסמינר ילמדו התלמידים להכיר, באופן מוחשי, את התופעה הארגונית, על ידי תרגול באסטרטגיות שונות לצפייה בארגונים וניתוחם. כמו כן ילמדו התלמידים מיומנויות של הצגה עצמית, כניסה לארגון ובניית חוזה ייעוצי. בחלק השני של הסמינר יבצעו התלמידים אבחון ארגוני, מתן משוב וכתיבת דו"ח משוב, זאת תוך הנחיה צמודה בשיעורים ובמפגשי הנחיה נוספים עם מורי הקורס. העבודה האבחונית תתבצע בקבוצות קטנות. התלמידים יידרשו להשקיע בממוצע יום בשבוע בארגונים לשם ביצוע אבחון ארגוני.