ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים


1041.3503.01  אנתרופולוגיה של הזיקנה
הסמינר יפתח גישה ביקורתית של החקר הסוציו-אנתרופולוגי של הזיקנה, תוך הדגשת ההפרדה הנחוצה בין מחקר על זקנים לבין מחקר קטגוריית הזיקנה כתופעה תרבותית. הקורס יוקדש להבנת תצורת הייצוגים הסמליים, מטפוריים ומיתיים המייצרים את מופעי הזיקנה בחברה הישראלית בת-ימינו, תוך בחינת ההיבטים התרבותיים-חברתיים המיוחדים המעניקים לה את צביונה המקומי. השפות הסמליות השונות באמצעותן מתוארת הזיקנה, ומקומן בעיצוב מוסדות ויחסים חברתיים ישמשו מוקדי מחקר אמפירי איכותני לקורס, ובסיס להכנת העבודות הסמינריוניות. 

1041.3798.01  אנתרופולוגיה של החברה הפלסטינית

הקורס יתמקד במחקר האתנוגרפי שנערך על החברה הפלסטינית, הן במולדת והן בגלות. המטרה היא לבחון את ההיסטוריה של המחקר האתנוגרפי שנערך על הפלסטינים, ולהעריך את מצב המחקר כיום ואת הפוטנציאל העתידי שלו.

בין השאלות העיקריות שבהן יעסוק הקורס: מתי ואיך הפכה החברה הפלסטינית למושא להתעניינות אתנוגרפית? אילו תחומים ביחס אליה כבר נחקרו, ואילו תחומים טרם זכו לתשומת-לב? מה יכול לתרום המחקר על הפלסטינים לדיון בשאלות וסוגיות תיאורטיות רחבות יותר?



1041.3812.01  ארגונים ואי שוויון חברתי
הסמינר יפגיש שני תחומי מחקר: חקר ארגונים וחקר הריבוד החברתי, ויעסוק ביחסי הגומלין שלהם. הסמינר יעמוד על אפשרויות המפגש בין שני התחומים, תוך דגש על הסוגיות  המרכזיות הנגזרות ממפגש זה ויבקש לעמוד על מקורות אי השוויון המעמדיים, המגדריים והאתניים/גזעיים של פערי שכר במקום העבודה.

1041.3823.01 אתנוגרפיה של מדינה
על פניו, 'מדינה' אינה מושא מתבקש ואינטואיטיבי של מחקר אנתרופולוגי. כישות שנתפסת לרוב במונחים מקרו-סוציולוגיים החורגים מהמקומי, הקהילתי והמיידי, המדינה היתה קטגוריה זניחה במחשבה ובפרקטיקה האנתרופולוגית. הפריחה הנוכחית בכתיבה אנתרופולוגית על מדינה מלמדת עד כמה שאלות על מדינה נוגעות בשאלות יסוד של האנתרופולוגיה על תרבות, כוח, קבוצה, משמעות וסובייקטיביות. היא מלמדת גם על הערך המוסף הייחודי שבהתבוננות אתנוגרפית על מדינה: התבוננות מלמטה, על מרקמי היומיום, מחוזות הבנאליה והראווה כאחד, שדרכם המדינה מיוצרת, מיוצגת ונחווית. זוהי נקודת המוצא של הסמינר, וממנה נפנה לדיונים אנליטיים, מתודולוגיים ואמפיריים על המדינה. חובות הסמינר: נוכחות, קריאה שוטפת והשתתפות פעילה, רפרט (הצגת עבודה בתהליך) וכתיבת עבודה מחקרית.

 

 

1041.3802.01  היבטים חברתיים של עוני ואי שוויון
מטרת הסמינר לסקור בהרחבה נושאים מרכזיים הקשורים בעוני, אי שוויון ומדיניות רווחה, תוך מבט משווה בין ישראל ומדינות אחרות. במהלך הסמינר תידון סוגיית מדידת העוני והתיאוריות המרכזיות המסבירות עוני ואי שוויון והשינויים שחלו בהם במהלך הזמן. יידונו מספר נושאים מרכזיים הקשורים בגורמים לעוני ואי שוויון ובהשלכותיהם על תחומי חיים שונים . במקביל, נבחן את הקשר בין אידאולוגיות כלכליות ותפיסת העוני לבין מדיניות הרווחה שנועדה לטפל בעוני במדינות שונות. נסקור גם עוני בקרב קבוצות חברתיות שונות, ואת המדיניות שנועדה לסייע לקבוצות אלה. עבודת הסמינר תתבסס על עבודה אמפירית משווה בנושאים שנדונו בסמינר.



1041.3817.01 כישוף ומאגיה במודרנה
אנתרופולוגים קלאסיים ראו בכישוף ובמאגיה סממנים המייצגים חברות "פרימיטיביות" תוך התעלמות כמעט מוחלטת מתופעות דומות בחברות שלהם. לעומתם, הסטוריונים חברתיים חקרו ותארו את הכישוף והמאגיה האירופאית כצורות התנגדות לסדר החברתי ולמדינה הטרום מודרנית. גישה שלישית למאגיה ולמודרנה מתרכזת בתרבות ההמונים, בפטישיזם של הסחורות ובאובדנם של "האני האותנטי" ושל הילת התרבות. בסמינר זה נסקור את שלוש הגישות במטרה להציע עיון מחודש במאגיה של המודרנה ובמודרניות של המאגיה. חלק ממטרות הסמינר הינן להקנות לתלמידים כלים להערכה ביקורתית של אתנוגרפיות עכשוויות על המאגיה שבמודרנה, וכלים תאורטיים ואתנוגרפיים לפיתוח מחקרים משל עצמם בין אם תאורטיים, אתנו-הסטוריים או אתנוגרפיים.

 

1041.4534.10  סמינר מחקר: מערכת החינוך ביפו
ביפו מתגוררים כ-4,500 ילדים ערבים בגיל בית ספר. לרשות קהילה קטנה זו עומדת מערכת חינוך מגוונת ביותר הכוללת בתי ספר פרטיים-כנסייתיים איכותיים, כמו גם בית ספר ציבורי סלקטיבי. זאת, בנוסף למערכת החינוך הממלכתית. בנוסף תלמידים ערבים רבים לומדים בבתי ספר עבריים ביפו ומחוצה לה. במסגרת הסמינר נערוך סדרת מחקרים על מערכת החינוך המשרתת אוכלוסיה זו.  נברר, בין היתר, מה הם השיקולים המנחים הורים בבואם לבחור בין בתי הספר השונים, מה ההבדלים בין בתי הספר מבחינת הישגי תלמידיהם, מה אופי היחסים בין בני העדות השונות (מוסלמים, נוצרים ואף יהודים) בעת המפגש בבית הספר, ועוד. 

 

1041.3822.01 עולם בתנועה: סוגיות בחקר הגירה ופליטים
הגירה ופליטות הן בכותרות בישראל ובעולם. אך מה אנחנו יודעים על תהליכי הגירה ועל הגורמים שמחוללים אותה? מה בדבר התוואי החברתי, פוליטי, כלכלי ואנושי שעומד בבסיס התופעה לגווניה השונים והמגוונים?

הסמינר יעסוק בחקר תופעת הגירה ופליטות בעולם ובישראל מתוך פרספקטיבה סוציולוגית ופוליטית. ראשית, נציג גישות תיאורטיות שונות להבנת התופעה, נעמוד על סוגים שונים של הגירה ונאפיין מגמות בולטות של התופעה בעידן הגלובלי. עיקר הדיונים בסמינר יוקדשו לסוגיות כגון: המתח שבין ההגדרות המשפטיות והפוליטיות של סוגי הגירה כפי שאלו מופיעות בספר החוקים ובנהלים בירוקרטיים ובין משמעותן ב"שטח"; דינמיקה חברתית של חציית גבולות פיזיים וזהותיים הכרוכה בתהליך ההגירה; עיצוב ופירוק זהויות קולקטיביות באמצעות הגירה ובעקבותיה;מגדור (gendering) של הגירה והשלכותיו על עיצוב מחדש של מושגים כגון משפחה, אימהות, ומדינת רווחה; ותהליכי האורבניזציה של ההגירה ומאבק על הזכות למרחב העירוני. מפגשי הסמינר ישלבו הרצאה, דיון פעיל והצגת עבודות בכיתה. עבודת הגמר תתבסס על עבודת מחקר עצמאית של סטודנטים.

1041.4541.01  עיר ושינוי אקלים
ערי העולם הן בין הגורמים העיקריים לשינוי האקלים, בגין תשתיות מיושנות, תכנון ובנייה לקויים ודפוסי הצריכה של תושביהן. בה בעת ערים רבות נפגעות משינוי האקלים עקב עליית מפלס הים, אירועי מזג אויר קיצוניים, פגיעה בבריאות ורווחת התושבים ועוד. הודות לאימוץ מדיניות ואסטרטגיות לשיכוך שינוי האקלים וההסתגלות לתוצאותיו, ערים רבות משמשות כיום גם כדגם להתמודדות אפקטיבית עם מפגע גלובלי זה. הסמינר יעסוק בניתוח שלוש זיקות אלה בין התנהלות עירונית לבין שינוי אקלים גלובלי, ויבחן את פוטנציאל האימוץ של תכנון ומדיניות נאותים בסקטור האורבני בישראל.
חובות הקורס: השתתפות פעילה, רפראט, עבודה סמינריונית.

 

1041.3776.01 ערים  בעידן הגלובלי 

הסמינר יבחן את הזיקה שבין עירוניות וגלובליזציה, תוך התמקדות על ההיבטים המקומיים של הגלובליזציה מחד והתפקוד הגלובלי של שחקנים מקומיים מאידך. לבחינה שלושה צירים: תפקיד ערים כאתרים אסטרטגיים של תהליך הגלובליזציה, ההשלכות של תהליכי הגלובליזציה על המבנה הכלכלי, החברתי והפוליטי של ערים, והשינויים המתחוללים ביחסים בין ערים ומדינות בעידן הגלובלי. הסמינר יתמקד על איתור וניתוח רשתות חוצות גבולות בכל אחד מצירים אלה ועל התמורות המתחוללות במבנה החברתי על ערים  כתוצאה מהם.  כמחצית הסמסטר תוקדש למפגשים כיתתיים,  לדיונים ורפרטים. המחצית השניה של הסמסטר תוקדש למפגשי  הנחיה אישיים.
חובות הסמינר: קריאה והשתתפות פעילה בדיונים, הצגת רפרט, הכנת עבודת סמינר.

 

1041.3720.01  פיתוח בר קיימא: ביקורת הקפיטליזם או משענתו?
פיתוח בר-קיימא הוא מושג מפתח בשיח החברתי-סביבתי העכשווי. מגמות הפיתוח הנוכחיות אינן בנות-קיימא משום שהן מכלות את משאבי הטבע עליהם הפיתוח עצמו מושתת, ומשום שהם מזהמים את האוויר, המים והקרקע, כלומר את בסיסי החיים. השיח המדעי וחברתי על פיתוח בר-קיימא מעלה שאלות מהותיות על הכלכלה הגלובלית ופעילותם של התאגידים בה; על צדק חברתי-סביבתי בתוך ובין מדינות; ועל שיתוף הציבור בקבלת החלטות הנוגעות ישירות לבריאותו ולאיכות חייו. מנגד נתונה ההמשגה של פיתוח בר-קיימא לביקורת על עמימותה, על אי-ישימותה, ועל חולשתה כחלופה לפיתוח על-פי עקרונות השוק הקפיטליסטי.
הסמינר יעסוק בסוגיות אלה בהקשר התיאורטי, החברתי-פוליטי והגלובלי.
חובות סמינר: השתתפות פעילה, רפראט, עבודה סמינריונית.

1041.3816.01  רקע חברתי והישגים לימודיים: השוואה בין מדינות
המחקר הסוציולוגי חינוכי הגיע זה מכבר למסקנה שיכולת לימודית הנה רק אחד מתוך מכלול של גורמים המשפיעים על הישגים לימודיים. במסגרת הסמינר נדון במאפיינים סוציו-דמוגראפיים והשפעתם על הישגים לימודיים בהקשרים חברתיים שונים.  באמצעות השוואה בין מדינות, ננסה לעמוד על השפעת ההתפתחות הכלכלית והחברתית של מדינות ושל מדיניותן החינוכית על היבטים שונים של אי-שוויון בהישגים לימודיים. במסגרת הסמינר ננתח הישגים במבחנים בינלאומיים  במספר מדינות.