ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים



סמינרי מחקר שנתיים


1085.4405.01  ה-"פראייר" כמושג מפתח בשיח הישראלי: השפעותיו והשלכותיו
מטרת הסמינר היא להעמיק את הבנתנו על מרכזיות השפה בחברה. נבחן מספר ביטויים ישראליים  ייחודיים, כגון: 'פרוטקציה', 'דוגרי','קיטורים', 'גיבוש' ויושם דגש רב על המושג פראייר שישמש כמקרה בוחן עשיר ביותר. ננסה להבין כיצד ביטוי סלנג שיגרתי יכול להציג השקפת עולם. נבדוק כיצד מונח זה בא לידי ביטוי בתקשורת ההמונים ובמסרים שכנועיים, באינטראקציות בין-אישיות ואף הפך להיות אמצעי לתאר דרך של תקשורת בארץ. לבסוף, ננסה להבין כיצד מושג הפראייר –והפחד להיתפס ככזה--משתלב, משפיע ומחזק ערכים של הזהות הישראלית וההשלכות של כל אלה.

1085.3133.01. תקשורת-בריאות ואמצעי תקשורת ההמונים: סמינר בנושא קידום וצריכת מסרי בריאות ורפואה במדיה.

תקשורת ההמונים מהווה את אחד ממקורות המידע המרכזיים והחשובים לציבור בנושאי בריאות ורפואה. תקשורת ההמונים מחד מהווה משאב חיובי מעצם היכולת להעביר מסרים לציבור באמצעות קמפיינים , תקשורתיים , שיווק חברתי, תכנים בידוריים-חינוכיים, קהילות מקוונות ואתרי אינטרנט שונים. מאידך, סיקור תקשורתי של מחלות ומשברים בריאותיים וצריכת מידע רפואי בעיתונות, טלוויזיה וברשת האינטרנט עלולים ליצור פחד בקרב הציבור וכן לתרום להבניית תפיסות מוטעות בנוגע לסוגיות בריאותיות ורפואיות שונות. במסגרת סמינר זה נבחן את יחסי הגומלין שבין תקשורת ובריאות תוך הצגת מחקרים, מקרי מבחן ותיאוריות בתחום. דגש מיוחד בקורס זה יינתן לתחום תקשורת-בריאות בהקשר של מדיה חדשה.

   

 

1085.2574.01 תקשורת כתובה: כתב, דפוס וטקסט דיגיטאלי
השימושים השונים בכתיבה בתקשורת מתווכת מחשב - החל מצ'אטים למיניהם ועד לאתרי Web  - מעצבים מחדש את תפיסותינו בנוגע לאופייה והשלכותיה של התקשורת הכתובה. ישנם המשווים את השפעותיהן של הטכנולוגיות הדיגיטליות  על התקשורת הכתובה לאלה של טכנולוגיית הדפוס, ואף להשפעותיה וחשיבותה של המצאת הכתב עצמה. בשיעור זה נעסוק בהשוואה זו באופן מסודר ומעמיק: נדון בהשלכות הקוגניטיביות, התרבותיות, החברתיות והפוליטיות של הכתב והדפוס, ולאחר מכן נבחן ביחס אליהן את הטקסט הדיגיטלי והאינטרנטי.

 

1085.3134.01 צילום מלחמה

סמינר זה מציע מספר פרספקטיבות שונות לבחינת צילומי מלחמה.  מלחמת האזרחים האמריקאית, מלחמת העולם השנייה, המאבק בין האירים והאנגלים, הסכסוך הישראלי-ערבי, מלחמת וייטנאם, מלחמת האזרחים האמריקאית, מבצע 'סופה במדבר', והמלחמות המתמשכות בעיראק הינם כולם אירועים היסטוריים המאפשרים בחינות שונות של תחום  צילום המלחמה. בסמינר נבחן מרכיבים חשובים המתקיימים בסכסוך המוביל למלחמה ונבחן את אופן הצגתם מבחינה ויזואלית לאורך ההיסטוריה, תוך שימוש במושגים מתחומים כגון היסטוריה, סוציולוגיה, סמיוטיקה והאומנויות.  בעזרת הצילומים, הסטודנטים יפתחו יכולת לבחון את קונפליקט מזוויות שונות ולנתח תמות מרכזיות העולות מתחום צילום המלחמה. 
  

 

1085.4303.01 מידע וכוח: היבטים חברתיים וטכנולוגיים בעידן הדיגיטלי
במסגרת הסמינר נבחן כיצד משפיעות טכנולוגיות תקשורת ומידע (ICTs) על עליית כוחם של שחקנים חדשים (פוליטיים, כלכליים וחברתיים). נציג את תפקידם המרכזי של מנועי חיפוש בחברת המידע ואת הקשר שלהם עם מושג הפער הדיגיטלי. כמסגרת מתודולוגית נאמץ את תורת הרשת בכדי להבין מבנים חברתיים מורכבים, ובעקבותיהם גם את הסוגיות החדשות המתפתחות, כגון: ניגודי אינטרסים של קניין רוחני, חופש המידע, ביטחון לאומי והזכות לפרטיות. במהלך הסמינר נבחן מספר גישות תיאורטיות וביקורתיות למושגים חברת המידע וחברת הרשת, כמו גם דוגמאות ומחקרים חדישים בתחום. עבודת הסמינר תקנה לתלמידים הזדמנות לחקור תחום עניין חופשי (מעולם הפוליטיקה, הכלכלה, החברה או הטכנולוגיה), לזהות את השחקנים המרכזים הפועלים ברשת ולדון בהשפעות המדיה החדשים על כוחם ומעמדם של שחקנים אלו.

סמינרים סמסטריאליים

1085.3076.01 ילידים דיגיטליים: דור האינטרנט במזרח התיכון
הסמינר עוסק בצעירים שנולדו אחרי 1980 עם הופעתן של טכנולוגיות חברתיות ברשת והם דוברים דיגיטלית שוטפת ורהוטה. לסמינר, שלוש מטרות עיקריות. ראשית, נבחן כיצד צורכים צעירים מדיה דיגיטליים ואת מאפייני הטכנולוגיה הדיגיטלית. לאחר מכן, ננתח כיצד מדיה דיגיטליים משמשים אמצעי לביטוי של זהות, תרבות וחיי היומיום של ילידים דיגיטליים. לבסוף, נדון בפוטנציאל של מדיה דיגיטליים לשמש מקום מפגש בין צעירים מרקע פוליטי, תרבותי, חברתי, אתני ודתי מגוון. הסמינר יציג גישות תיאורטיות ומחקרים אשר בוחנים תופעות כמו זהות, פרטיות, מולטיטסקינג, פיראטיות, צריכת מידע ולמידה בעידן הדיגיטלי. הוא משלב למידה פעילה של התלמידים באמצעות ניתוח של טקסטים דיגיטליים של צעירים באתרי רשתות חברתיות, בלוגים, אתרי חדשות, משחקי מחשב ועולמות וירטואליים.

1085.2604.01 "מראה, מראה שעל הקיר...": נשים מתבוננות בדימויי נשים ונשיות במדיה
הסמינר יתמקד בשאלת ייחודיות הקהל הנשי ובקושי של קהל זה במפגשיו עם דימויי נשיות במדיה: נעסוק במאפייני הייצוג של נשים במדיה (תוך הדגמה ממדיה שונים כטלוויזיה, קולנוע ופרסום), נסקור שינויים שחלו בתפיסה התיאורטית והמחקרית ביחס לקהלי המדיה, תוך התמקדות בתרומת הפמיניזם לשדה המחקר הקולנועי והתרבותי של קהלים מגדריים. לבסוף, נתוודע לאופני צפייה ופרשנות נשיים ולהנאות צפייה של קהלי נשים ספציפיים (צופות לסביות, "שחורות" ונערות) מתכנים שונים.

 

 

1085.3082.01 היבטים בתורת הרשת

הסמינר יציג תיאוריות וגישות מחקר בתחום תורת הרשת, ויבחן את מגוון ההיבטים הפוליטיים, החברתיים, הכלכליים, הטכנולוגים, והתרבותיים, תוך הבנת המורכבות של הקשר הדו כיווני בין החברה לטכנולוגיה. במהלך הסמסטר נבחן מגוון דוגמאות ומחקרים בתחום התקשורת, הטכנולוגיה והחברה בכדי להמחיש את העקרונות המוצעים. כחלק מהסמינר הסטודנטים ידרשו לבחון תופעות חברתיות, כלכליות, פוליטיות או טכנולוגיות באמצעות תורת הרשת.

 

 

1085.2628.01 תקשורת, צבא וחברות דמוקרטיות

סמינר זה נועד לבחון את יחסי הגומלין בין תקשורת, צבא וחברה במדינות דמוקרטיות. הסמינר יתמקד במצבים של משברי ביטחון מסוגים שונים: מלחמות, מבצעים צבאיים, התקוממויות לאומיות וכן במצבי שגרה. במסגרת הסמינר נעסוק בסוגיות כגון: התנאים הייחודים לפיהם פועלת התקשורת במצבים אלו, המתח בין חופש עיתונות לבין ביטחון, הפיקוח על התקשורת במצבי משבר, מודלים ליחסי צבא-חברה וליחסי תקשורת-צבא, תפקיד הכתבים הצבאיים ותפקודם, נפגעים ושכול, היבטים מגדריים וצבא, מחאה פוליטית-ביטחונית, סרבנות וצבא, דוברות צבאית ועוד.

במהלך הסמינר ננתח את מערכות היחסים הללו במשברים ביטחוניים שונים לאורך ההיסטוריה הישראלית (מלחמת יום הכיפורים, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה, אינתיפדות, מבצעים, תאונות אימונים ומבצעיות ועוד) תוך השוואה למדינות אחרות – בייחוד ארה"ב ובריטניה (מלחמת ויאטנם, מלחמת פוקלנד, מלחמת המפרץ ועוד).

  

1085.3081.01 מלחמה וזיכרון

הסמינר יבחן כיצד מובנה הזיכרון של מלחמות על ידי התרבות הפופולרית (אמצעי תקשורת המונים) והתרבות הגבוהה (ביטויים אמנותיים). הבניית הזיכרון תיבדק בהקשר מלחמות שהתחוללו במאה השנים האחרונות בישראל ומחוצה לה. המפגשים יכללו דיון בתיאוריות של עיצוב זיכרון וייצוגי מלחמה ובדיקת תקפותם באמצעות מקרי מבחן ספציפיים.

 

 

1085.3084.01 הכל יחצ"י?-סוגיות ביחסי ציבור

הסמינר יתמקד בניתוח נושאים, אירועים וסוגיות מן ההיבטים השונים של העשייה בתחום יחסי ציבור בראשית המאה ה-21, ביניהם: פוליטיקה; ספורט; אתיקה; מיתוג; מדידה והערכה של יחסי ציבור; יחסי משטרה-קהילה; צבא, תקשורת ודעת קהל; הטכנולוגיה המודרנית - כלים ואתגרים חדשים; אסטרטגיה וטקטיקה  - מודלים וגישות; אסונות לאומיים - כיצד נערכים וכיצד מתמודדים אתם?

 

 

1085.3086.01 "עדות זכרון ומדיה בעידן גלובלי"

מהשואה ועד היום אמצעי התקשורת המודרניים חשפו את כולנו לאירועים רחוקים, לעיתים לאסונות, סבל וכאב, שחוו אחרים שלעולם לא נכיר באופן אישי ושהקשר איתם לעולם יהיה מתווך על ידי טכנולוגיות מדיה שונות. כיצד הפכו אמצעי התקשורת ההמונים את כולנו לעדים? כיצד מושפעת העדות המודרנית מהשינויים המוסדיים הכלכליים והטכנולוגיים של המדיה? מהן ההתפתחויות בסביבות העיתונאות שהשפיעו על פרקטיקת העדות? כיצד תרמו המדיה הדיגיטליים  לחוויית העדות? בקורס נבחן שאלות אלו ואחרות באמצעות עיון בשדות חקר שונים – סוציולוגיה, היסטוריה, ספרות, פסיכולוגיה ומשפט, שעסקו במושג העדות, בסטאטוס שלה ובשוני בין העדות הפוסט- מודרנית המתווכת במדיה ועל ידיהם ובין עדות בהקשרה המשפטי, המדעי והדתי.

 

        

1085.3085.01 מוזיקה פופולרית: זהות, מקום, תקשורת
הסמינר יעסוק במוזיקה הפופולרית בישראל  כזירה של התנגדות או של עירוב בין הגלובלי ללוקלי. יבחן תפקידה של התקשורת בתרבות המוזיקה העכשווית וייבחנו שינויים בתחומים של תרבויות נוער, לאום, זהות, מקום, תרבות, דימויים ואידיאולוגיות. ניישם תיאוריות של הסוציולוגיה של המוסיקה, תיאוריות ביקורתיות בתקשורת, לימודי-תרבות והסמיוטיקה על תופעות עכשוויות וטקסטים מן התרבויות המוזיקליות המקומיות והזרות.