ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי תשתית

1041.2608.01  ארגונים וחברה
לקורס שני חלקים. החלק הראשון יוקדש לסקירת התחום הקרוי "סוציולוגיה של ארגונים". הוא יתמקד בתיאוריות האדמיניסטרטיביות הראשונות, בתיאוריות פוליטיות, בתיאורית המערכות, בתיאוריה המוסדית, בתיאוריה האקולוגית ובתיאוריה הריבודית. מגוון הגישות יאפשר זוויות ראיה אלטרנטיביות להבנת תופעות כמו מבנה ארגוני, חלוקת עבודה, היררכיה וביורוקרטיה. בחלקו השני יעסוק הקורס בארגונים כמערכות שמייצרות אי שיוויון חברתי ויבחן באופן ביקורתי את הזוויות התרבותיות, היסטוריות, חוקתיות וכלכליות של אי שוויון ארגוני.

1041.2613.01 חברה, כלכלה וסביבה
במאה ה-21, האנושות מוצאת עצמה מול מפגעים סביבתיים חסרי תקדים בהיקפם ובהשלכותיהם. בעוד שהפתרון מצוי לכאורה בטכנולוגיות חדשות, כוחות ותהליכים תרבותיים, כלכליים ופוליטיים מעכבים את פיתוחן וממשיכים להעצים את הפגיעה במשאבי הטבע ובאיכות הסביבה. בקורס ננתח את השורשים החברתיים של בעיות סביבתיות, את הסיכונים החברתיים הטמונים בהם, ואת השינויים החברתיים הדרושים כדי להתמודד עמן.
חובות הקורס: מבחן בית. 

 
1041.2610.01  חינוך וחברה
מערכת החינוך קשורה קשר הדוק לרווחתם של בני אדם, להישגיהם התעסוקתיים והכלכליים,  כמו גם לאמונות והערכים שלהם. בעת ובעונה אחת, היא משרתת את בעלי הכוח בחברה ועשויה לקדם מודעות מעמדית בקרב מעמדות נשלטים. השכלה עשויה לשמש מנוף לצמיחה כלכלית אך גם מנגנון שעתוק של אי השוויון מדור לדור. הקורס עוסק במכלול היחסים שבין מערכת החינוך לבין מוסדות חברתיים אחרים. במסגרתו ננסה להבין את אופן פעולת מערכת החינוך, את תפקידיה החברתיים המגוונים, והסותרים לעיתים, ונתוודע לאפשרויות והמגבלות של מדיניות החינוך כמכשיר לשינוי חברתי.

1041.2605.01  יסודות הפסיכולוגיה החברתית
דיון בתאוריות המרכזיות בפסיכולוגיה חברתית, הנחות המוצא שלהן והבעיות שהן מעלות וכן בשיטות המחקר. בין הנושאים שידונו: חיברות, סטטוס, אישיות ומבנה חברתי, אינטרקציה סימלית, התנהגות הפרט בקבוצה.
חובות התלמיד: הגשת תרגילים בכתב ובחינה מסכמת.
 

1041.2611.01  מגדר וחברה
הקורס מציע פרספקטיבות פמיניסטיות לחקר חברה, מנתח את ההבניה החברתית של מגדר וזהויות מגדריות, ובוחן את הארגון החברתי של אי שוויון מגדרי בתחומים מרכזיים של הסדר החברתי כגון, משפחה, פוליטיקה, צבא, כלכלה וריבוד. מושם דגש על רב גוניותו של השיח הפמיניסטי ונקודות המפגש שבין מגדר, גזע, אתניות, לאום ומעמד.
דרישות הקורס: קריאה רצופה של החומר הביבליוגרפי ובחינת סיכום.
 

1041.2604.01  משפחה וחברה

הקורס סוקר בהרחבה נושאים מרכזיים הקשורים בחקר המשפחה תוך התמקדות בקשר שבין תהליכים בתוך המשפחה לבין תהליכים חברתיים, כלכליים ופוליטיים בחברה הרחבה. במסגרת זו ייבחנו התהליכים ההיסטוריים המרכזיים שהוליכו לשינויים במבנה המשפחה, ויידונו התיאוריות המרכזיות העוסקות במשפחה. בין הנושאים שיידונו: תהליכים דמוגרפיים הקשורים במשפחה: נישואין, גרושין וילודה, מבנים משפחתיים אלטרנטיביים, חלוקת העבודה בתוך המשפחה והקשר שלה למעמדן של נשים במשפחה ובחברה, והשפעתה של המדיניות החברתית על המשפחה ועל היחסים בתוכה.

1041.2607.01  ריבוד ואי-שוויון

המושג ריבוד חברתי מתייחס לתהליכים המוסדיים המגדירים טובין מסוימים כבעלי ערך ומבוקשים, לכללים על פיהם מוקצים טובין אלה לתפקידים ולקטגוריות חברתיות שונות, ולתהליכי המוביליות המאפשרים מעבר בין התפקידים השונים בחברה. במסגרת השיעור נעסוק בתופעה של אי-שוויון חברתי וכלכלי ובמוסדות החברתיים המחוללים את ההתפלגות הלא-שוויונית של טובין. נבחן תיאוריות שונות המנסות להסביר את תופעת אי-השוויון ונכיר כלים לניתוח תופעת הריבוד. במהלך הקורס נדון בשסעים הריבודיים העיקריים בחברה הישראלית ובתהליך העמקת אי-השוויון בה.

  
 
1041.2614.01  רפואה וחברה
הרפואה המודרנית ביססה מעמדה במאה ה-20 כאחד מהמוסדות החברתיים רבי העוצמה האמונים על הגדרת הגבול בין "בריאות" ו"חולי", "נורמליות" ו"אב-נורמליות", ועל הטיפול במגוון רחב של "ליקויי גוף ונפש". הקורס יתמקד בהיבטים פוליטיים, מוסדיים, ארגוניים ומקצועיים של השיח הרפואי, תוך הצגת מושגי יסוד ודיון בסוגיות נבחרות בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה של הרפואה.