ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים


1041.4520.01  אתניות ומגדר בשוק העבודה
הסמינר יעסוק בבחינת תיאוריות ריבודיות והסברים לאי-שוויון חברתי-כלכלי בשוק העבודה. הדגשים מיוחדים יושמו על אי-שוויון על בסיס מין, מוצא ולאום בחברה הישראלית, ובפרספקטיבה השוואתית. עבודות המחקר תתבססנה על ניתוח נתונים אמפיריים.

1041.4480.01 כתיבה, ייצוג והדילמה הפוסט מודרנית באנתרופולוגיה
מהרבע האחרון של המאה ה-20 עסוקה האנתרופולוגיה במה שמכונה לעתים 'משבר הייצוג'. עיקרו - בדיקה מחדש של הנחות יסוד, פרקטיקות מובילות ופרדיגמות תאורטיות. הקורס מתחקה אחר השורשים האינטלקטואליים, האפיסטמולוגיים, הפוליטיים והאתיים של התהליך ומאפיין פתרונות אפשריים למלכוד השתיקה הפוסט-מודרנית. המפגש השבועי העיקרי של הסמינר יתקיים בימי ראשון בין 17:00 ל-20:00. בנוסף, מדי שבוע יתקיים מפגש אישי בין המרצה לבין אחד מהשתתפים בסמינר, בשעה שתיקבע ביניהם, לדיון בתכני הקורס, ברפראט שמגיש התלמיד ובהכנות למטלת סיום הסמסטר.

1041.4523.01 מדינת הרווחה ואי שוויון מגדרי
בד בבד עם העלייה הדרמטית בשיעורי ההשתתפות של נשים בשוק העבודה בעשורים האחרונים, הולך וגדל העניין המחקרי בהשפעת מדיניות הנתפסת "ידידותית למשפחה" (או "ידידותית לנשים") על אי השוויון בין נשים וגברים. בסמינר זה נכיר מאפיינים של משטרי רווחה, נסתכל עליהם דרך עיניים "מגדריות", וננסה להבין את האופן בו הם פועלים על אי השוויון המגדרי ומעצבים את אופיו. 


1041.4547.01  נשים בפוליטיקה ופוליטיקה של נשים  

הסמינר יניח תשתית תיאורטית ואמפירית לחקר ההיבט הממוגדר של הפוליטיקה  תוך דגש על נשים בפוליטיקה ופוליטיקה של נשים. הסמינר יכשיר את הסטודנטים לניסוח שאלת מחקר וידרוש עבודה מחקרית שתבוסס על אסוף נתונים חדשים,  ו/או נתוח של מחקרים קיימים  ו/או עבוד של נתונים קיימים.



1041.4539.01  סוציולוגיה של פלסטינה-א"י 1918-1948
הסמינר משלב סוציולוגיה והיסטוריה ונועד להקנות לתלמידים תשתית היסטורית להבנת התקופה המנדטורית. תלמידים יתבקשו לקרוא ולהציג עבודות סוציולוגיות רלבנטיות בתחומים שונים: המדינה הקולוניאלית, שוק העבודה, שוק הקרקעות, יחסי יהודים-ערבים, התפתחויות אורבניות והגירה. כמו כן יתבקשו התלמידים להציג מתווים לעבודה מחקרית בהיקף סמינר ולהגיש עבודת סמינר. 

1041.4545.01  עיון סוציולוגי במשנתו הפילוסופית-פוליטית של צ'רלס טיילור

הסמינר יעסוק  במבחר מעבודותיו של צ'רלס טיילור ובזיקתן לתיאוריה חברתית. במהלך הסמינר יידונו מונחים נבחרים בסוציולוגיה בת זמננו, כגון "פוליטיקה של הכרה", "פוליטיקה של זהויות" ו"רב תרבותיות", תוך בחינה מחודשת של משמעותם התיאורטית והמחקרית לאור משנתו הפילוסופית-פוליטית של טיילור.

1041.4548.01  קוראים תרבות
מטרת הסמינר השנתי היא לחשוף את המשתתפים למגוון הדרכים בהן ניתן "לקרוא" תרבות באופן ביקורתי. מתוך הכרה בכך שקריאות שונות מעוגנות באופן תרבותי, הסטודנטים יעקבו אחר הוגים שונים שפנו לתנאים התרבותיים של טקסטים כמושא לביקורת וניתוח. הקורס יכלול עבודות מרקסיסטיות, פסיכואנליטיות, פמיניסטיות, ניטשאניות, פוקויאניות, תיאולוגיות ופוסט-קולוניאליסטיות. חשיפתם של סטודנטים למגוון גישות של קריאות תרבותיות בטקסטים תשרת אותם בבניית ניתוח טקסטואלי עבור שדה המחקר שלהם. 



1041.4542.01  קפיטליזם אקדמי והסוציולוגיה של ההשכלה הגבוהה

סמינר מחקר עיוני שיעסוק בקשר בין ההתנהלות השוקית ודמוית-השוק של האוניברסיטה הציבורית לבין המחקר בתחומים שונים של ההשכלה הגבוהה – ריבוד חברתי, עמדות וערכים של תלמידים, המנהל, המחקר וההוראה באוניברסיטה, והסגל האקדמי.

חובות התלמידים: עיצוב מחקר עצמאי והצגתו בסוף הסמסטר השני.

1041.4546.01  שינוי חברתי ושינוי משפטי
הסמינר  יעסוק ביחסי הגומלין שבין המשפט והחברה ויתמקד ביכולת של המשפט להוביל לשינוי חברתי, תוך שימת דגש על שאלות הקשורות בחברה הישראלית ובמשפט הישראלי. נלמד פרספקטיבות סוציולוגיות והיסטוריות על המשפט, תפקידיו החברתיים ומקורותיו. בין היתר נעסוק בנושאים הבאים: הסנקציות המשפטיות והקשר שלהן לשאלות של מוסר, רציונליות וקוגניציה; ציות ואי ציות לחוק; הפער שבין החוק למעשה והחוק בספרים; התפקידים החברתיים והתרבותיים של שופטים, עורכי דין ומושבעים. סטודנטיות וסטודנטים יתבקשו להציג מאמרים ולדון בהם בכיתה ובנוסף להגיש עבודה סמינריונית.


1041.4544.01  תפיסות ערכיות ותודעה סביבתית בישראל ובעולם
הסמינר עוסק בסוגיות התיאורטיות העולות מניתוח המגמות בתודעה הסביבתית של הציבור בישראל ובעולם. נבחן את השורשים התרבותיים והסוציו-כלכליים של התודעה הסביבתית של הציבור, את השינויים החלים בה, את הזיקה בינה לבין התנהגות אזרחית וצרכנית, ואת תפקידה בעיצוב השיח החברתי-סביבתי והמדיניות הסביבתית.

דרישות קדם: ש.מ. כמותניות למתקדמים א'.

חובות הקורס: השתתפות פעילה, רפראט, עבודה סמינריונית.


 1041.4549.01 אנתרופולוגיה מעורבת: תיאוריה ופרקטיקה 

בעשור האחרון אנתרופולוגים ביקורתיים ויישומיים הגדירו מחדש את המשמעות והגבולות של מעורבות ואקטיביזם. סמינר זה ימפה את הדילמות התיאורטיות והמעשיות הנובעות מתחומי עיסוק חדשים אלו.  אך במקום להתרכז רק  ב- "נסיגה" או "גלגול לאחור" של המדינה הניאוליברלית, או ב- "ניצול" החברה ו- "אבדן" התרבות הלוקאלית בקונטקסט הגלובאלי, נעיין באנתרופולוגיה של "תרכובות" או "assemblages" . בנוסף, לאור היווצרותם של תרבויות "בקרה" ו"ייעוץ", מה יכולות להיות תרומתם של המתודות ואופני ייצור הידע האנתרופולוגיים בתחום הציבורי, והגלוקאלי? מה הם התפקידים החדשים שיוכלו לאמץ אנתרופולוגים בזירות חדשות אלו - כמתורגמנים, מתווכים, ארכיונאים, עדים, יועצים, מלווים, מבקרים, תומכים? דיון ביקורתי ופרודוקטיבי של ההבחנה הקלאסית ביו ידע תיאורטי, נטול ערכים כביכול, לבין ידע יישומי טעון ערכים יוביל למיפוי מסלולי התפתחות מקצועית חדשים באנתרופולוגיה, וגם ליצירת פלטפורמה משותפת לדיאלוג תיאורטי, מתודולוגי ויישומי בין אנתרופולוגים וסוציולוגים. בנוסף לקריאה השוטפת, הדינמיקה בסמינר תיקבע על ידי מקרי בוחן מהעיתונות או ממקורות אחרים שיובאו באופן שוטף על ידי המשתתפים כדי לבחון את הרלוונטיות התיאורטית ויישומית של הסמינר. פרויקט הגמר יכול להיות תיאורטי, אתנוגראפי או יישומי (כגון הצעת פרויקט מדומה לארגון אל-ממשלתי) או שילוב של שלושתם.

1041.4560.01  פרקטיקום: אנתרופולוגיה חברתית-תרבותית
הפרקטיקום הוא סמינר שנתי המהווה את אחד מעמודי התווך של המסלול באנתרופולוגיה חברתית ותרבותית. הפרקטיקום בנוי כמהלך מקדים המוביל אל עבודת השדה שאותה נדרשים תלמידי ותלמידות המסלול לבצע במהלך התואר, אם לצורך כתיבת תיזה או לצורך כתיבת עבודה סמינרית. הפרקטיקום, שייבנה כערוץ לשיחה מתמשכת בין תלמידים למורים ובין תלמידים לבין עצמם  בכל הנוגע לפרקטיקות המחקר האתנוגרפי ואתגריו, יכלול קריאת ספרות אנתרופולוגית והיכרות עם אנתרופולוגים ותיקים שיוזמנו למפגשי אורח. בשלב הראשון, הקורס ילווה את הסטודנטים בתהליכי בחירת שדה המחקר, ההכנות לקראת הכניסה לשדה וההבשלה לקראת עבודה פרטנית עם מנחה וגיבוש שאלות מחקר. בשלב שני יעסוק הפרקטיקום, על בסיס חומרים שיביאו המשתתפים עצמם, בהתמודדויות הכרוכות בעצם הכניסה לשדה ובביצוע הצעדים הראשונים בו, כולל התוויית גבולותיו, יצירת קשרים וניהול משא ומתן על טיבם. בשלב השלישי יציע הפרקטיקום  מסגרת לעיבוד חומרים, שאלות ודילמות העולים במהלך עבודת השדה. בתום ההשתתפות בפרקטיקום, שיחפוף פחות או יותר את תהליך ביצוע המחקר האתנוגרפי, יהיו מוכנים המשתתפים והמשתתפות בו להתקדם לשלב הבא – השתתפות בסדנת כתיבת התזה במהלך שנת הלימודים השניה שלהם בתכנית המ.א.


1041.4526.01  פרקטיקום: ארגונים וארגוני שינוי חברתי
מטרת הפרקטיקום להקנות לתלמידים כלים להבנת הקשר בין הידע האקדמי לבין התנסות ופעילות בשדה. משך הקורס שני סמסטרים (סמסטר א' ו-ב' של שנת הלימודים הראשונה). הסמסטר הראשון יוקדש להיכרות ראשונית עם ארגונים בולטים לשינוי חברתי ועם פעילות חברתית של ארגונים עסקיים ולדיון במגמות סוציולוגיות עכשוויות בשדה הארגוני. בסמסטר הראשון יתקיימו מפגשים בכיתה. בסמסטר השני ללימודים, תלמידי הפרקטיקום יידרשו להשתלב בארגון (עסקי או ארגון לשינוי חברתי) ולבצע בו מחקר על התערבות חברתית. המחקר יכלול תיאור סוציולוגי של השדה והצעת תכנית התערבות. הצעת המחקר (כחמישה עמודים) תוגש למנחים לא יאוחר מסוף חופשת הפסח בסמסטר הלימודים השני. עבודת השטח תונחה על ידי מורי הסמינר בשיתוף עם נציגי הארגונים בהם יעבדו התלמידים. דו"ח המחקר (בהיקף של כ-25 עמודים) מהווה פרויקט גמר במסלול. הוא יוגש למנחים עד תחילת הסמסטר השלישי ללימודים. הציון בפרקטיקום ייקבע על סמך שקלול ציון פרויקט הגמר, הערכת עבודת השדה והתרומה לדיונים בסמינר.

1041.4561.01  פרקטיקום: מחקר וביקורת בסוציולוגיה

מטרת הפרקטיקום היא לחשוף את תלמידי המסלול לתהליכי הכתיבה והפרסום בכתבי עת מקצועיים. במהלך הסדנה יתרגלו התלמידים כתיבה אקדמית תוך התייחסות לדרישות המבניות והתכניות של כתבי העת השונים. התלמידים יתבקשו להציג את עבודתם האישית בכיתה, ולהתייחס לעבודות עמיתיהם. בנוסף, יתארחו בסדנה חוקרות וחוקרים בכירים אשר יחלקו עם התלמידים את ניסיונם בתהליך הכתיבה והפרסום. 

1041.4456.01  פרקטיקום: סקרים ומחקרי דעת קהל
הפרקטיקום ישמש להטמעת הידע התאורטי, המתודולוגי והסטטיסטי אשר נרכש בקורסים השונים. במסגרת הפרקטיקום נבצע פרויקט משותף של סקר/מחקר על כל מרכיביו, החל מבניית כלים, דרך הדגימה, עבודת השדה וניתוח הנתונים, וכלה בדיווח הממצאים.