ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה


1085.4400.01 פרקטיקום
בתקשורת ואחריות חברתית

הפרקטיקום מיועד לאפשר לסטודנטים התנסות והקניית מיומנויות בתחומים שונים של תקשורת והבנת תהליכים של שינוי חברתי במסגרת הפעילות של  ארגונים המקדמים מגוון נושאים חברתיים ופועלים לשינוי חברתי. הפעילות בפרקטיקום יכולה להיעשות בכל הארץ, עקב פריסה רחבה של ארגונים חברתיים. הפרקטיקום ייערך בשיתוף עם שתיל - שירותי תמיכה ויעוץ לקידום שינוי חברתי. במסגרת הפרקטיקום המשתתפים יקבלו ליווי מקצועי ואקדמי משולב ויעסקו בתחומי תקשורת שונים, כגון קשרי עיתונות, דוברות, יחסי ציבור, תקשורת פנים ארגונית, גיוס משאבים, אינטנרט ומדיה חברתית, שיווק חברתי ועוד.  הפרקטיקום יתקיים לאורך שנת הלימודים כולה במסגרת שני שעורי בחירה.  במסגרת הפרקטיקום יתקיימו מפגשים שמטרתם לתת רקע וחומר עיוני ומקצועי בנושא של תקשורת ושינוי חברתי ומפגשים המיועדים לדיון משותף ולהדרכה נוספת ולהצגות הפרויקטים של המשתתפים בפרקטיקום. במידת הצורך, יתקיימו מפגשים מיוחדים להקניית מיומנויות רלוונטיות בתקשורת בהתאם לדרישות ספציפיות של הפרקטיקום. הסטודנטים יתחייבו לקדם או לפתח נושא או תחום מסוים בארגון ויתבקשו להגיש דו"ח פעילות, להציג את עבודתם בע"פ ולהגיש עבודה אקדמית כתובה.

 

1085.4432.01 בין האתיקה לפרקטיקה בשיווק חברתי לקידום נושאים חברתיים וציבוריים

הקורס  יעסוק בתחום המכונה "שיווק חברתי" אשר התפתח בארבעת העשורים האחרונים ושואב מהשיווק המסחרי כשמטרתו לקדם נושאי חברה, בריאות וסביבה, תוך התמקדות בהיבטים וסוגיות של אתיקה וערכים.  בקורס נסקור תיאוריות ומודלים של תקשורת ושל שינוי התנהגות המשמשים כבסיס לפרקטיקה של השפעה וקידום הנושא החברתי לפי הגישה של שיווק חברתי ופיתוח גישות שיתופיות החל מקביעת יעדים לביצוע. בקורס נדון בגישות ביקורתית ובסוגיות ערכיות ואתיות המתעוררות בהקשר ליישום הגישה של השיווק החברתי ובטקטיקות תקשורתיות המיועדות לשכנע או להשפיע על אוכלוסיות היעד כגון הפנייה לאחריות אישית או אלטרואיזם, השימוש בהפחדה ובאיומים, יצירת סטיגמה ועוד. התחומים העיקריים בהם יעסוק הקורס יכללו בריאות, סביבה, בטיחות בדרכים וזכויות אדם.  במסגרת הקורס המשתתפים יוכלו לנתח או להיות מעורבים בתכנון או ביישום של שיווק חברתי. 

 

 

1085.4430.01 תקשורת בריאות 

 בקורס נדון במספר נושאים מרכזיים בתחום של תקשורת בנושאי בריאות. זהו תחום שמתרחב וגדל בשנים האחרונות ומהווה תחום חשוב בחקר ולימוד התקשורת עם השלכות לפרקטיקה.  תקשורת בנושאי בריאות עוסקת במגוון תחומים, בכללם התחום של מערכות היחסים שנוצרות בין נותני שרות רפואי למטופלים, אופן הסיקור של נושאי רפואה ובריאות במדיה, פרסום מסחרי של מוצרי בריאות, וקמפינים תקשורתיים בנושאים בריאותיים.  כמעט שאין תחום חברתי שאינו מתקשר לתקשורת בנושאים הנוגעים לבריאות.  מטרת הקורס לחדד קשרים אלו ולהציג כמה מהסוגיות בנושא תקשורת בנושאי בריאות תוך שימוש במודלים ותיאוריות מלימודי התקשורת ומדיספלינות אחרות.   בין הנושאים בהם נתמקד בקורס יהיו הנושאים תרומת איברים, איידס, עישון, פעילות גופנית והקשר בין קידום בריאות לנושאי סביבה. 


1085.4428.01 תקשורת לכל: מדיניות תקשורת וצדק חברתי

הקורס יציג בפני התלמידים את תהליך התפתחותו של ענף התקשורת בישראל ואת אבניו האידיאולוגיים; את מבנהו הנוכחי של הענף על העיוותים המונעים ממנו לשרת את האינטרס הציבורי; ואת ההחלטות וצמתי ההכרעה בהן יש מקום למעורבות ציבורית. רקע תיאורטי זה יאפשר דיון מושכל בחלופות המדיניות האפשריות ודרכי הפעולה הקיימות על מנת להשפיע על ענף התקשורת ועל עיצובו באופן שישרת את צורכי התקשורת של הציבור כולו. בין סוגיות המדיניות שיידונו: הפער הדיגיטלי ומדיניות השירות האוניברסלי; שידור מסחרי מול שידור ציבורי; שוויון ונגישות למרכזי יצירת התרבות, ועוד.

 

 

1085.2627.01 תקשורת פוליטית ומדיה אינטראקטיביים - משותף לתואר ראשון ושני

הקורס נחלק לשלושה חלקים עיקריים. תחילה הוא בוחן כיצד משחקי מחשב שמדמים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מבנים את שני הצדדים בסכסוך. לאחר מכן הקורס בוחן את ביצועי המשחק של צעירים שמדינותיהם ממלאות צד ישיר בסכסוך וצד שלישי בסכסוך (למשל, ישראלים, פלסטינים, טורקים ואמריקאים) תוך התייחסות להיבטים שונים כמו ידע על הסכסוך, עמדות פוליטיות, רהיטות דיגיטלית התפקיד שממלאים במשחק (הצד הישראלי או הצד הפלסטיני) ועוד. לבסוף, הקורס בוחן את הפוטנציאל של מדיה אינטראקטיביים לגשר בין צעירים מקבוצות יריבות במזרח התיכון וברחבי העולם תוך התמקדות בעולמות וירטואליים. הקורס מתייחס גם לבלוגים, לפייסבוק, לטויטר וליוטיוב בעיקר מפרספקטיבה מזרח תיכונית. מבחינה תאורטית הקורס מתבסס על גישות בולטות בתקשורת פוליטית (קביעת סדר יום, מסגור, הבנייה חברתית של מציאות, תאורית התלות), בפסיכולוגיה חברתית (תאורית הזהות החברתית, השערת המגע), מדע המדינה (תורת המשחקים) ותקשורת המונים (גישות טכנולוגיות). הקורס מתבסס על למידה פעילה וחוויתית ומתקיים בכיתת מחשב. הקורס יינתן בשפה האנגלית אך את המטלות ניתן לבצע בעברית..

 

1085.4424.01 כוח, השפעה ושכנוע: רטוריקה ושיח בתקשורת

האם מילים משקפות או מעצבות מציאות? כיצד מצליח נאום פוליטי לסחוף אוהדים? האם מאמר דעה מסוגל לשנות עמדות? מהו סוד השכנוע של מסר שיווקי? קורס זה מתמודד עם שאלות אלה ואחרות באמצעות  מבוא שיטתי לגישות בחקר השיח וניתוח רטוריקה בתקשורת. במהלך הקורס, נערוך סקירה של אמצעי ניתוח, השאולים מגישות מחקריות מגוונות, כגון חקר השיח וחקר השיח הביקורתי, תיאוריית הארגומנטציה בשיח ותורת הרטוריקה. בין הסוגיות שיילמדו בקורס: סובייקטיביות ונקיטת עמדה בשיח, סוגית הז'אנר, דיאלוגיזם ואינטר-טקסטואליות, דעות מקובלות וקלישאות, ארגומנטציה וטיעונים, שימוש ברגשות בשיח שכנועי, קונפליקט ומחלוקת, נרטיב וניתוח ביקורתי. הדיון התיאורטי יודגם באמצעות ניתוח משותף של דוגמאות שונות מהתקשורת הישראלית אך גם הבינלאומית.

 

1085.4429.01 אובייקטיביות עיתונאית: אשלייה או פרפורמאנס?

מטרת הקורס היא לבחון מהם הערכים המנחים את פעולותיהם היומיומיות של עיתונאים ולדון בשאלת עקרון האובייקטיביות כמדד מקצועי. נרחיב את הדיון בגישות היסטוריות ופילוסופיות שונות לעקרון האובייקטיביות  העיתונאית ונסמוך את הדיון בהם בדיון בשאלת מונחי המציאות והאמת. נשווה בין עקרון האובייקטיביות לערכים אחרים כגון נייטרליות, סיקור מאוזן, ואותנטיות. חלקו הראשון של הקורס יוקדש לניתוח הביקורות המושמעות כנגד האובייקטיביות, הדוחות אותה כעקרון בלתי אפשרי ובלתי רצוי,   וכן נעריך את האלטרנטיביות הקיימות לעקרון זה. בחלקו השני, ננסה להגדיר קריטריונים להערכת אובייקטיביות עיתונאית כפרפורמאנס.

 

 

קורסי בחירה מחוגים אחרים:

 

הפקולטה למדעי הרוח: התכנית לתרבות הילד והנוער (תקציר יש לראות בידיעון התכנית)

 

0602.6015.01 - ילדים וממשקים דיגיטליים - מבוא

 

0602.6011.01 - טלוויזיה וילדים - צפייה, צופים, ציפיות - מבוא


בית הספר ללימודי הסביבה (תקציר יש לראות בידיעון בית הספר ללימודי הסביבה)

0910.4007.01 - תקשורת סביבתית 

 

הפקולטה למדעי החברה החוג למדע המדינה

1031.4112.01 - תקשורת פוליטית  

1031.4546.01 - רטוריקה