ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה



1085.2627.01  תקשורת פוליטית ומדיה אינטראקטיביים (משותף לתואר ראשון ושני)

הקורס נחלק לשלושה חלקים עיקריים. תחילה הוא בוחן כיצד משחקי מחשב שמדמים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מבנים את שני הצדדים בסכסוך. לאחר מכן הקורס בוחן את ביצועי המשחק של צעירים שמדינותיהם ממלאות צד ישיר בסכסוך וצד שלישי בסכסוך (למשל, ישראלים, פלסטינים, טורקים ואמריקאים) תוך התייחסות להיבטים שונים כמו ידע על הסכסוך, עמדות פוליטיות, רהיטות דיגיטלית התפקיד שממלאים במשחק (הצד הישראלי או הצד הפלסטיני) ועוד. לבסוף, הקורס בוחן את הפוטנציאל של מדיה אינטראקטיביים לגשר בין צעירים מקבוצות יריבות במזרח התיכון וברחבי העולם תוך התמקדות בעולמות וירטואליים. הקורס מתייחס גם לבלוגים, לפייסבוק, לטויטר וליוטיוב בעיקר מפרספקטיבה מזרח תיכונית. מבחינה תאורטית הקורס מתבסס על גישות בולטות בתקשורת פוליטית (קביעת סדר יום, מסגור, הבנייה חברתית של מציאות, תאורית התלות), בפסיכולוגיה חברתית (תאורית הזהות החברתית, השערת המגע), מדע המדינה (תורת המשחקים) ותקשורת המונים (גישות טכנולוגיות). הקורס מתבסס על למידה פעילה וחוויתית ומתקיים בכיתת מחשב. הקורס יינתן בשפה האנגלית אך את המטלות ניתן לבצע בעברית.

 

1085.2624.01 סלבריטאים בפוליטיקה - יחסי גומלין ודפוסי אינטראקציה
הקורס ידון ביחסי הגומלין שבין אנשים מפורסמים, תעשיות התרבות, מוסדות תקשורת, ומוסדות פוליטיים. הנחת היסוד של הקורס הוא שיחסים אלה הם דינאמיים  והם משתנים בתקופות שונות  ובתרבויות שונות. במהלך הקורס נבחן מספר מקרים המאפיינים יחסי גומלין אלה כשהכוונה שלנו היא להציג דפוס יחסים המשתנה בהתאם לנסיבות ההיסטוריות כגון התפתחויות טכנולוגיות וכלכליות כלל עולמיות אבל גם מושפע מגורמים מבניים המעניקים קדימות לדגמים לוקאליים של אינטראקציה בין מפורסמים לפוליטיקה.

1085.2620.01 כוחה של המילה באמצעי התקשורת הוותיקים והחדשים
מטרת הקורס לנתח את כוחה של המילה ברמה הסמנטית, הפרגמטית והרטורית. כוחה של המילה ניכר בבחירת אוצר המילים, במבנה התחבירי של המשפט ולבסוף באופן שבו נתפש המבע על-ידי המאזין: המילה אינה רק מליצה אלא גם אמצעי המוביל לפעולה. נפתח בסקירה היסטורית של אומנות הנאום מיוון הקלאסית ועד ימינו. נתמקד בתיאוריות עכשוויות העוסקות בשכנוע ובטיעון, וננתח דוגמאות מן העיתונות הכתובה ומהאינטרנט.

1085.2634.01 פיקוח ציבורי (רגולציה) על פרסום
לתעשיית הפרסום השפעה רחבה ביותר על תחומים רבים של חיינו: מקרו-כלכלה, מסחר, צריכה, תרבות, בידור, שפה, אופנה ועוד. חלק מהשפעות אלה חיובי מאוד, למשל על הצמיחה הכלכלית או על העברת מידע חיוני על מוצרים ושירותים. אולם, לפרסום גם השפעות שליליות הן על הפרט-הצרכן והן על כלל החברה. כדי למתן השפעות אלה, מופעל בכל החברות המודרניות פיקוח ציבורי מגביל על תעשיית הפרסום (רגולציה). קורס זה יעסוק: (א) בבירור ההצדקות לפיקוח זה; (ב) בדפוסי הפיקוח; (ג) בתיחום גבולותיו ותכניו של הפיקוח; (ד) בפרקטיקות הפיקוח. העיסוק בנושאים אלה יהיה משולב: ראשית, הכרת הספרות האקדמית העוסקת בתחום; ושנית, הכרת הכלים המעשיים של הפיקוח הציבורי על פרסום (חוקים, תקנות, כללים ואמנות)  בישראל ובעולם.

 


1085.2631.01 תקשורת ומדע – סיקור וייצוג המחקר המדעי במדיה החדשותית
למחקר המדעי השלכות נרחבות בתחומי הכלכלה, החברה והסביבה, אולם מרבית ממצאיו מובן רק לקומץ מומחים ומתעניינים. הציבור הרחב לומר על התפתחויות במדע ועל האפשרויות הגלומות בהן מדיווחים בתקשורת ההמונים, מספרות מדע פופלארי, ולעיתים אף מהספרות והקולנוע העלילתי. הקורס ידון בשיח התקשורתי לגבי תגליות ותפיסות מדעיות, בפערי שפה ותרבות בין העולם המדעי לעולם העיתונאי, בהשפעה של ג'נרים בידיוניים על ההבנה הציבורית את המדע ובאופנים בהם ניתן לשפר את התקשורת בין מדענים לקהל הרחב. בחלקו הראשון של הקורס, נבחן את הקשרים המורכבים שבין המחקר המדעי לתרבות בתוכה הוא מתכונן ומודלים המתארים תהליכי העברת ידע מדעי לציבור. בחלק השני נבחן תבניות סיקור ומיסגור בדיווחים בתקשורת החדשותית על תגליות במדע בסיסי ונושאים הקשורים למדע כגון שיבוט גנטי והתחממות כדור הארץ. החלק השלישי יבחן דימויים, נרטיבים ומטאפורות הקשורים לידע מדעי בספרות, בקולנוע העלילתי ובסדרות טלוויזיה. בחלקו האחרון נדון במאפיינים הייחודיים והמשותפים לשיח המדעי והעיתונאי ובאופני התיווך האפשריים של מדע לציבור. לצד סקירת ספרות מחקרית ננתח ראיונות עם מדענים בתקשורת המשודרת, כתבות בנושאי מדע בעיתונות הכתובה והאלקטרונית, וקטעי ספרות וסרטים ממדיות דוקומנטריות ועלילתיות. הקורס ייתן כלים לבחינת מקומו של המדע בתקשורת והשפעותיו על תפיסות חברתיות ותרבותיות, וסייע בפיתוח מיומנויות בהנגשת ידע מדעי לציבור הרחב.

1085.2618.01 גברים, גבריות והתבגרות בתקשורת

קורס ייחודי זה עוסק באופן בו התקשורת הפופולארית בת-זמננו מכוננת, מעצבת ומשעתקת דגמים פופולאריים של גבריות, מודלים גבריים לחיקוי, פנטסיות גבריות, חברויות בין גברים, יחסי אבות ובנים, כמו גם תבניות של יחסים בין המינים. במהלך הקורס נעמוד על תרומתם של ז'אנרים טלוויזיוניים פופולאריים, כמו גם סרטי-קולנוע משפיעים, מגזינים של סגנון-חיים לגברים סטרייטים והומואים, עיצוב אופנה, ערוצי המוסיקה ואף תעשיית הפורנוגרפיה, לשימור ופירוק של הגבריות המסורתית המאצ'ואיסטית ולהופעתן של אלטרנטיבות כמו "הגבר החדש", הגבר המטרוסקסואל ומגוון דגמים חדשים של גבריות הומוסקסואלית. דיון זה על ההבניה התקשורתית של הגבריות אינו מנותק מחקירה ביקורתית של ההטרוסקסואליות והפטריארכליות ומתבסס על גישה המתנגדת לשוביניזם, פטריארכליות, סקסיזם, גזענות והומופוביה.

1085.2626.01 ממשק, אדם מחשב

קורס זה הינו קורס מבוא לעקרונות ולעיצוב של ממשק אדם-מחשב (Human-Computer Interaction, HCI).

בקורס נסקור נלמד מודלים שונים להבנת ממשק אדם-מחשב (ע"פ נורמן, שניידרמן, ופריס), מושגים מרכזיים (כגון, mental models, affordances, metaphors, universal usability), ונכיר דוגמאות קלאסיות לממשקים מוצלחים ופחות מוצלחים. נלמד על הגורמים המשפיעים על חווית המשתמש (User Experience), על שמישות ממשקים (Usability), ועל תהליך התכנון ואפשרויות ההערכה והמדידה שלהם.



1085.2621.01 מדיה על מדיה
הקורס מדיה על מדיה יעסוק בשאלות אתיות ומוסריות שהונחו לפתחם של גופי תקשורת ועיתונאים כאשר הם עצמם הפכו להיות גיבורי השעה. באמצעות ניתוח פרשות שהתפרסמו בכלי התקשורת ובהן התקשורת עצמה הייתה שחקן מרכזי,  נבחן את תפקודה של התקשורת בנקודות משבר וקונפליקט ואת יכולתה לשקף את הנעשה בה. בין הפרשות בהן נעסוק: פרשת ענת קם, הסרט שיטת השקשוקה, פרשת קו 300 ועיתון חדשות, פרשת ישראייר והתכנית עובדה, פרשת דודו טופז ועוד.

בזירה הציבורית נבדוק את המתחים העולים בין התקשורת לגופי השלטון ולמערכת הביטחון. במגזר הפרטי נתייחס לבעלי ההון ולעולם הפרסום והשיווק. הקורס יעסוק בדילמות העולות מהפרשות השונות וביכולתה של התקשורת לסקר את עצמה ולבקר את עצמה באופן בלתי תלוי.

1085.2610.01 שיווק האמונה בעידן המודרני
מטרת הקורס היא לבחון את דרכי ההפצה וחיזוקם של רעיונות דתיים באמצעות כלי התקשורת שבשימושם של ארגונים להפצת האמונה בחברה החרדית (קלטות שמע, ווידאו, תקליטורים, אינטרנט, רדיו פיראטי, פשקווילים). חקירת כלי התקשורת החרדיים, ניתוח אופני ההפצה והתכנים הם עדשה ייחודית לחקר היחסים המורכבים בין דת לתקשורת בתהליכי המודרניזציה המואצים והשינויים שעוברת הדת בכלל, והחברה החרדית בישראל בפרט. שאלות כגון תפקידן של דרשות מוקלטות, אופני ההפצה של התכנים הפונדמנטליסטיים, הכוחות המחזקים והבולמים את ההפצה, היצור והשימוש בתכנים והאמצעים התקשורתיים הפופולאריים תוך התבוננות בשדות הכוח ובמיוחד במאבקים הפנימיים הנוצרים בעקבות זאת. שאלות נוספות מתייחסות להשפעתם של אמצעי התקשורת על המבנה החברתי הפנימי של החברה החרדית והשינויים שזו עוברת בשנים האחרונות. בקורס יועלו נושאים חשובים בסוציולוגיה של תנועות פונדמנטליסטיות, בתחומים של טכנולוגיה והמרת דת, נקודות ההשקה בין דת לתקשורת המונים, השפעות של תרבויות פופולאריות על מבנה ושיח של תנועות דתיות, אוריינות ותהליכי תחייה דתית. אלו נושאים מרכזיים בהם עוסק המחקר כיום.

1085.2625.01 סוגיות עכשוויות ביחסי ציבור
בחברה התחרותית של המאה ה-21 עולה מאוד חשיבותו של תחום יחסי הציבור והדוברות. כיום כמעט ואין אף ארגון שאינו משתמש בנישת יחסי ציבור לצורך שמירה על תדמית ושיפורה, כמו גם גיוס תמיכה באמצעות העברת המסר בכלי התקשורת. במסגרת קורס זה נדון, בין היתר, בתפקידים ובמטרות המרכזיות של אנשי יחסי ציבור, דוברים, יועצי תקשורת, יועצים אסטרטגיים ולוביסטים; נבחן את ההבדלים והממשקים עם פונקציות השיווק והפרסום ונלמד את התיאוריות בתחום. בנוסף, יוקנה לסטודנטים רקע מעמיק אודות התפתחותם והתמקצעותם של יחסי ציבור בארץ ובעולם ויינתן דגש על השפעתה של טכנולוגיית המדיה החדשה (אינטרנט) על עבודתם של אנשי יחסי ציבור כיום ובעתיד. מטרת הקורס להעניק הבנה רחבה בסוגיות עכשוויות ביחסי ציבור באמצעות סקירת מחקרים אקדמיים שנעשו בעשורים האחרונים ועל ידי ניתוח מִגְוון ארועי מדיה בפרספקטיבה של יחסי ציבור.

1085.2623.01 הטלוויזיה בחייהם של צופים צעירים
הקורס יעסוק בתפקידה של הטלוויזיה כסוכן חיברות משמעותי המעצב את עולמם החברתי- תרבותי של ילדים ושל בני נוער. בקורס נסקור גישות תיאורטיות ומחקריות מדיסציפלינות שונות (ביניהן תקשורת, פסיכולוגיה, סוציולוגיה וחינוך), המתייחסות למאפיינים של הצופים הצעירים ולדפוסי הצפייה שלהם. בנוסף, נדון בהשפעות של הטלוויזיה על קהל זה ובמתח שבין הטלוויזיה לבין סוכני חיברות אחרים. במהלך הקורס נתנסה בניתוח ובהערכה ביקורתית של ז'אנרים ופורמטים טלוויזיוניים פופולאריים בקרב ילדים ובני נוער.

1009.3333.01 הפרקטיקה של זכויות אדם בישראל
קורס בחירה לתלמידי שנה ג' בחוגים: סוציולוגיה, מדע המדינה, ותקשורת
התיזה שתהווה את עמוד השדרה של הקורס היא שזכויות אדם הן כמו קוד פתוח, כלומר, כמו תוכנה שקוד המקור שלה בר פיתוח על ידי כל מי שחפץ לתרום לה. זכויות אדם הן, לפיכך, מושג או רעיון שמתהווה, נוצר, משתנה ומתעצב באמצעות השימוש שנעשה בו בפרקטיקה ולא רק באופן צנטרליסטי על ידי כלים משפטיים כמו אמנות, פרוטוקולים, החלטות בתי דין בינ"ל וכיוצ"ב. תפיסה זו של זכויות אדם, המאפיינת את העיסוק האנתרופולוגי בתחום, מובילה להתבוננות בזכויות אדם בפעולה: באופן שבו המדינה, ארגוני זכויות אדם מקומיים, ארגונים בינ"ל וכל גוף רלוונטי אחר, מפעילים זכויות אדם בשטח. הפעולות הללו הן אלו שמייצרות את זכויות האדם ואת המשמעות שלהן והן אינן רק בגדר יישום של רעיון שנוצר במקום אחר. הקורס עצמו יהווה רצועת מוביוס של תיאוריה ופרקטיקה. במהלך השיעורים נתוודע לעיסוק האנתרופולוגי בפרקטיקה של זכויות אדם ולתיאורטיזציה של זכויות אדם הנובעת מעיסוק זה. הלימוד בכיתה יעשיר, ימסגר, ויאפשר המשגה מחקרית ותיאורטית של חלקו השני של הקורס: התנדבות שבועית בארגון זכויות אדם. המוקד של הקורס מבחינה תיאורתית יהיה, לפיכך, ארגונים לא ממשלתיים, אך הקורס מציע עדשה קונספטואלית לבחינת הנושא של זכויות אדם בכלים אנתרופולוגיים.

1085262901 סוגיות בתקשורת בין-תרבותית
במסגרת קורס זה נדון בתקשורת בין תרבותית תוך בחינת יחסי הגומלין שבין תקשורת ותרבות. הנחת היסוד בקורס זה הינה כי פרקטיקות תקשורתיות שונות (מילוליות, בלתי מילוליות, בינאישיות ומתווכות) מעצבות מימדים תרבותיים אישיים וחברתיים ומבנות תפיסות של זהות תרבותית. נכיר מושגים בתחום התקשורת הבין-תרבותית ונדון בסוגיות ואתגרים של תקשורת בין תרבותית.

 1085.2632.01 סוגיות אתיות בתקשורת
 "הרשות הרביעית" הוא אחד הדימויים המוכרים של העיתונות בדמוקרטיה הליברלית, לצידן של הרשות המחוקקת, השופטת והמבצעת. התפתחותם של אמצעי התקשורת והטכנולוגיה אפשרו לכמעט כל אזרח (לפחות במערב) לא רק להתעדכן באירועי היום השגרתיים, אלא אפילו לצפות בדיווחים ממלחמות, אסונות, הלוויות וכל אירוע חדשותי אחר תוך כדי התרחשותם. כל אלה מעוררים שאלות בדבר כוחה והשפעתה של העיתונות והתקשורת בחברה הדמוקרטית, ובדבר המגבלות האתיות שבהן עליה לעמוד; האם ישנה הצדקה להגביל את חופש העיתונות והתקשורת? ואם כן אזי מה יצדיק מגבלות כאלה? ובאילו תנאים? האם המו"ל הוא "איש עסקים" לכל דבר, או שמוטלות עליו חובות מיוחדות כלפי הציבור? האם זכותו של עיתונאי לחופש ביטוי מצדיקה הגבלה של זכות הביטוי של המו"ל שלו? האם הפייסבוק מסייע בעיצובה של אתיקה חדשה של שיח? האם הדרישה לדיווח אובייקטיבי ניתנת ליישום? במה נעוצה חשיבותם של הקודים האתיים עבור העיתונות? ומה בדיוק הם מבקשים להסדיר? שאלות אלו ובעיות נוספות תתבררנה על ידי הקריאה בטקסטים והדיון בשיעור. 

 

קורסי בחירה מתכנית הלימודים הכלליים והבין תחומיים, הפקולטה למדעי הרוח

מספר המקומות בקורסים אלה מוגבל

תקצירי קורסים-יש לבדוק בידיעון הפקולטה למדעי הרוח תחת התכנית שלעייל

0662.1135.01       סוגיות בהסטוריה של האינטרנט:טכנוטופיה כתרבות אמריקאית

 

0662.1137.01       מבוא לסוציולוגיה של האינטרנט:יחסים, מוסדות, רשתות והון חברתיים בעידן המידע

 

0662.1197.01       הסטוריה של תקשורת ההמונים באמריקה הלטינית במאה ה- 20

 

0662.1139.01       קהילות פוליטיקה עסקים באינטרנט

 

0662.1196.01       מן הריאלי אל הוירטואלי:אותה שאלה מציאות אחרת

 

0662.1450.01       מבוא לרטוריקה

 

0662.1762.01       שלא יעבדו עליכם:עדויות ושקרים ברשת