ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי חובה


1085.1001.01  הדרכה במאגרי מידע
כל התלמידים חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתר אינטרנט) והערכתם.

1085.1111.01  הדרכה בכתיבה מדעית

הקורס מיועד להקנות ידע ומיומנויות לכתיבת עבודה אקדמית, בכללם מבנה, סגנון, כתיבת וביסוס טיעון אקדמי, שימוש במקורות אקדמיים ואחרים והצגתם ברשימה ביבליוגרפית, וכללי אתיקה ויישומם בכתיבה אקדמית. הקורס מתבסס על שישה מפגשים והתלמידים יתבקשו להגיש תרגילים בכתב.
תלמידים שחוג לימודיהם השני הוא מדע המדינה יירשמו להדרכה בכתיבה מדעית בחוג למדע המדינה בלבד.
  

1085.1000.01 + 1085.1011.01  מבוא לתקשורת א'+ב'
כבסיס להמשך הלימודים מעניק הקורס מושגי יסוד ומציג מודלים ותיאוריות בתחום תקשורת ההמונים: התיאוריה הפונקציונליסטית,  הניאו-מרכסיסטית, גישות טכנולוגיות ותרבותיות. הקורס יבחן את התפתחות החשיבה על התקשורת לאורך זמן, ויציג את מסורות המחקר והאסכולות המרכיבות אותן בתחום השפעות התקשורת על הפרט והחברה. יועלו שאלות כגון: האם התקשורת משפיעה על התנהגותנו בתחום הפוליטי, הצרכני, החברתי, וכן האם התקשורת משפיעה על תפיסת העולם שלנו, על מערכת הערכים והנורמות החברתיות? יידונו יחסי מציאות ובדיון בתקשורת והיטשטשות החיץ בין אלו. הקורס יתמודד עם שאלות אלה ואחרות ויפתח מיומנויות לניתוח ולביקורת תוך בחינת גישות אלטרנטיביות לבדיקתן.

1085.1005.01  מבוא לתקשורת חזותית
הקורס יעסוק במאפייני התקשורת החזותית העכשווית בעידן המגזינים, הפרסומות, הטלוויזיה, הקולנוע והאינטרנט. במהלך הקורס נתוודע למבחר רעיונות, גישות, מודלים ודרכים מרכזיות ואלטרנטיביות לניתוח ופרשנות של הדימויים, הרטוריקה, דרכי השכנוע והמניפולציות החזותיות בתקשורת הפופולארית. נתייחס, בין השאר, לידע הנדרש לצורך הבנה ופיענוח של המדיה החזותיים, והערכת עוצמתו של הדימוי הצילומי.

1085.1003.01  תקשורת, לשון וחברה
הקורס יעסוק ביחסי הגומלין בין לשון, שיח, חברה ותרבות באירועים תקשורתיים שונים, על מנת להבין טוב יותר את הזיקה בין הזירה החברתית והתרבותית לזירה התקשורתית.
במהלך השיעורים נלמד על תופעות לשוניות שונות ודרכים לניתוח משמעויות של מילים כדי לזהות תהליכים בתקשורת ההמונים ובתקשורת הבין-אישית.

1085.1002.01  היסטוריה של אמצעי התקשורת
הקורס יתאר את עלייתה של תקשורת ההמונים מהמצאת הדפוס בעולם המערבי  באמצע  המאה   ה-15. הוא יתמקד בתכנים וקהלים של התקשורת ויעקוב אחרי התפתחות אמצעי התקשורת השונים: עיתונות מודפסת, קולנוע, רדיו וטלוויזיה.

1085.1008.01  טכנולוגיות מידע ותקשורת
מטרת הקורס הינה להקנות לתלמידים היכרות עם מגוון טכנולוגיות התקשורת החדשניות, ובהן תקשורת מתווכת מחשב בכלל ורשת האינטרנט בפרט. מאפייני היסוד של טכנולוגיות אלה, שימושיהן, וההשלכות החברתיות, התרבותיות, הפוליטיות, הפילוסופיות והמשפטיות שלהן יידונו בקורס המקיף את המגמות העכשוויות בחקר הסייברספייס.


1009.1880.01  מקורות היסטוריים ואינטלקטואליים של מדעי החברה
קורס זה מפגיש את התלמידים עם סוגיות יסוד העומדות בבסיס ההגות של מדעי החברה ועם ציוני דרך מרכזיים בתולדות החשיבה המערבית. הדגש יושם על תפישות שונות של הטבע האנושי, החברה, צדק, חוק, כוח וריבונות, כאשר המטרה היא לבחון את האידיאות העיקריות שעיצבו את תודעת האדם המודרני ואת התנאים המקדימים להתפתחותם של תחומי הידע השונים במדעי החברה. הקורס מבוסס על פרספקטיבות משלימות של המרצים תוך שהוא מאפשר חיתוכים בין הפרספקטיבות השונות. הקורס מורכב משלושה חיתוכים: חתך ההיסטורי, חתך אונתולוגי וחתך אפיסטמולוגי.

1009.1555.01  מבוא לסטטיסטיקה ולניתוח נתונים
מטרת הקורס: להקנות מושגי יסוד בניתוח כמותי של נתונים: תאור, ניתוח והסקה סטטיסטית, תוך פיתוח היכולת לבצע את הניתוחים באופן עצמאי על ידי שימוש במחשב.
תכנית הקורס: הקורס כולל שני מרכיבים עיקריים: חלק עיוני הנלמד בשיעורים, ותרגול יישומי בחדרי המחשב. החלק העיוני יכלול את הנושאים הבאים: סטטיסטיקה תיאורית (סולמות ומשתני מדידה, מדדי מיקום ופיזור), הסתברות (מושגי הסתברות, התפלגות נורמלית, משפט הגבול המרכזי), אמידה ובדיקת השערות (רווחים ברי סמך ובדיקת השערות לגבי ממוצע כאשר השונות ידועה ואינה ידועה, הסקה לגבי שני מדגמים), קשר בין משתנים (משתנים שמיים: מבחן חי בריבוע, משתנים כמותיים: מקדם מתאם וקו רגרסיה). החלק היישומי של הקורס יכלול שימוש ב- SPSS.
חובות הקורס: (1) בחינה בסוף הסמסטר (2) בוחן SPSS בחדר מחשבים בסוף הסמסטר. (3) הגשת תרגילים 70% לפחות, כאשר בכל תרגיל מוגש ישנן לפחות 2 שאלות פתורות.
הערות לגבי הבוחן והמבחן: (1) משקל המבחן הוא 85% מהציון הסופי (2)  משקל הבוחן הוא 15% מהציון הסופי (3) לבוחן אין מועד ב' ואין עליו ערעור.

1085.2200.01 שיטות מחקר בתקשורת א'
הקורס עוסק בגישות שונות לחקר התקשורת תוך הדגשת אופיו האינטרדיסציפלינרי של התחום. יושם דגש על גישות פוזיטיביסטיות הנהוגות במדעי החברה, כולל מקומם של תיאוריות, מודלים והשערות במערכי המחקר השונים. הקורס יטפל גם ביסודות של תורת המדידה, חקר הסיבתיות, דגימה, מהימנות ותקפות, מערכי ניסוי, סקרים וניתוח תוכן כמותי. הקורס ישלב יישום עיבודים סטטיסטיים על בסיס הנלמד במבוא לסטטיסטיקה וניתוח נתונים.

1085.2202.01  שיטות מחקר בתקשורת ב'
קורס זה מהווה מבוא לשיטות מחקר איכותניות במסגרת לימודי תקשורת. במסגרת הקורס יוצגו  שיטות וטכניקות שונות לאיסוף, ניתוח נתונים וכתיבתם במחקר איכותני, תוך כדי התייחסות להגיון המחקרי העומד בבסיסן, הכרת המסגרות המושגיות שלהן והקניית מיומנויות בסיסיות בשימוש בשיטות אלה. במסגרת הקורס נדון בשימוש בראיונות, תצפיות, קבוצות מיקוד, מחקר איכותני באינטרנט, כן בסוגיות אתיות במחקר איכותני. הקורס כולל תרגיל בו ייבחנו דוגמאות מחקריות לפרקטיקות השונות של מחקר איכותני.

1085.2230.01  מוסד התקשורת בישראל
הקורס ישרטט את מפת תקשורת ההמונים בישראל בראשית המאה ה-21, תוך בחינת הדפוסים השונים של יחסי הגומלין בין מוסד התקשורת לבין החברה ומוסדותיה, כפי שהם מוכרים במדינות שונות ברחבי העולם, כולל המנגנונים השונים המופעלים לפיקוח על מוסד התקשורת ובתוכו. היכרות עם מפת התקשורת בישראל מחייבת היכרות עם המבנה הבסיסי של ארגוני התקשורת בעולם ועם דפוסי הפעולה שלהם (ובראשם תהליך הבררה), ידע על ההיסטוריה של תעשיית תקשורת ההמונים בארץ-ישראל ובמדינת ישראל וכן הבנת התהליכים הפוליטיים, החברתיים, הכלכליים והטכנולוגיים שהשפיעו ומשפיעים על התפתחותו של מוסד התקשורת בחברה דמוקרטית.

1085.2229.01  אתיקה ומדיניות התקשורת
הקורס יעסוק במעמדם של חופש הביטוי והעיתונות בחברה דמוקרטית, תוך סקירה של החוקים הנוגעים לתקשורת ושל גופי השידור והפיקוח עליהם. יוצגו הקונפליקטים בהם מתנגשים חופש הביטוי והעיתונות באינטרסים אחרים של הציבור ושל הפרט: ביטחון המדינה ושלום הציבור, מניעת פגיעה במיעוט והסתה לגזענות, רגשות הציבור ושמירת המוסר, הבטחת משפט הוגן ועשיית צדק, שמו הטוב של האדם והגנת הפרטיות, חופש הדת וכו', ותיבחן הדרך בה מתמודדים עם קונפליקטים אלה המחוקק ובתי המשפט.
כמו כן, במסגרת הקורס תיערך היכרות עם המוסדות הרגולטוריים השונים והחוקים השונים, המסדירים את תחומי התקשורת והשידורים בישראל, תידון מעורבות המחוקק והרגולטור בתחום התקשורת האלקטרונית, וינותחו מספר סוגיות רלבנטיות מתחום השידורים.

 

1085.3000.01  סוגיות בתקשורת המונים בישראל
הקורס מיועד לבחון סוגיות אקטואליות בתקשורת בישראל על ידי חשיפת התלמידים לאנשים הפועלים בתחומים הרלבנטיים בשטח תוך שילוב הדיון בחומר תיאורטי.  במסגרת הקורס יינתנו הרצאות או יערכו פאנלים בהשתתפות אנשי מקצוע, מומחים ובעלי תפקידים בעשייה התקשורתית בתחומים כגון משפט, צבא, כלכלה, עיתונאות כתובה, משודרת ואלקטרונית, וכן העוסקים בדוברות, פרסום, יחסי ציבור, ורשתות חברתיות.