ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

תאוריות למתקדמים

1041.4279.01  תיאוריות למתקדמים: Actor-Network-Theory
מטרת הקורס היא להכיר בצורה מעמיקה את הגישה המחקרית שפותחה על ידי מישל קאלון, ברונו לאטור וג'ון לאו ושמכונה גם "סמיוטיקה מטריאלית".  הגישה מנסה להסביר כיצד רשתות הבנויות מיחסים מטריאליים וסימבוליים מניעות פעולה חברתית ומייצרות פורמציות חברתיות פרפורמטיביות. הקורס  מבקש להקנות לתלמידים צורה אחרת של דמיון חברתי וכלים מעשיים לביצוע מחקרים אמפיריים המבוססים על ההנחות התיאורטיות של הגישה.
הקורס יתבסס על קריאות עומק מעמיקות של מאמרים וספרים רלבנטיים.


1041.4264.01  תיאוריות למתקדמים: אידיאולוגיה ותורת השיח
הקורס יעסוק בתמורות שחלו במשמעויות של מושג האידיאולוגיה מאז מרקס ומנהיים, ובמשקעים של המשמעויות הללו. תיבחן שאלת הזיקה שבין "ביקורת האידיאולוגיה" לבין תורת השיח העכשווית. תוצגנה תפישות שונות של מושג ה"שיח" בחשיבה הפוסטסטרוקטורליסטית ובהקשר של מימדים שונים של ה"מפנה הלשוני".


1041.4287.01  תיאוריות למתקדמים: הסוציולוגיה והתיאוריה הביקורתית במאה העשרים
הקורס מיוחד לתלמידי מ.א. ודוקטורט ומיועד להציג מבט פנורמי על התפתחות התיאוריה הביקורתית מן המרקסיזם המוקדם ועד לימינו אנו. התנועה של התיאוריה הביקורתית תבחן על פני שישה צירים אפיסטמולוגיים: א. תיאוריות של השגחה ותיאוריות של הפקרה; ב. מרקסיזם ופוסט-מרקסיזם; ג. סטרוקטורליזם ופוסט-סטרוקטורליזם; ד. פמיניזם, פוסט-פמיניזם וקוויריות; ה. קולוניאליזם ופוסט קולוניאליזם; ו. חילוניות ופוסט-חילוניות. בקורס יבחן המתח בין תיאוריה ומטא-תיאוריה, ויעשה ניסיון להציג תנועה תיאורטית בתוך הקונטקסט האינטלקטואלי והפוליטי של התקופה.


1041.4277.01  תיאוריות למתקדמים: מושגי מפתח במחשבה האנתרופולוגית
נקודת המוצא של הקורס היא תיאוריות, תמות והנחות-מוצא בעלות משקל במחשבה האנתרופולוגית. הדיון שנבקש לקדם בקורס יעסוק בשאלה כיצד השפה האנתרופולוגית נובעת, תלויה, מכחישה, מפוררת ומועתקת - מהירושה התיאולוגית שבעולם המחולן. חקירה זאת תתבטא בקריאה דיאלוגית של טקסטים מכוננים שניתקו את עצמם מהתיאולוגיה וטקסטים שמגיבים לריחוק. התמות שנכסה הן: מהפכה, חזרה, ריטואליות, ייצוג, שפה, מדינה, חוק, אלימות מושא-יצירה, עובדה ותיאוריה.


1041.4288.01  תיאוריות למתקדמים: סוגיות בחקר חברה אזרחית 
השנתיים האחרונות ייכנסו להיסטוריה כ"שנות מחאה". מה בין המחאה ובין מגמות חברתיות המתקיימות בעשורים האחרונים בזירה של החברה האזרחית המקומית והגלובלית? הקורס עוסק בסוגיות מרכזיות בדיון הסוציולוגי על "חברה אזרחית". בהתבסס על הספרות התאורטית והמחקרית הענפה בישראל ובעולם, הקורס מתמקד במוקדי הדיון הבאים: א. תיאורטי-אנליטי: נעסוק בשאלה, מהי חברה אזרחית? כיצד גישות תיאורטיות שונות משרטטות את גבולותיו האנליטיים של המושג? נדון במשמעותו של המרכיב ה"אזרחי" בהקשרים סוציו-היסטוריים השוואתיים, הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית. ב. חברה אזרחית, ייצוג ותהליכי דמוקרטיזציה: נדון בצורות שונות של השתתפות ואקטיביזם ובאופנים בהם הן מעצבות את משמעותה של הפעולה הפוליטית ותפישות של אזרחות. כן, נעסוק בתהליכי ביורוקרטיזציה והאלמה (Ngoization) של האקטיביזם החברתי ובהשלכותיהם על שאלת הייצוג הפוליטי-סימבולי של קבוצות שונות ועל מהותה של הפעולה האזרחית. ג. חברה אזרחית, מדינה ושוק: בחלק זה נעסוק בשאלה, כיצד מעצב העולם הכלכלי את משמעותו של ה"אזרחי"? אילו הכלאות נוצרות בין האזרחי והחברתי בעולם של תמורות ניאו-ליברליות? אילו מודלים "ממשיים" של חברה אזרחית מתקיימים בעידן של רפורמות רווחה ניאו-ליברליות ופונדמנטליזם של שוק? ד. בין המקומי לגלובלי: האם, מדוע וכיצד בני אדם מעורבים בפעולה אזרחית חוצה גבולות? נדון בגבולותיה הגיאופוליטיים של הפעולה האזרחית, בתהליכי גלוקליזציה של אקטיביזם אזרחי, ובאפשרות קיומה של חברה אזרחית גלובלית.


1041.4286.01  תיאוריות למתקדמים: סוגיות נבחרות בסוציולוגיה של ארגונים




1041.4263.01  תיאוריות למתקדמים: ריבוד ואי-שוויון
מטרת הקורס היא להעמיק ולהרחיב את הידע של התלמידים ביחס למגוון הגישות ומסורות המחקר הסוציולוגי בנושא אי-שוויון בחברה מודרנית. הדגש בקורס הוא על תיאוריות עדכניות לריבוד חברתי ויידונו בו תהליכי ריבוד ואי שוויון בחברות מודרניות לאור תיאוריות ומודלים סוציולוגיים ולאור מחקרים אמפיריים בעולם ובחברה הישראלית. בין הנושאים נעסוק בשאלות של מהו שוויון, צדק חלוקתי, מקורות הריבוד בחברה, ותהליכי יצירת הריבוד.