ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה



1041.3574.01  אנתרופולוגיה של חילוניות

הדת, כקטגוריה מושגית ואפיסטמולוגית, שימשה מוקד עניין מרכזי החל מימיה הראשונים של האנתרופולוגיה כדיסציפלינה. לעומת זאת, החילוניות, שהיא ה"אחר" של הדת, החלה רק לאחרונה לשמש כמושא למחקר אנתרופולוגי. הקורס יבחן את חוסר-ההתעניינות האנתרופולוגית בחילוניות באמצעות התמקדות בכתיבה האתנוגרפית על חילוניות. השאלות שיידונו בקורס הן: מהי חילוניות, וכיצד ניתן להפוך אותה למושא של התבוננות אנתרופולוגית? אילו מושגים, פרקטיקות, נטיות ורגישויות מעצבים את התצורות החילוניות בחיים המודרניים? מהם היחסים המורכבים (תלות הדדית, ניכוס, שימור, הכחשה ועוד) שמקיימות צורות החיים החילוניות עם צורות החיים המוגדרות כ"דתיות"?

 

1041.3581.01  יהודים, אנתרופולוגים ומה שביניהם
החיבור בין אנתרופולוגיה ליהדות הדוק ורופף גם יחד. מצד אחד, אישים מרכזיים בהיסטוריה של האנתרופולוגיה הגיעו מרקע יהודי, מה שעורר עיסוק מחקרי נרחב בשורשים היהודיים של המחשבה האנתרופולוגית. מצד שני, יחסה של האנתרופולוגיה למחקר על יהדות ויהודיות מאופיין באי נוחות, הססנות ואפולוגטיקה, מה שעורר דיון בשאלה האם האנתרופולוגיה סובלת מ'הבעיה היהודית'. רק בשני העשורים האחרונים 'אתנוגרפיה יהודית' החלה לתבוע את מקומה ולהתגבש כשדה מובחן של ידע ומחקר. בקורס נעסוק בהתפתחויות היסטוריות ותיאורטיות אלו, ונבחן אותן תוך קריאה וצפייה בטקסטים וסרטים אתנוגרפיים של ועל יהודים. חובות הקורס: נוכחות והשתתפות, קריאה שוטפת ומבחן בית.



1041.3570.01 מגדר ואי שוויון

הקורס דן במגוון היבטים של אי-שוויון כלכלי בין נשים וגברים מנקודת מבט השוואתית וביקורתית. במהלך הקורס נדבר על יחסי הגומלין שבין משפחה ועבודה, על הישגיהן של נשים בשוק העבודה, הגורמים המשפיעים עליהם, השינויים בתחומים אלו לאורך זמן, ותחזיות לעתיד. על רקע תיאוריות סוציולוגיות וכלכליות ננתח היבטים שונים של אי שוויון מגדרי כגון: חלוקת עבודה, תקרת זכוכית, סגרגציה תעסוקתית, אפליה בשכר ובתעסוקה כלפי נשים וכלפי עבודה נשית.


1041.3579.01  סוציולוגיה של הדת

הקורס יתמקד במקום של סוציולוגיה של הדת ביחס לתיאוריה סוציולוגית כללית. הוא ישים את הזרקור על המסורות המרכזיות של המחשבה הסוציולוגית (מרקס, דירקהיים, וובר) ועל מושגים מרכזיים כגון "ריטואל", "דת" ו"חילון". הוא ישים דגש מיוחד על היחס ובין דת וזירות מוסדיות אחרות כגון כלכלה, פוליטיקה, ריבוד ויחסי מגדר ויעלה את הבעייתיות בין המושגים "דת", "מודרניות" ו"חילון".

חובות הקורס: נוכחות פעילה, מבחן בית בסוף כל סמסטר. 90% מהציון יורכב ממבחני הבית ו-10% בנוכחות פעילה.


1041.3580.01  סוציולוגיה של חציית גבול

הקורס יעסוק במושג הגבול על היבטיו השונים  בסוציולוגיה בת זמננו ובפרקטיקה של חציית גבול. בין השאר יידונו ממדיו השונים של מושג הגבול (סימבוליים, מבניים, מרחביים, אתניים, לאומיים וכד'), האופן בו הם מסומנים בחיי היום יום, והאסטרטגיות המשמשות את השחקנים החברתיים בגוון התופעות של חציית גבול.

סוגיות אלה ואחרות ייבחנו לאור גישות נבחרות בסוציולוגיה פרגמטיסטית ובסוציולוגיה של התרבות תוך התייחסות לעבודותיהם של למונט, סווידלר, בורדייה, בולטנסקי, לאטור, גופמן ואחרים.

1041.4247.01 ערכים, עמדות ודעת קהל
בקורס ייערך דיון בשתי רמות: מיקרו ומאקרו. ברמת המיקרו נדון בערכים ובהשתנותם, כמו גם בעמדות הנגזרות מהם – תפקידן, אופן התהוותן, מדידתן, הקשר בינן לבין התנהגות ותיאוריות עיקריות של שינוי עמדות. ברמת המאקרו נדון תחילה במושג של דעת קהל ובמורכבות הגדרתו. לאחר מכן, נסקור את תהליכי ההתהוות והשינוי של דעת קהל ואת תפקידם של אמצעי התקשורת בשיקופה ועיצובה.
חובות הקורס: השתתפות פעילה, עבודה סופית. על תלמידי תואר שני תוטל גם כתיבת תרגיל.
דרישות קדם: שיטות מחקר כמותיות. 

1041.3797.01  רפורמות בחינוך

המטרה המוצהרת של רפורמות ושינויים רבים בחינוך היא שיפור הישגי התלמידים והקטנת היבטים שונים של אי-שוויון. יחד עם זאת, ממצאי מחקרים בישראל ובמערכות חינוך אחרות, מלמדים על חוסר האפקטיביות של רפורמות חינוכיות למיניהן. חלק מהמחקרים מלמדים שהרפורמות הגדילו אי-שוויון ולא הפחיתו אותו. במסגרת השיעור ננתח מספר רפורמות ושינויים שהתרחשו במערכת החינוך הישראלית וננסה להבין את תוצאותיהן על רקע גישות סוציולוגיות שונות.

1041.3576.01  תיאוריות בקרימינולוגיה
הקורס יעסוק בהתפתחויות מרכזיות במחקר ובתיאוריה הקרימינולוגית במטרה לחשוף את התלמידים למושגים בסיסיים, לוויכוחים ולפרובלמטיקות בחקר הפשיעה, הגדרתה והפיקוח עליה. במהלך הקורס יידונו הסברים שונים לפשיעה ותיאוריות קרימינולוגיות כמו האסכולה הקלאסית, פוזיטיביזם, הגישה האינטראקציוניסטית, קרימינולוגיה רדיקלית, גישות פמיניסטיות, וגישות ניאו-קלאסיות. יודגש ההקשר ההיסטורי, החברתי והפוליטי של המודלים השונים ויידונו השלכותיהם למדיניות חברתית.
דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאה ובחינה בסוף הקורס (100%).

 

1009.3333.01 הפרקטיקה של זכויות אדם בישראל
קורס בחירה לתלמידי שנה ג' בחוגים: סוציולוגיה, מדע המדינה, ותקשורת

התיזה שתהווה את עמוד השדרה של הקורס היא שזכויות אדם הן כמו קוד פתוח, כלומר, כמו תוכנה שקוד המקור שלה בר פיתוח על ידי כל מי שחפץ לתרום לה. זכויות אדם הן, לפיכך, מושג או רעיון שמתהווה, נוצר, משתנה ומתעצב באמצעות השימוש שנעשה בו בפרקטיקה ולא רק באופן צנטרליסטי על ידי כלים משפטיים כמו אמנות, פרוטוקולים, החלטות בתי דין בינ"ל וכיוצ"ב. תפיסה זו של זכויות אדם, המאפיינת את העיסוק האנתרופולוגי בתחום, מובילה להתבוננות בזכויות אדם בפעולה: באופן שבו המדינה, ארגוני זכויות אדם מקומיים, ארגונים בינ"ל וכל גוף רלוונטי אחר, מפעילים זכויות אדם בשטח. הפעולות הללו הן אלו שמייצרות את זכויות האדם ואת המשמעות שלהן והן אינן רק בגדר יישום של רעיון שנוצר במקום אחר. הקורס עצמו יהווה רצועת מוביוס של תיאוריה ופרקטיקה. במהלך השיעורים נתוודע לעיסוק האנתרופולוגי בפרקטיקה של זכויות אדם ולתיאורטיזציה של זכויות אדם הנובעת מעיסוק זה. הלימוד בכיתה יעשיר, ימסגר, ויאפשר המשגה מחקרית ותיאורטית של חלקו השני של הקורס: התנדבות שבועית בארגון זכויות אדם. המוקד של הקורס מבחינה תיאורתית יהיה, לפיכך, ארגונים לא ממשלתיים, אך הקורס מציע עדשה קונספטואלית לבחינת הנושא של זכויות אדם בכלים אנתרופולוגיים.