ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים



1085.4308.01  הטלוויזיה הישראלית, היסטוריה וגלובליזציה

הסמינר יתחיל בדיון מתודולוגי לגבי האופן שבו אפשר לחקור ולכתוב היסטוריה של הטלוויזיה, בהשוואה עם אמצעי תקשורת אחרים. בהמשך נתמקד בהיסטוריה של הטלוויזיה הישראלית, עם שני דגשים מיוחדים: 1. נתמקד בתכני הטלוויזיה (תכניות, סוגות/זיאנרים, לוחות השידורים)ופחות במדיניות וארגוני הטלוויזיה. 2. נמקם את המקרה של ישראל בהקשר הגלובלי של המדיום, בניגוד למסגור הלאומי דומיננטי עד היום בכתיבת ההיסטוריה של התקשורת.

 

 

1085.4309.01 גישות בחקר האינטרנט
מטרת הסמינר היא להקנות לתלמידים היכרות נרחבת עם שיטות המחקר הנפוצות בקרב חוקרי האינטרנט. בחלקו הראשון נבחן כיצד שיטות מחקר איכותניות וכמותניות מסורתיות (כגון בחירת מדגמים, תצפיות, סקרים וראיונות) באות לידי ביטוי ואף משתנות בעקבות השימוש באינטרנט. בחלקו השני נעסוק בשיטות מחקר חדשות המבוססות על טכנולוגיות מקוונות. בין היתר נעסוק ביצירת תוכן מקוון, ניתוחי תוכן וכריית מידע. בין הנושאים שיידונו: שימושים מתקדמים במנועי חיפוש, ויקפדיה ככלי מחקר, רשתות חברתיות, שימוש בכלי מחקר מקוונים וסוגיות אתיות בחקר האינטרנט.  במסגרת הסמינר הסטודנטים ידרשו לבצע מטלות מעשיות הכוללות משימות חיפוש מורכבות, בניית אתרי אינטרנט ושאלונים מקוונים, ניתוח מידע מקוון והצגתו באמצעים ויזואליים שונים

 

1085.4427.01 לוגיקה, רטוריקה ותקשורת

בסמינר זה ירכשו התלמידים מושגי יסוד בלוגיקה וברטוריקה, ובאמצעותם ינתחו טקסטים תקשורתיים מסוגים שונים. אינו מיועד לתלמידים שלמדו קורס בחירה בנושא זה.

1085.4311.01  תדמיות ומוניטין – הצגת האני בתקשורת

כיצד ניתן להבנות דימוי עצמי המאפשר להשפיע ולשכנע? שאלה זו, העומדת בבסיס המונח הרטורי של ה"אתוס", נמצאת בלב ליבו של כל מפעל תקשורתי – בין אם מדובר באישיות פוליטית, בעיתונאי, באזרח המוסר עדות או בחברה המבקשת לפרסם את עצמה. שאלת הצגת האני בתקשורת תעמוד במרכז הסמינר. על מפגש הדרכים שבין הגישה הסוציולוגית (גופמן, "הצגת האני בחיי היומיום") והגישה הרטורית (מושג "האתוס הרטורי" כפי שהתפתח מתורתו של אריסטו), נגבש מסגרת קונספטואלית במטרה לבחון סוגיות מרכזיות: באלו אמצעים ואסטרטגיות מבנים אנשים את דימויים העצמי ביחס ל"אני" הפרטי והפומבי; כיצד מתקשרת הצגת האני לזהות, וכיצד מחזק הדובר את אמינותו ומהימנותו בדבריו? בעוד שכללי הבניית האתוס הרטורי תקפים באופן אוניברסאלי, הבנייתו בפועל מחייבת בחינה מפורטת של השדה שבו הדובר מבקש להתמקם ולזכות בעמדת השפעה (בורדייה). נתבונן איפה בייחוד של הצגת האני בשדה הפוליטי, המשפטי, התרבותי, במסורות תרבותיות שונות (ישראל, צרפת, ארצות הברית). נתמקד בסוגיות כגון הפיכתו של איש תקשורת לאיש פוליטי, דרכי הבניית האתוס של כותב מאמרי דעה או  מראיין טלוויזיה, ניסיון של אישיות ציבורית להתמודד עם שערורייה שפגעה בשמה הטוב, הצגת האני מול קהל שאינו שותף בערכים ובתרבות של הדובר, ועוד.  


 

1085.4310.01 "חדשנות וחידושיה: טכנולוגיות תקשורת בראי דורי"
דור ה- x , דור ה-y, ודור ה-i- הם הכינויים המסמלים תקופות דיגיטליות שונות, ומייצגים טענות בדבר השפעת המדיה על פני הדור.   מה טבעם של הבדלים תרבותיים בין-דוריים וכיצד הם באים לידי ביטוי? הסמינר עוסק בשאלות אלו הנוגעות ל "פער הדורות" בעידן דיגיטלי. האם אכן התרחש שבר תרבותי-דורי בין "צעירים דיגיטליים" ו"מבוגרים אנלוגיים", בין "ילידים דיגיטליים" ו"מהגרים דיגיטליים"? כיצד המדיה החדשים יוצרים ומעמיקים פערים תרבותיים בין דורות שונים או אולי דווקא מגשרים עליהם? בסמינר זה נעמוד על חשיבותה של הפרספקטיבה הדורית בשיח על פערים דיגיטליים באמצעות עיון ביקורתי  בעמדות  מגוונות שהתפתחו בשלל תחומי חקר בהם תקשורת, פסיכולוגיה, סוציולוגיה וחינוך.  ננסה לזהות את הדמיון והשוני  בצריכת מדיה ובדפוסי התקשורת בין הדורות ונשאל האם מתפתחים הבדלים בנורמות חברתית? האם ניתן לזהות שינויים תפיסתיים וערכיים ביניהם? אילו פערים דוריים יצרו ושימרו המהפכות הדיגיטליות?   שאלות אלו ידונו תוך התמקדות בנושאים והקשרים שונים בהם: חשיבה ולמידה, משחק ומוליטסיקינג, יחסים חברתיים ויחסים משפחתיים, מעורבות פוליטית ואקטיביזם