ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

סמינרים



1071.3557.01 מוח, התנהגות, והמערכת החיסונית: השפעות לחץ על פגיעות למחלות והתפתחות סרטן
הסמינר יסקור את העדויות לקשר שבין המוח והמערכת החיסונית, המנגנונים הפיזיולוגיים, וההשפעות הפסיכולוגיות על קשר זה ועל פגיעות למחלות. הסמינר יכלול בנוסף מבוא למערכת החיסונית וטכניקות מעבדה לרישום וחקר מדדים חיסוניים.

1071.3623.01  מובן, משמעות וחשיבה סמלית
הסמינר יעסוק בנושאים הבאים: מהם מובן ומשמעות - הגדרות וגישות; סוגים של משמעות; סימן, סמל ומטפורות; גישות שונות למדידת משמעות; משמעות בינאישית ומשמעות אישית, משמעות ושפה; התפקידים של המשמעות בתחומים שונים - פעילות קוגניטיבית, תכונות אישיות, תפקוד חברתי, פסיכופתולוגיה, תפיסת האני והזולת, פסיכותרפיה; משמעות ויצירתיות; משמעות באמנות; משמעות החיים.

1071.3639.01  זהויות יהודיות: פרספקטיבות פסיכו-היסטוריות
הסמינר יעסוק בזהויות יהודיות כפי שהופיעו והתגבשו ב-200 שנה האחרונות. דגש מיוחד יושם על הזהות החילונית-ליברלית אופיה ובעיותיה. המתודולוגיה תהיה פסיכו-הסטורית ותעבוד דרך טקסטים. הסמינר יתחיל בדמויות כמו פרויד, ישעיהו ברלין וחנה ארנד.

1071.3650.01 Embodied Cognition  - השפעת תחושותינו הפיזיות על התנהגותנו, על שיפוטינו ועל רגשותינו
הסמינר יעסק בקשר בין חוויות גופניות, סנסוריות מוטוריות לבין התנהגויות כגון שיפוטים, אמוציות וקבלת החלטות. הסמינר יבדק את התאוריה שמטפורות הן יותר מאשר שימוש בשפה יפה. לדוגמא בעקבות המטפורה מצפון נקי נבדק את הקשר בין שקר לרחיצת ידיים, בעקבות המטפורה אדם מריר נבדק את הקשר בין טעם מר לבין התנהגות מרירה וכו'.

1071.4826.01 מין, מח ופסיכופתולוגיה (ד"מ: ורוד זה צבע של בנות?)




1071.3627.01 פסיכולוגיה של כיבוש
הקורס יסקור מגוון תוצאות פסיכולוגיות של כיבוש בכלל ובשטחים בפרט והשפעתו על הכובשים והנכבשים. הוא יכלול את הנושאים הבאים: זהות וניכור (אישית ולאומית); דפוסי שיח במפגש כובש-נכבש; תפיסת הזולת והגישות לסבל; מעמד הילד כסובייקט.

1071.3624.01 ניהול העדפות בקרב ילדים

בסמינר זה נתייחס להתפתחות חברתית כרכישת העדפות וכרכישת יכולות ניהול העדפות אלה במובן תוך אישי ובמובן בין אישי. הורים מעדיפים שילד יאכל חסה וגזר ולא שוקולד ועוגיות – ילד בדרך כלל מעדיף את ההפך. איך כל צד מוודא שהעדפותיו שלו יגברו? למה מוותרים? איך מתפתחת היכולת לתמרן בין העדפות עכשוויות ועתידיות? בכדי לענות על שאלות אלה, נדון בנושאים כגון: שליטה עצמית, שכנוע אישי ותוך אישי, הבנת הזולת ואלטרואיזם. בפגישות הראשונות, יוצגו הרעיונות הבסיסיים. כל סטודנט יבחר נושא מתוך הנושאים הנ"ל , ייפגש עם המרצה  לדון בנושא, יתכנן מחקר, ויציג את רעיונותיו לקבוצה. לאחר אישור סופי של המחקר, כל סטודנט יבצע את מחקרו ונפגש שוב כקבוצה לקראת סוף השנה בכדי לשמוע ולדון במחקרים אלה.


1071.3637.01  חזקים חלשים, חלשים חזקים: היבטים פסיכולוגיים חברתיים של הקונפליקט הערבי יהודי
החיים בחברה היהודית והערבית גם יחד מצויים מזה עשרות רבות של שנים בצילו של הקונפליקט היהודי-ערבי. סמינר המחקר יעסוק בפיתוח כלים מחקריים לגבי היבטים שונים של הקונפליקט, ובבחינתם: לדוגמה תפיסה "קורבנית" של הקבוצה הלאומית, רגישות למימדים  המוסריים של הקונפליקט, תפיסת ההיסטוריה של הקונפליקט, תחושות עוצמה וחולשה של הקבוצה הלאומית, והשפעתם של כל אלו על ההתנהגות בסכסוך. המשתתפים יתכננו ויבצעו פרויקטים מחקריים בהדרכת מורה הסמינר ודוקטורנטים העובדים איתו. 

1071.3640.01  היבטים משפטיים של הזיכרון האנושי
המון שאלות אודות פעילות הזיכרון רלוונטיות לעדות בבית המשפט.  לדוגמה:  האם ניתן לסמוך על מבוגר שמדווח על זיכרונות מגיל שלוש?  האם ניתן לצפות ליותר עקביות בדברי אמת מאשר בדברי שקר?  האם לחץ מגדיל או מקטין את דיוק הזיכרון?  בסמינר נתמקד במספר שאלות שעדיין לא נחקרו ונבחן אותן באופן אמפירי.

1071.3621.01  מרחק פסיכולוגי
זהו סמינר אמפירי העוסק בהשפעות של הרחקה פסיכולוגית על תפיסת גירויים חברתיים, על ניבוי, החלטה ורגש. מימדי המרחק השונים שיבחנו הם מרחק זמן (התרחקות מנקודת הווה לעבר העתיד והעבר) מרחק חברתי (אני לעומת מישהו אחר, קרוב לעומת זר), מרחק פיזי, ומרחק של ייצוג (ייצוג קונקרטי לעומת ייצוג אבסטרקטי). נפתח דרכים לבחון באופן אמפירי את הטענה, הנגזרת מתיאורית רמת ההבניה של נ. ליברמן וי. טרופה, כי לכל מימדי המרחק האלה השפעות דומות, וכי מימדי המרחק עצמם הם חלופיים זה לזה, כך שהרחקה של גירוי במימד אחד גורמת לתפיסתו כרחוק יותר גם במימדים אחרים.

1071.3642.01 תיקון וריפוי של יחסים פגועים בין אינדיבידואלים או קבוצות
הסמינר יעסוק בהיבטים שונים של שיפור היחסים בין קבוצות יריבות או אינדיבידואלים הנמצאים בקונפליקט זה עם זה. בפגישות הראשונות יוצגו רעיונות תיאורטיים וממצאים אמפיריים בנושאים כגון סליחה ופיוס ברמה הבין-אישית והבין-קבוצתית, המחסומים הפסיכולוגיים המונעים שיפור של היחסים בין אינדיבידואלים וקבוצות, ודרכים העשויות לסייע לצדדים להתגבר על מחסומים אלה. לאחר ההצגה של העקרונות התיאורטיים והממצאים האמפיריים הבסיסיים, הסטודנטים יתחלקו לצוותים ויתכננו ניסוי אמפירי שמטרתו לבחון שאלה אשר עולה מתוך החומר שהוצג. עם תום שלב התכנון, כל צוות יבצע את הניסוי בפועל, לבסוף, כל סטודנט (בנפרד) יגיש עבודה סמינריונית המסכמת את המחקר ותוצאותיו. מן הסטודנטים בקורס נדרשת יכולת סטטיסטית גבוהה, שכן ניתוח התוצאות מצריך ידע סטטיסטי מתקדם שיילמד אף הוא במהלך הקורס. משום כך גם רצוי מאד שלא לקחת את הקורס במידה וטרם הושלמו החובות בקורס "שיטות מחקר". כמו כן, מכיוון שלרוב אפשר להעביר את הניסויים דרך האינטרנט, גישה בסיסית לתכנות מהווה יתרון בקורס.

1071.3643.01  החקר ההתנהגותי של מודעות
הסמינר עוסק בתחום אשר נמצא בחזית המחקר הקוגניטיבי בשנים האחרונות: מודעות תפיסתית. הסמינר יעסוק בשאלות כגון:
- האם אינטרוספקציה הינה מדד תקף של מודעות?
- מהם התנאים בהם אובייקט נחסם מהמודעות?
- האם אובייקט שאינו נצפה באופן מודע יכול למשוך קשב?


1071.3644.01  מנגנונים מוחיים בחיקוי ולמידה
בני אדם מומחים בלמידה ע"י התבוננות וחיקוי של אחרים. בסמינריון זה נעסוק במנגנונים המוחיים התומכים בהתנהגות זו ובקשר בינם לבין הבנת האחר.

1071.3646.01 ויסות רגשות
כיצד אנשים מווסתים את הרגשות שלהם? אילו אסטרטגיות לוויסות רגשות נחשבות יעילות? עבור מי? מתי? ולמה? מה הקשר בין קשיים בוויסות רגשות לפסיכופתולוגיות שונות? בסמינר אמפירי זה נסקור מודלים תיאורטיים וממצאים אמפיריים העוסקים בשאלות אלו. בנוסף ובאופן מעשי יותר סטודנטים יתבקשו לתכנן ולבצע מחקר המתייחס לאחד מנושאים אלו.

1071.3647.01 מנגנונים מוחיים לבקרה רגשית
בסמינר נבחן את הידוע על מנגנונים מוחיים המעורבים בבקרה רגשית בבני אדם ואת ביטויים בהתנהגות בריאה ובמחלות נפש. נתמקד באיפיון החוויה הרגשית של כעס ועצב. יידונו שיטות מחקר למדידה של החוויה הרגשית בשיטות התנהגותיות פסיולוגיות ומוחיות. הקורס יכלול הדגמה של ניסוי בהדמיה תפקודית. העבודה הניסויית תערב תפעול התנהגותי של בקרה רגשית בבני אדם דרך שימוש במגוון גירויים.   הקורס מוגבל ל-20 אנשים (תנאי מקדים קורס פסיכולוגיה פיזיולוגית).

1071.4827.01  מנגנונים מוחיים והתנהגותיים בהתמכרות לאלכוהול
אלכוהוליזם הוא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער עדיין אין טיפול תרופתי או התנהגותי יעיל להפרעה זו ורוב המטופלים חוזרים לשימוש באלכוהול בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים, עם דגש על אלכוהוליזם. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול באלכוהליזם, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים.