ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

נוהל ועדה מלווה לתלמידי מחקר


נוהל ועדה מלווה לתלמידי מחקר
נוהל זה הוא חלופה ל סעיפים 2 ו 5-13 לעיל.
הגדרות: ועדה מלווה – כהגדרתה בסעיף 2.4. להלן

2.

חובות התלמיד בשלב א' והקמת הוועדה המלווה

 

2.1

עם קבלת התלמיד למסלול לימוד לתואר שלישי, או מוקדם ככל האפשר במהלך השנה הראשונה לאחר מכן, יקבע לתלמיד מנחה/ים על ידי הוועדה החוגית. על המנחה להיות חבר סגל במסלול הרגיל, בדרגת מרצה בכיר לפחות, בחוג בו לומד התלמיד.

 

2.2

תלמיד שלב א' יהיה חייב תוך שנה לעמוד בלימודי חובה בהיקף של 8 ש"ס לפחות, בנוסף להשלמות דיסציפלינאריות, ודרישות נוספות של החוג. תכנית הלימודים של התלמיד תאושר על ידי הוועדה החוגית.

 

2.3

עם מינוי המנחה, כאמור בס' 2.1, ולכל המאוחר בעת כתיבת הצעת המחקר, ימליץ המנחה, בהתייעצות עם התלמיד והוועדה החוגית, על הרכב הוועדה המלווה. המנחה יעמוד בראש הוועדה המלווה, והרכבה הסופי של הוועדה יאושר על ידי הוועדה החוגית והוועדה היחידתית.

 

2.4

הוועדה המלווה תימנה, פרט למנחה או המנחים, בין שניים לארבעה חברים. מספר החברים יקבע ע"י ראש הוועדה על פי הצורך ומגוון הנושאים בהם תעסוק עבודת המחקר. במינוי חברי הוועדה המלווה יש להבטיח כי:

 

 

א.

ככלל חברי הוועדה יהיו חברי סגל באוניברסיטת ת"א או אוניברסיטה מחקרית אחרת בעלת מוניטין אקדמי דומה (או גבוה יותר) בארץ או בחו"ל.

 

 

ב.

לפחות אחד מחברי הוועדה יהיה חבר סגל במחלקה אחרת או באוניברסיטה אחרת.

 

 

ג.

כל חברי הוועדה יהיו בדרגת מרצה בכיר לפחות, ובמסלול תקני.

 

 

ד.

באישור הוועדה היחידתית יכול חבר ועדה אחד להיות בדרגת מרצה במסלול הרגיל, או בדרגת מרצה בכיר ומעלה במסלול המקביל או הנלווה. כמו כן ניתן למנות גם במסגרת קבוצה זו מרצים ממוסדות אקדמיים אחרים בישראל או בחו"ל. הדיווח לוועדה האוניברסיטאית בנושא זה ייעשה באמצעות פרוטוקול הוועדה היחידתית.

 

 

ה.

הוועדה החוגית תאשר את הרכב הוועדה המלווה בהתאם לכללים הנ"ל, וההרכב יובא לאישור הוועדה היחידתית.

 

 

ו.

לצורך המינוי יצהיר כל חבר ועדה (בטופס סטנדרטי) כי אינו קרוב משפחה או חבר אישי של הדוקטורנט ואין לו אינטרס לא אקדמי ביחס לעבודת הדוקטורט או לדוקטורנט. כמו כן, תכלול ההצהרה התחייבות להיות שותף פעיל בעבודת הוועדה, כפי שמתחייב מהנוהל.

5.

נוהל אישור הצעת המחקר

 

5.1

התלמיד יגבש עם המנחה תכנית מחקר תוך התייעצות עם כלל חברי הוועדה המלווה ויגיש את ההצעה הכתובה לוועדה. במהלך גיבוש ההצעה, ולפני פגישת הוועדה, ייפגש התלמיד לפחות פעם אחת ללא נוכחות המנחה עם כל אחד מחברי הוועדה (אשר נמצא בארץ).
הוועדה המלווה תתכנס, תבחן את התלמיד, ותחליט אם:

 

 

*

שליטתו של התלמיד בנושא המחקר ובנושאים הקרובים הולמת.

 

 

*

שליטתו של התלמיד בכלים מחקריים ושיטות מחקר רלוונטיות נאותה.

 

 

*

תכנית המחקר המוצעת מתאימה לתואר השלישי.

 

 

*

התלמיד מתאים לביצוע עבודה מחקרית ברמה הנדרשת.

 

 

*

לאשר את המשך לימודי התלמיד ואת עבודת המחקר לפי התוכנית המוצעת.

 

 

*

לאשר את המשך עבודת המחקר, לאחר מילוי התנאים המבוקשים והמפורטים בחוות דעתם.

 

 

*

להורות על הגשת תכנית חדשה ועריכת בחינה שנייה.

 

 

*

להפסיק את לימודי התלמיד לקראת התואר השלישי במסגרת זו.

 

5.2

לאחר עריכת תיקונים שידרשו על ידי חברי הוועדה המלווה, מומלץ כי הדוקטורנט יציג את הצעת המחקר בסמינר מחלקתי או פורום אקדמי פתוח אחר (בחוג לפסיכולוגיה חלה חובה כזאת במסגרת סמינר דוקטורנטים).

 

5.3

עם אישורה הסופי של תכנית המחקר על ידי הוועדה המלווה, יעביר הדוקטורנט עותק מתכנית המחקר לוועדה החוגית. להצעת המחקר יצרף המנחה את חוות דעת הוועדה בדבר התאמת ההצעה לעבודת מחקר, ויסכם את אופן עבודת הוועדה המלווה עד שלב זה (הערותיה, התייחסות הדוקטורנט, והשינויים שנערכו). חברי הוועדה המלווה יחתמו על חוות דעת זו, ובמידה וחבר הוועדה המלווה יהיה מעוניין בכך, הוא יוכל לצרף גם חוות דעת נפרדת. הוועדה החוגית תאשר את הצעת המחקר, תוודא כי התלמיד השלים את חובותיו כאמור בס' 2.2 ו 5.2 ותעביר העתק של תכנית המחקר ודו"ח ראש הוועדה המלווה לידיעת הוועדה היחידתית, יחד עם המלצה לאשר או לדחות סיום שלב א'. הוועדה היחידתית תבחן החומר ותחליט אם לאשר את סיום שלב א', ותעבירו לאישורה הסופי של הוועדה האוניברסיטאית. 

 

5.4

פרק הזמן המוקצב לסיום שלב א' הוא שנה, ושנתיים ביחס לדוקטורט ישיר. במידת הצורך תאושר אורכה של עד שנה נוספת ע"י הוועדה היחידתית בהמלצת הוועדה החוגית. עם סיום תהליך אישור הצעת המחקר יעבור התלמיד לשלב ב'.