ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

שיטות מחקר



1041.4224.01  דרכים לדעת: סדנה בשיטות מחקר איכותניות
מטרת הקורס להכשיר את התלמידים בשמוש בשטות מחקר איכותניות שונות, יניח יסודות להבנת שלבי מחקר איכותני, אסוף נתונים ואופני נתוח.  הקורס יציע אופנים שונים של מחקר איכותני וישלב קריאה ודיון בשיטות אלה תוך התבססות על מחקרים שפורסמו, ובמקביל תדרש התנסות בשיטות שונות. המטרה היא לשלב בין הבנה תיאורטית של ההגיון של שיטות אלה לבין תרגול והתנסות פרקטית בהן. בין השטות שיידונו: תצפית, ראיונות לסוגיהן, נתוח טקסטים שונים, עבודה בארכיון ונתוח מסמכים וכד'.
חובות הקורס: קריאה והשתתפות פעילה בכתה, הגשת עבודה מסכמת  שתכלול דיווח וניתוח של התנסות בשדה המחקר האיכותני.
 


1041.4272.01  דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
במסגרת הקורס נעסוק בסוגיות המרכזיות המעסיקות סוציולוגים אמפיריים. בין היתר נדון בויכוח בין ניאו-פוזיטיביסטים לפוסט-מודרניסטים באשר לאפשרויות ולמגבלות של מחקר אמפירי; באבחנה בין מחקר על נחקרים למחקר על משתנים; בדרכים לשלב גישות מחקריות שונות (mixed-methods research); השימוש במחקרים השוואתיים; ודילמות הנוגעות לתוקף פנימי ותוקף חיצוני של המחקר.

הקורס יתנהל כדיון המבוסס על רשימות קריאה תוך שהסטודנטים נוטלים חלק בהכנת הדיון וניהולו.

1041.4293.01 הערכת פרוייקטים
הערכה שזורה בתכנית ההתערבות ויש לחשוב עליה בשלב תכנון ההתערבות, קודם ליישומה, במהלך יישומה ועם סיומה. הערכה היא פרקטיקה חברתית שלוקחת בחשבון את הסביבה שבה מיושמת ההתערבות. סביבה זו יכולה להיות כאוטית ומונעת על ידי אינטרסים אישיים ופוליטיים.  בהמשך לכך, לקורס זה מספר מטרות: 

א.     להעלות מודעות לגבי חשיבות ההערכה, ההקשר שבו היא מתבצעת ושילובה ברצף ההתערבות.

ב.     להגביר מודעות, ידע ומיומנויות לגבי החשיבות שיש להתערבות מתוכננת ושיטתית, שמבוססת על הפרקטיקות הטובות ביותר המתועדות והמבוססות על מחקר.

ג.      להעביר ידע לגבי גישות שונות בהערכה, שלבים וסוגי הערכה. 

ד.      להקנות ידע ומיומנויות לביצוע של הערכת מוכנות ליישום והערכה, הערכת יישום ותהליך והערכת תוצאות.


1041.4223.01  לשדה וחזרה: מתודולוגיה אתנוגרפית
הקורס מכוון להיכרות עם שיטות המחקר העיקריות בהן נעשה שימוש בעבודת שדה אתנוגרפית, באנתרופולוגיה ובתחומים גובלים. הקורס נוגע בהכרת המושג הכללי עבודת שדה, בתהליך הכניסה לשדה, בביצוע ראיונות, שימוש במיכשור אודיו ווידיאו, בניהול יומן שדה, בתהליכי ניתוח יומני שדה, ובשלבים הראשונים של הבנייה טקסט אנתרופולוגי המתבסס על המחקר האתנוגרפי. הקורס מיועד הן לתלמידי מחקר שנמצאים בשלבי ההכנה לעבודת שדה והן למי כבר התנסו בה.
 

1041.4225.01  סוגיות מתודולוגיות בחקר ארגונים
במסגרת הקורס נסקור את שיטות המחקר המרכזיות בחקר ארגונים תוך דגש על שאלות של עושר, אי שויון, בריאות וחינוך; תוך התמקדות במודלים שונים של תהליכים ארגוניים.
התלמידים יתבקשו לפתח מודלים הקשורים למחקר שבו הם מעורבים ולשלב אותם במסגרת החשיבה של הקורס.

1041.4111.01  שיטות מחקר כמותיות למתקדמים א': רגרסיה לינארית

מטרת הקורס להקנות לתלמידים ידע והבנה בשיטות מחקר כמותיות המקובלות במחקר חברתי, ולפתח מיומנות עבודה בשיטות אלה באמצעות המחשב. הקורס יתמקד במודלים ליניאריים. במהלך הקורס יושם דגש על הבנת המשמעות של הנחות המודל  עבור ניתוח חברתי, על הקשר בין שאלות מחקר לבניית מודלים, ועל הפרשנות התכנית (סובסטנטיבית) של תוצאות הניתוח.  חומר הקריאה יכלול מקורות ראשוניים הדנים בבסיס הסטטיסטי של מגוון טכניקות ניתוח,  וכן מאמרים המדגימים שימוש בטכניקות שונות בהקשר של בעיות מחקר קונקרטיות.

1041.4258.01  מודלים הירארכיים
המחקר הסוציולוגי מודע, מזה זמן רב, לחשיבותן של השפעות קונטקסטואליות על התנהגויות, עמדות, תפישות והישגים של פרטים. השפעות אלה פועלות בנוסף למאפיינים של הנחקרים עצמם, ולעתים נמצאות באינטראקציה איתם. המודלים ההירארכיים, המשלבים משתנים ברמות שונות (למשל, משתני תלמידים ומשתני ביה"ס; משתני מועסקים ומשתני ארגוני עבודה) יוצרים אפשרות לבדיקה אמפירית של שילוב השפעות אינדיבידואליות והשפעות קונטקסטואליות ביצירת תופעות סוציולוגות שונות. במסגרת הקורס ילמדו התלמידים את עקרונות הניתוח רב-הרמות (multilevel analysis) ויתרגלו את השיטה באמצעות התכנה HLM על מאגרי נתונים קיימים.
דרישת קדם: ידע ברגרסיה לינארית רב-משתנית.

1041.4461.01  תכנון הסקר: בניית המדגם וכלי מחקר
מטרת הקורס להקנות ידע תיאורטי – יישומי לתכנון, ביצוע והערכת סקרים. תרומת הסקר להבנת תופעות חברתיות במגוון של נושאים חברות ותרבויות, תיבחן בקורס באופן ביקורתי, תוך התמקדות בגורמי טעות אפשריים וביכולת החוקר לצמצם את השפעתם על הממצאים. הקורס מתבסס על גישת האיכות (תיאורית טעות הסקר הכוללת), ללימוד תהליך קבלת-ההחלטות הנדרש לקביעת מאפייני הסקר. לימוד העקרונות המנחים לקבלת החלטות ולהערכת מחקרים המבוססים על סקרים, יכלול היכרות עם מודלים תיאורטיים סוציולוגיים, פסיכולוגיים ואחרים וכן ממצאי מחקרים מתודולוגיים עדכניים.