ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי ליבה



1085.4101.01 תיאוריות בתקשורת א': אידאולוגיה, ביקורת

הקורס יתבסס על קריאה ודיון במבחר של טקסטים קנוניים העוסקים במערכת היחסים המורכבת בין אמצעי התקשורת, האידאולוגיה והביקורת (או הביקורתיות). התלמידים יתבקשו לקרוא טקסט אחד לפני כל שיעור, להציגו ולדון בו בכיתה. השיעור יתחיל בדיון הסטורי על התפתחות מושגי המפתח – אידאולוגיה וביקורת – בספרות הפילוסופית, החברתית והתקשורתית, והקשר בין אלה ובין המשמעויות היומיומיות של המושגים כפי שהתגבשו בשפה. הדיונים בכיתה יעסקו בשאלות כמו: באיזו מידה משמשת התקשורת ככלי לייצור אידאולוגיה הגמונית, באיזו מידה הם מאפשרים ביקורת חברתית – ומה משמעותה של ביקורת התקשורת.

 

1085.4102.01 תיאוריות בתקשורת ב': השפעות והשלכות

בקורס נדון במבחר תיאוריות מרכזיות בחקר התקשורת הקשורות להשפעה על הפרט והחברה ובתיאוריות העוסקות בכוח, דמוקרטיה ומידע המשמשות בסיס למחקרי תקשורת רבים בהווה. נדון בסוגיות שעולות לגבי מהות ההשפעה, והקשר בין השפעות של תקשורת ותהליכים חברתיים, מדיניים,תהליכים של גלובליזציה ורבגוניות תרבותית. כן ייבחנו סוגיות עכשוויות בתחום התקשורת והקשרן לאחריות חברתית ולמעורבות אזרחית.

 

1085.4500.01 סדנת תזה ל-מ.א.

מטרת הסדנה לשמש פורום לדיון, כתיבה וביקורת קולגיאלית על הצעות המחקר לעבודות הגמר וכן להדריך בכתיבה ועריכה של העבודות. התלמידים יציגו בע"פ ובכתב את הצעתם ויכתבו ביקורות קצרות על ההצעות של חבריהם. הסדנה הינה חובה לתלמידים במסלול עם עבודת גמר לאחר אישור הצעתם ע"י מנחיהם. ההשתתפות בכל הפגישות היא חובה ותנאי להגשת עבודת הגמר.

 

1085.4105.01 מחקרים עכשוויים בתקשורת

השיעור יתבסס על הרצאות אורח של חוקרי תקשורת שיציגו מחקרים בתהליך עבודה. התלמידים ייחשפו לכיווני המחקר העכשוויים בתחום התקשורת. השיעורים יתקיימו אחת לשבועיים, ויימשכו שעתיים. התלמידים יתבקשו לקרוא מאמרים לקראת ההרצאות, להכין שאלות לכל מפגש ולהשתתף בדיון.