ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

קורסי בחירה




1071.2327.01 בשליטה: האם אנו באמת שולטים בהתנהגותנו?

במסגרת השיעור נתמקד בשאלה האם אנו שולטים על התנהגותנו בתחומים שונים כגון בחירת בני זוג, בחירת חברים, שיפוטים וייחוסים, וקבלת החלטות. נתעמק במחקרים קלאסיים ועדכניים שחקרו מהם הגורמים (חיצוניים ופנימיים, מודעים ולא מודעים) שאינם בשליטתינו ובמידה רבה שולטים על התנהגותנו.

1071.1124.01  תיאוריות אישיות - עבודה יישומית

קורס זה יתמקד ביישום הידע התאורטי שנצבר בקורס המבוא תוך התמודדות עם המורכבות האנושית שמציע המפגש עם בני אדם במציאות. התלמידים יתבקשו לקיים ריאיון שיימשך 4-3 פגישות עם אדם שייבחר על ידם ויאושר על ידי צוות ההוראה. מטלת הקורס הינה כתיבת עבודה בת שני חלקים: (א) תיאור חופשי של האדם עימו נפגשו ומאפייני אישיותו כפי שמבין זאת התלמיד; (ב) שימוש באחת מהתיאוריות שנלמדו בקורס המבוא להסבר מניעיו, התנהלותו ואישיותו של המרואיין.
באופן מעשי, לאחר מספר שיעורים פרונטאליים שיציגו את הנושא ויקנו כלים לביצוע המשימה, יחולקו משתתפי הקורס לקבוצות. כל קבוצה תיפגש עם אחד ממתרגלי הקורס. הפגישות ישמשו לליווי התלמידים בביצוע עבודתם בקורס תוך ליבון המורכבויות הרגשיות והמעשיות הגלומות בביצוע הראיונות ובכתיבת העבודה.

1071.2908.01  פסיכולוגיה קוגניטיבית: פתרון בעיות ויצירתיות

הקורס עוסק בתיאוריות, שיטות מחקר וממצאי מחקרים לגבי שפה, חשיבה, פתרון בעיות ויצירתיות ברמות ובתחומים שונים והשפעות הדדיות ביניהם לבין אישיות, אמוציות והתנהגות.

 

1071.3111.01  מבחנים והערכה
קורס מבוא לתחום האבחון וההערכה בפסיכולוגיה. יתואר מקום המבחנים בהיסטוריה של הפסיכולוגיה, ייעודם והרקע החברתי-תרבותי שלהם. עיקרי תיאורית המדידה ומושגי יסוד בפסיכומטריקה מובאים תוך קישורם לכלים המרכזיים לאיבחון אינטיליגנציה ואישיות. יסקרו סיווגים שונים של מבחנים (השלכתיים, אוביקטיביים, מבחני כושר, נטיה וכיוב'). בנוסף יוצגו כמה מהמבחנים הבולטים שבשימוש נפוץ בשדה הקליני, התעסוקתי והמחקרי, והתיאוריות בהם הם מעוגנים. הקורס מומלץ למי שמעוניין להמשיך בתחום הקליני.

 

1071.3234.01  יחסים בין אישיים בקבוצה
מטרת הקורס: פיתוח מודעות עצמית, רגישות והבנת הזולת. שיפור דרכי קומוניקציה, הבנת תהליכים קבוצתיים. הלמידה בקורס מבוססת על התנסות אישית בתהליך קבוצתי והמשגתה בעבודה מסכמת.

 

1071.4748.01  קבלת החלטות: תיאוריות, מודלים ותהליכים קוגניטיביים
הקורס יבחן תהליכים המונחים בבסיס תהליכי קבלת ההחלטות, החל בבעיות תפיסה פשוטות, וכלה בבעיות מורכבות המערבות סיכון או שבהן האופציות מאופינות על ידי מימדים רבים. הקורס יתמקד במחקרים התנהגותיים בקבלת החלטות, המראים שאנשים אינם תמיד אופטימליים בבחירתם, וינסה לאמוד את הסיבות לכך. לשם כך נעמת תיאוריות אלטרנטיביות כגון תיאורית הערך לעומת הגישה ההיוריסטית, ונבדוק את תפקיד הרגש בקבלת ההחלטות (התיאוריה הסומטית).
מטלת סיום הקורס תהיה עבודת בית.

  

1071.2331.01  מוטיבציה ושליטה עצמית
הקורס יסקור תשובות של תיאוריות שונות לאחת השאלות הבסיסיות של הפסיכולוגיה, והיא מה אנשים רוצים? נתייחס לתשובות שניתנו לשאלה זו על ידי תיאוריות פסיכולוגיות שונות. הקורס יעסוק גם בשאלה בסיסית נוספת של תיאוריות המוטיבציה, והיא למה אנשים מתקשים לעיתים להשיג את מה שהם רוצים. זוהי השאלה של שליטה עצמית. נראה למה נגרמים כשלים בשליטה עצמית, ואילו גורמים עוזרים לשליטה עצמית ואילו גורמים מפריעים לה.

 

1071.2306.01  מידע: קליטה, עיבוד, ייצוג ואחסון
הקורס עוסק בגישות תאורטיות ובמחקרים לגבי מהות המידע ותיפקודיו על הרמה הפסיכולוגית, קליטת מידע, שינויים שהמידע עובר בעקבות עיבודים פסיכולוגיים שונים, ייחוס מובן ומשמעות, ייצוג מידע (למשל, באופן מילולי, בדימויים, באופנים מופשטים ומוחשיים שונים), מטפורות וסמלים, מהות ותפקוד הזיכרון.

   

1071.2328.01  "כחול זה צבע של בנים"? -  סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר
לפי סימון דה בובואר, אישה לא נולדת – אלא הופכת – לאישה, והדבר נכון גם לגבי גבר. הקורס יבחן את התפיסה הפסיכולוגית המקובלת לגבי התפתחות של זהות מגדרית ומיניות מנקודת מבט ביקורתית פמיניסטית וקווירית. נבחן את הקשר בין מין ביולוגי, מגדר ומיניות, כמו גם את ההתייחסות הרווחת בפסיכולוגיה למושגים אלו כמושגים דיכוטומיים. נסקור את הגישות והתיאורים המקובלים בפסיכולוגיה לגבי התפתחות של נשים וגברים ולגבי הבדלים ביולוגיים, קוגניטיביים וריגשיים ביניהם. נסקור את הידוע על המנגנונים הביולוגיים המשפיעים על התפתחות זכרים ונקבות החל מהשלב העוברי ונדון בשאלה של תורשה מול סביבה בהתפתחות בני אדם ממוגדרים. ננסה לזהות את מנגנוני הסוציאליזציה שהופכים אותנו לנשים או לגברים, החל בינקות, ונתאר את השינויים החלים בבני אדם כשהשפעת מנגנונים אלו נחלשת (למשל, בזיקנה). נבחן את משמעות המגדר בנושאים פסיכולוגיים "קלאסיים" (כגון, אישיות, יחסים בין-אישיים) ובנושאים הקשורים למגדר (כגון, הורות, מיניות).


1071.2330.01  כחול זה צבע של בנים? – תרגיל
מטרת התרגיל ליצור הזדמנות לשיחה משמעותית בקבוצה קטנה על חומר הקורס ולאפשר דיון במחשבות וברגשות שיתעוררו במהלך השיעורים. החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר מעלה לרוב שאלות ותהיות לגבי עצמנו, החברה שאנחנו חיים בה, החינוך שקיבלנו והבחירות שלנו. התרגול ייתן מקום לתהיות ולשאלות הללו, במטרה להפוך את החוויה הלימודית שלכן/ם למשמעותית יותר. לא מדובר בחזרה על התכנים שנלמדו בשיעור אלא בשיחה קבוצתית על נושאים משמעותיים העולים מן הקורס. זו הזדמנות עבורכן/ם להשמיע את קולכם ולברר סוגיות מהותיות שמעלה החומר, הן ברמה האינטלקטואלית והן ברמה הרגשית והחוויתית. קבוצת התרגיל פתוחה לתלמידי הקורס "ורוד" של השנה ולתלמידי השנים הקודמות. 
הרישום לתרגיל הוא ידני. מספר המקומות מוגבל על בסיס הגרלה.
תרגול השלמה יתקיים ב-21.6.13. השתתפות חובה.


1071.2905.01  פסיכולוגיה התפתחותית של המבוגר והזקן

הקורס סוקר את האספקטים הפסיכולוגיים המרכזיים לאורך הבגרות והזיקנה. מסגרת ההתייחסות היא הפסיכולוגיה ההתפתחותית של טווח החיים. מוצגות התיאוריות העיקריות של התפתחות המבוגר והזקן, ונסקרים התהליכים הרלוואנטיים בתחומים: אישיות, קוגניציה, הסתגלות חברתית, משפחה, בריאות, רווחה סובייקטיבית ובריאות הנפש. הקורס דן במספר נושאי מחקר והבעיות הקשורות במחקרים בשטח זה, מביא המחשות שונות של חומר ביוגרפי וספרותי, ומזכיר השלכות מעשיות לעבודה המקצועית בתחום.

1071.3108.01  לימודי שדה
מטרתה של תכנית לימודי השדה היא לאפשר לתלמידים להכיר את המציאות החבויה מאחורי כותרות ותיאוריות פסיכולוגיות שונות, תוך כדי התנסות מעשית בקהילה ובמסגרות שונות של טיפול בתחום בריאות הנפש. כחלק מהתכנית מתנסים התלמידים במשך השנה האקדמית ביצירת קשר של חונכות או ליווי פרטני עם אדם (צעיר או מבוגר) הנזקק לתמיכה הזו. לחילופין, התלמידים מתנסים בפעילות קבוצתית או חברתית אחרת במסגרות קהילתיות. הפעילות מלווה לאורך השנה בהדרכה קבוצתית שבועית בהנחיית פסיכולוג מומחה (או לעתים בעל מקצוע מקביל) המתקיימת ברוב המקרים במוסד שבו מתנהלת הפעילות. התלמידים גם מגישים למנחה עבודת סיכום. בחלק מהמוסדות מוצעת לתלמידים המעוניינים גם העשרה בתחומים מקצועיים רלוונטיים. התכנית מומלצת למי שמעוניין להמשיך בתחום הקליני.
לתשומת לבכם: מי שישתתף בלימודי שדה, לא יוכל להציג מועמדותו לקורס הבחירה: אוניברסיטה בעם.  

                       תלמידים שלא התקבלו לקורס אוניברסיטה בעם יוכלו להירשם ללימודי שדה בבידינג
.

 

1071.2324.01 סדנת מחקר
תלמידים משנה ב' ומעלה, המעוניינים בכך, יכולים להמיר 4 ש"ס ממכסת שיעורי הבחירה בביצוע פרוייקט מחקר (כולל הגשת דו"ח מחקר) בהדרכה אישית אצל אחד מחברי הסגל בחוג. קבלה לסדנת מחקר מותנית באישור בכתב מחבר סגל המוכן להדריך את התלמיד בסדנה.

 

1411.6649.01  "אוניברסיטה בעם"
                      "אוניברסיטה בעם" – תכנית משותפת לחוג למשפטים, רפואה, ניהול ופסיכולוגיה
התכנית "אוניברסיטה בעם" היא יוזמה מקורית וחדשנית של אוניברסיטת תל-אביב ובמסגרתה פותחת האוניברסיטה את שעריה בפני אוכלוסיות מוחלשות ומאפשרת להן לרכוש ידע חיוני בתחומי המשפט, הרפואה והניהול. ה"אוניברסיטה בעם" פונה אל אוכלוסיות החיות בשולי החברה (כגון עולים חדשים, נוער מנותק, נשים נפגעות אלימות, בני מיעוטים ועוד) ומזמינה אותן להשתתף בקורסי מבוא מיוחדים, אשר יועברו על ידי תלמידים, תלמידי השנים המתקדמות בחוגים השונים.
מטרת התכנית "אוניברסיטה בעם" היא להתמודד עם בעיית התלות הנובעת מ"פערי המידע" בחברה הישראלית. התלות נוצרת כאשר ידע חיוני רב מרוכז בידי שכבת אוכלוסיה אחת והופך שכבות שלמות באוכלוסיה, שאינן נחשפות לידע הזה, לתלויות בשכבה השלטת.
ה"אוניברסיטה בעם" מבקשת לחלוק בידע הרב הנצבר בין כתלי האוניברסיטה מתוך אמונה כי ידע הוא כוח ועל כן צריך להיות שייך לכולם. בנוסף התכנית שואפת לחשוף את ציבור התלמידים לפלח אוכלוסיה אשר לרוב אינו מוכר להם. האינטראקציה בין התלמידים לבין משתתפי התכנית תוביל לדיאלוג אשר יחרוג מן הטקסט הלימודי, ויאפשר לשתי הקבוצות להכיר טוב יותר אחת את השנייה.
דרישות מוקדמות: ראיון קבלה.
לתשומת לבכם:   מי שישתתף בלימודי שדה, לא יוכל להציג מועמדותו לקורס הבחירה: אוניברסיטה בעם.

                         תלמידים שלא התקבלו לקורס אוניברסיטה בעם יוכלו להירשם ללימודי שדה בבידינג.