ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי חובה


1041.1100.01  הדרכה במאגרי מידע

 כל התלמידים חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתר אינטרנט) והערכתם.
 

1041.1102.01  מבוא לסוציולוגיה
הסוציולוגיה הנה תחום ידע העוסק בחקר החברה האנושית, ובמיקומו של האדם בתוכה. הקורס יציג את היסודות התאורטיים והמתודולוגיים של החשיבה הסוציולוגית בת ימינו. לצד הצגתן של עקרונות החשיבה הסוציולוגית, נדון בסוגיות חברתיות עכשוויות מנקודות מבט תאורטיות שונות.

 

 1041.1101.01  מבוא לאנתרופולוגיה
הקורס יציג את שדות הידע של האנתרופולוגיה, תוך בחינת ממשקיה עם תחומים אחרים. הציר המרכזי של הדיון ייסוב סביב מספר סוגיות מפתח בשיח האנתרופולוגי כגון הבניית ה"טבעי" אל מול ה"תרבותי", המהותני כנגד החברתי, האוניברסאלי לעומת התרבותי והגלובאלי לנוכח המקומי. יתבררו מושגי יסוד ונושאי מחקר מרכזיים. תוצגנה התיאוריות והזרמים העיקריים בתחום, ויתקיים דיון ביקורתי והשוואתי ביניהם, תוך מיקומן בהקשרים היסטוריים תרבותיים של התפתחות הדיסציפלינה. ילובנו סוגיות מתודולוגיות, פוליטיות ואתיות העומדות על סדר היום של התחום בדגש על מחקר ישראלי. 

 

1009.1880.01  מקורות היסטוריים ואינטלקטואליים של מדעי החברה
קורס זה מפגיש את התלמידים עם סוגיות יסוד העומדות בבסיס ההגות של מדעי החברה ועם ציוני דרך מרכזיים בתולדות החשיבה המערבית. הדגש יושם על תפישות שונות של הטבע האנושי, החברה, צדק, חוק, כוח וריבונות, כאשר המטרה היא לבחון את האידיאות העיקריות שעיצבו את תודעת האדם המודרני ואת התנאים המקדימים להתפתחותם של תחומי הידע השונים במדעי החברה. הקורס מבוסס על פרספקטיבות משלימות של המרצים תוך שהוא מאפשר חיתוכים בין הפרספקטיבות השונות. הקורס מורכב משלושה חיתוכים: חתך ההיסטורי, חתך אונתולוגי וחתך אפיסטמולוגי.

 

 1009.1555.01  מבוא לסטטיסטיקה ולניתוח נתונים

מטרת הקורס להקנות מושגי יסוד בניתוח כמותי של נתונים: תאור, ניתוח והסקה סטטיסטית, תוך פיתוח היכולת לבצע זאת באופן עצמאי על ידי שימוש במחשב.

חובות הקורס: (1) בחינה רגילה בסוף הסמסטר; (2) בוחן SPSS בחדר מחשבים בסוף הסמסטר; (3)  הגשת תרגילים 70% לפחות; (4) הגשת כל תרגילי SPSS.

הערות לגבי התרגילים, הבוחן והמבחן: (1) משקל המבחן הוא 80% מהציון הסופי; (2) משקל הבוחן הוא 15% מהציון הסופי; (3) לבוחן אין מועד ב' ואין עליו ערעור (4) משקל התרגילים הוא 5% מהציון הסופי.

הניקוד על התרגילים הוא כדלקמן:

- תלמיד שמגיש בין 0 ל-3 תרגילים מקבל 0 נקודות עבור הגשת התרגילים.

- תלמיד שמגיש 4 תרגילים ויותר מקבל נקודה אחת עבור כל תרגיל מוגש (עד למקסימום של 5 נקודות).

 1041.2209.01  מבוא לשיטות מחקר
הקורס עוסק בעקרונות הבסיסיים של מחקר אמפירי במדעי החברה. בין הנושאים שייסקרו בו: הקשר בין מחקר לתיאוריה, תרגומם של רעיונות תיאורטיים לשאלות והשערות מחקר, תכנון מחקר, תוקף ומהימנות של כלי מחקר, שיטות לאיסוף נתונים. בנוסף נדבר על עקרונות המחקר הפוזיטיביסטי והמחקר הקונסטרוקטיביסטי, נקודות החוזק והחולשה של מחקר כמותני ואיכותני והאתגרים העומדים בפני כל אחד מהם. הקורס מתנהל כסדרת הרצאות המלווה בהתנסות מחקרית מעשית.

 

1041.2191.01  תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות
הקורס מאורגן סביב תימה יסודית: משמעותו של עצם המושג "חברה" כבסיס לתיאוריה סוציולוגית. החיפוש אחר ה"חברתי" ואחר מושגים נלווים לו כגון ה"יחיד," "מבנה," ו"יחסים חברתיים",  ייעשה בשני מישורים מקבילים: עיון בטקסטים תיאורטיים מקוריים מאת הוגים קלאסיים (מרקס, דירקהיים, זימל, וובר, וג'יין אדמס, בין השאר); עיגון העולם התיאורטי בהקשר החברתי וההיסטורי של מחצית המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 מתוכו צומחת הסוציולוגיה המודרנית כתחום של ידע.

 

1041.3321.01  שיטות מחקר איכותניות
מטרתו של הקורס היא עריכת היכרות מקרוב עם המחקר האיכותי. הקורס ישלב הצגה תיאורטית והתנסות מעשית (במסגרת התרגיל) בשיטות מחקר "איכותיות". לאחר ניסיון לעקוב אחר התפתחות שיטות אלו והבנת העקרונות הבסיסיים, יתמקד הקורס בעיקר בשיטות מחקר איכותיות באנתרופולוגיה. מטרה חשובה נוספת של הקורס היא הדרכה בכתיבת עבודה אקדמית המבוססת על מחקר איכותי. יוקדש זמן נרחב בשיעור ובתרגיל להתמודדות עם פיתוח שאלות וטענות מחקר ותינתן הנחיה והכוונה לדרכים לכתיבת עבודה אקדמית. 

 

1041.3389.01  שיטות מחקר כמותיות
הקורס נועד להכיר לתלמידים עקרונות בסיסיים של ניתוח נתונים בהם משתמש המחקר הכמותני בסוציולוגיה. יילמדו בו מספר שיטות לאמידת סוגים שונים של קשרים בין משתנים, אשר באמצעותן ניתן לתאר תופעות ולבחון השערות תיאורטיות. מטרת הקורס היא להכשיר את התלמידים למחקר כמותני אישי בעתיד, ולקריאה מושכלת של עבודות מחקר העושות שימוש בנתונים כמותיים. הקורס מתנהל כסדרת הרצאות המלווה בהתנסות מעשית הכוללת ניתוח נתונים באמצעות תוכנת SPSS. 

 

1041.3100.01  תיאוריות סוציולוגיות בנות זמננו
הקורס יסקור את הגישות התאורטיות העיקריות בשדה הסוציולוגי, אשר נוכחות, כיום, בשיח התאורטי, אף אם חלקן פותחו בתחילת המחצית השניה של המאה ה-20. מטרת הקורס אינה אך סקירה לשמה, אלא נסיון לאתר את הפרובלמטיקה של התיאוריה הסוציולוגית, ולהוביל למסקנות רלבנטיות להבנה הסוציולוגית כיום. הניתוח של הגישות התאורטיות יהיה ביקורתי.
חובות התלמידים: נוכחות בשיעורים הפרונטליים, והשתתפות פעילה בהם, קריאת הטקסטים הנילווים, השתתפות פעילה בתרגיל השבועי; עמידה בבחינה המקיפה (המסכמת) בתום הסמסטר.

 

1041.3102.01  חברה בישראל

במהלך הקורס נציג אפיזודות מן ההיסטוריה של החברה בישראל ובאמצעותם נעקוב אחר תהליכים של קונפליקט, הגמוניה, מיסוד ושינוי.  בתוך כך נעמוד על סוגיות יסוד כמו  לאומיות, אתניות, מעמד, זהות, גבולות, ריבונות, מדינה, חברה אזרחית, זכויות, מחאה, מיניות, מילטריזם, או קולוניאליזם. העמדה הסוציולוגית שנציג  מבקשת לערער על (1) קיומו של מבנה אפריורי המכונה 'חברה ישראלית'; (2) קיומו של נרטיב קנוני המקובל על כל החלקים בתוך החברה בישראל. נציג מומנטים היסטוריים אשר מסתכמים לכלל פרגמנטים נרטיביים מגוונים ללא היגיון אחד מארגן. כל מומנט היסטורי ישמש חרך הצצה לאופן הבנייתן של קטגוריות אנליטיות/תאורטיות. מסגרת אפיסטמולוגית כזו אמורה לאפשר גמישות תאורטית תוך הפעלת הקטגוריות האנליטיות על מגוון של מקרים היסטוריים