ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

תיאור הקורסים



1071.4346.01  שיטות מחקר וסטטיסטיקה א'
הקורס יעסוק במודלים שונים של ניתוחים סטטיסטיים רב משתנים: ניתוח שונות עם משתנים בין ותוך נבדקים, רגרסיה מרובה, ניתוח גורמים וסילום רב מימדי. דגש יושם על הבנת הבסיס התיאורטי, השוואה בין שיטות שונות, שימוש בתוכנות סטטיסטיות וכתיבה מדעית של הממצאים.

1071.4697.01  סמינר המגמה הקלינית של הילד
בסמינר תוצג סדרת הרצאות של מומחים בתחום התפתחות הילד ופסיכולוגיה קלינית של ילדים. כמו כן, יוצגו עבודות של תלמידי מחקר מתקדמים ויתנהל דיון בנושאים הקשורים לפסיכופתולוגיה והתפתחות תקינה. ההשתתפות לתלמידי שנה א' ו-ב' של המגמה הקלינית ילד הינה חובה. הסמינר לא נכלל במניין השעות לתואר. 

1071.6101.01  גישות ושיטות בפסיכותרפיה בילדים א'
הקורס יעסוק בגישות השונות בפסיכותרפיה בילדים. יוצגו עקרונות המבוססים על גישות שונות בתוך הזרם הפסיכואנליטי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול מערכתי, וטיפול אינטראקטיבי הורה-ילד. יידונו הסוגיות המיוחדות לעבודה עם ילדים, הורים וצוותים חינוכיים. כמו כן יידונו נושאים הקשורים ליעילות הטיפול ומחקר בתחום הטיפול בילדים.
 

1071.4303.01  התפתחות ופסיכופתולוגיה
הקורס מיועד לחשוף את התלמידים לתפיסה הדינאמית-התפתחותית של בריאות ופתולוגיה נפשיים ולעורר דיון סביב המושגים 'נורמאלי' ו'פתולוגי'. תיערך סקירה תאורטית של התפיסות הדינאמיות המרכזיות בהתאם להתפתחות  שהתרחשה בזרמים האנליטיים: מודלים הנגזרים מתיאורית הדחף, פסיכולוגית האגו, זרם יחסי האובייקט, מודלים של התקשרות והמודלים הרויזיוניסטיים. תיערך השוואה בין המודל הפנומנולוגי לבין המודל הדינאמי וייסקרו מושגים ותחומים ספציפיים. השיעורים ילוו בדוגמאות קליניות. 

1071.4211.01+ 1071.4212.01  פסיכופתולוגיה א'+ב'

היכרות מעמיקה עם תחום הפסיכופתולוגיה מהווה אבן בניין חשובה בהתהוותו ובעבודתו של פסיכולוג קליני. בקורס זה נכיר את הידע שנצבר בתחום, ואת האופן בו הוא מוצא את ביטויו בתחומים הישומיים השונים – פסיכיאטריה ופסיכולוגיה קלינית. בתחילת הקורס נעסוק בפסיכופתולוגיה בראי הזמן, בכלכלה של פסיכופתולוגיה ובאתנו-פסיכולוגיה. בהמשך, נלמד את טכניקת האבחון שמציע ה-DSM ונכיר בהרחבה את האבחנות השונות על פני הצירים השונים. נעסוק בספקטרום המצבים הפסיכוטיים, בספקטרום המצבים שאכנה בכלליות יתרה "נוירוטיים", בהפרעות אישיות ועוד, כל זאת תוך שימוש בדוגמאות קליניות מפורטות. ההפרעות השונות יוצגו הן ברמת הקריטריון האבחנתי, והן ברמת הפסיכודינמיקה של ההפרעה. בכך הקורס יהווה מורה נבוכים לקלינאי המתחיל, המחפש את דרכו הן בשיח הפסיכיאטרי והן בשיח הפסיכולוגי, ואת נקודת המפגש ביניהם.

1071.4865.01  עבודת הפסיכולוג במערכת החינוך ובקהילה
*  להקנות ידע  עיוני ויישומי  בנושא  עבודת הפסיכולוג הקליני /חינוכי בגן ובבית- הספר, תוך הצגת גישות  המתארות את תפקידו של
    הפסיכולוג במערך של מערכת החינוך והקהילה שבה הוא פועל

*  לתת כלים לעבודת הפסיכולוג שעובד מחוץ למערכת החינוך, עם המערכת
לעזור בהתמודדות עם התערבות הסטודנטים בעבודתם הקלינית בקשרים עם במערכת החינוך
*  לנהל סיעור מוחות בנושאים של העבודה  האבחונית הטיפולית  והמערכתית עם ילדים במערכת החינוך

1071.4304.01  אבחון והערכה 1                                                                                                     
מטרת הקורס היא לימוד שיטות באבחון והערכת אינטליגנציה ואישיות של ילדים תוך שימוש במבחנים פסיכולוגיים למטרה זו. בקורס ילמדו המשתתפים את תהליך ההעברה של מבחנים, קידוד הציונים שלהם, ומתן פירוש לתוצאותיהם בצורה אינטגרטיבית. המבחנים שיילמדו: וכסלר, בנדר, ציור אדם, ט.א.ט. ו- רורשך. כמו כן אם יספיק הזמן מבחן MMPI יוכנס גם לתכנית. התלמידים יידרשו לתרגל לאורך השנה את השימוש במבחנים הנלמדים וכתיבת דוחות בעזרתם. 

1071.4306.01 הדרכה קלינית בריאיון ילדים
הקורס יכלול התנסות מעשית בראיון ילדים הנמצאים בשלבי התפתחות שונים. במסגרת הקורס נדון בתיאוריות שונות של טיפול במשחק, בחשיבות המשחק ככלי ביטוי עבור הילד, בתהליכי העברה והעברה נגדית המתרחשים בחדר הטיפולים, וביכולת להבין את עולמו הפנימי המורכב של כל ילד באמצעות המשחק. כל אחד מהתלמידים יראיין ילד ולאחר מכן יערך ניתוח בכיתה תוך קבלת משוב אישי והדרכה מהמרצה. דגש מיוחד יושם על פיתוח היכולת להבין את שפתו ואת דרכי התקשורת של הילד. 
 

1071.6103.01  הדרכה  בפסיכותרפיה
ההדרכה בפסיכותרפיה תעסוק בתהליך האישי של אימוץ זהות מקצועית, תהליכי העברה והעברה נגדית בסביבה הטיפולית, התמודדות עם אבחון וטיפול בילדים בעלי פתולוגיה וכן הדרכת הורים. ההדרכה תתמקד ביישום הגישות הטיפוליות תוך כדי דיון במקרים מהפרקטיקום שיוצגו ע"י התלמידים. מטרת הקורס הינה ללוות את הפרקטיקום הקליני. 


1071.4489.01  דפוסי שינה וערות - התפתחות תקינה ופתולוגיה בילד
הסמינר יתמקד בנושאים הקשורים להתפתחות דפוסי השינה-ערות. בילדות, בהפרעות השינה השכיחות מגילאים השונים והקשר שבין הפרעות שינה ופסיכופתולוגיה. מטרת הסמינר תהיה לעודד סטודנטים ליזום ולערוך מחקר בתחום.  

1071.4871.01  הקפה חם מדי: גורמים סביבתיים והשפעתם על התנהגותנו

הסמינר יעסוק במחקרים ובתיאוריות הבודקים את השפעתם של גורמי סביבה כגון: טמפרטורה, משקל, מרחק, צבע וריח על התנהגותנו, שיפוטינו והאמוציות שלנו.
 

 

1071.4878.01  ויסות רגשות ושליטה עצמית
כיצד אנשים מווסתים את הרגשות שלהם? אילו אסטרטגיות לוויסות רגשות נחשבות יעילות? עבור מי? מתי? ולמה? מה הקשר בין קשיים בוויסות רגשות לפסיכופתולוגיות שונות? בסמינר אמפירי זה נסקור מודלים תיאורטיים וממצאים אמפיריים העוסקים בשאלות אלו. בנוסף ובאופן מעשי יותר סטודנטים יתבקשו לתכנן ולבצע מחקר המתייחס לאחד מנושאים אלו. 

1071.4279.01  פסיכופתולוגיה התפתחותית                             
הקורס מתמקד בהפרעות אישיותיות בפריסה רחבה מההיבט של המודל הפסיכיאטרי רפואי ועד למודלים פסיכודינמיים. מהות המושג הפרעת אישיות נבדק תוך התייחסות לתיאוריות שונות ובעיקר התיאוריות של קרנברג וקוהוט.

 

1071.4877.01  פסיכותרפיה דינאמית                                                                                            
היבט היסטורי על פסיכותרפיה. התפתחות החשיבה בפסיכותרפיה אנליטית – הרעיונות המרכזיים, הסוגיות התיאורטיות והקליניות המטופלות דרכם. התייחסות להיבטים השונים והמשלימים בתיאוריות  והטכניקות הטיפוליות שנגזרות מכך. קריאת מאמרים של תיאורטיקנים במקור, תוך דיון וחיבור לדילמות תיאורטיות וקליניות אקטואליות.


1071.5302.01  אבחון והערכה 2 (תרגיל)                                                                                         
הדרכה קבוצתית בדיאגנוסטיקה - עיבוד וניתוח מערכת מבחני אינטליגנציה ואישיות בעיקר של ילדים ונוער. תרגיל המשלב הדרכה אינדיבידואלית כקבוצה קטנה. (למסיימי הקורס אבחון והערכה 1,  1071.4304).
 

1071.4882.01  השפעת הסביבה על התנהגותנו ושיפוטנו
הקורס ידון במחקרים ובתיאוריות על השפעת מדדים פיזיים שונים בסביבה כגון: מרחק, צבע וטמפרטורה על ההתנהגות, אמוציות ושיפוט.


1071.4856.02 קריאה מודרכת - תאוריות דינמיות
סמסטר א'
הקורס יתמקד בתיאוריות "רומנטיות". נפתח בקריאה של פרנצי שבכתביו הקדים את זמנו, נכיר את התפר שבין יחסי האובייקט לתיאוריות עצמי דרך קריאה של ויניקוט ונעמיק בפסיכולוגיית העצמי דרך קריאה של קוהוט.
סמסטר ב'
הקורס יתמקד בתיאוריות "קלאסיות" בדגש על תיאוריות יחסי אובייקט. נחשף לעושר שבתיאוריה הקלייניאנית, ולאופן שבו היא השפיעה ומשפיעה עד היום על החשיבה של תיאורטיקנים מובילים דרך קריאה של קליין, אוגדן, ואחרים.



 

שיעורי בחירה משותפים לתלמידי המגמות הקליניות 

1071.4482.01  הקונפליקט היהודי-ערבי
קורס מיוחד המשלב התנסות ותיאוריה בהתמודדות והבנת קונפליקטים בין קבוצות תוך התייחסות ספציפית לקונפליקט הערבי-יהודי. הקבוצה תורכב מתלמידים יהודים וערבים ממחלקות שונות שיעבדו כקבוצת התנסות ולימוד. הקורס יכלול התנסות בתהליך בין קבוצתי מתמשך והרצאות בנושאים הבאים: קונפליקטים בין קבוצות, שינוי עמדות וסטריאוטיפים, עיבוד אינפורמציה, תהליכים אמוציונליים וקוגניטיביים של קונפליקט.
הקורס יועבר ע"י צוות מרצים מהחוג לפסיכולוגיה וצמד מנחים - יהודי וערבי מנווה שלום.

1071.4925.01  הקונפליקט במזרח התיכון: פרספקטיבות פסיכולוגיות ופילוסופיות
מטרת הקורס היא בחינת התיאוריות (לדוגמה: Bernard Lewis, Edward Said) העוסקות בקונפליקטים המזרח תיכוניים מנקודת מבט פסיכולוגית ופילוסופית. נקודות מבט אלו קשורות קשר הדוק לנרטיבים היסטוריים כלליים (לדוגמה: קץ ההיסטוריה, התנגשות הציביליזאציות) וכאלה העוסקים בקונפליקט הישראלי-ערבי בפרט, ולכן הקורס יחבר ביניהם. הקורס יתבסס על מצגות המשתתפים. 

1071.4369.01  הנחיית קבוצות: ניתוח התהליך הקבוצתי
הקורס יוקדש ללמידה בנושאי הנחיה קבוצתית. הוא יועבר בצורה התנסותית שבה המשתתפים יתנסו בהנחיה ויערך ניתוח של התהליך ושל הדפוסים האישיים של המנחים.
הרישום מותנה באישור המרצה. 

1071.2322.01  האם המערב מפסיד את מלחמת הרעיונות? פרספקטיבות פילוסופיות ופסיכולוגיות
מאז שנות השמונים נשמעים טיעונים עזים כי המערב מאבד את היכולת להגן על ערכיו הבסיסיים. סופרים כמו Allan Bloom ו-Alain Finkielkraut טוענים כי הרלטביזים הפוסט-מודרניסטי מקשה על קיום דיון מעמיק בנושא ערכים. נקודה זו חודדה לאחר 9.11 כאשר המערב נקרא להגן על ערכיו אך נראה כי הגנה זו לא נוחלת הצלחה מרובה. הקורס יבחן נושאים אלה מפרספקטיבה פילוסופית ופסיכולוגית. 

1071.4929.01 אוריינטציה קוגניטיבית בטיפול: בריאות ומחלה
האוריינטציה הקוגניטיבית היא תיאוריה כוללת של מוטיבציה קוגניטיבית המבוססת על התיזה העיקרית שתכנים קוגניטיביים מכוונים התנהגות ותורמים בצורה משמעותית גם להתנהגויות פתולוגיות שונות ולמצבי בריאות וחולי פיזיים. ההנחה - שאושרה בהרבה מחקרים - היא שהתכנים הקוגניטיביים שמונחים ביסוד כל התנהגות או הפרעה הם ספציפיים לאותה התנהגות או הפרעה וכן לאדם.
השיטה מבוססת על זיהוי התכנים הקוגניטיביים הרלבנטיים להתנהגות או המצב המסויימים ועל בנייה שיטתית של  תכנים קוגניטיביים שתומכים בקו ההתנהגותי הרצוי.האורינטציה הקוגניטיבית כוללת מערכת הנחות תיאורטיות, שיטה מובניית לניבוי התנהגויות בתחומים רבים, ושיטה מובניית להתערבות ולשינוי התנהגויות. השיטה היא אמפירית ועשרות מחקרים תומכים בהיבטים שונים שלה.
השיעור יוקדש להקנית הכרות עם התיאוריה, ועם הכלים המחקריים וההתערבותיים שפותחו במסגרתה. יוצגו דוגמאות מתחומים שונים, למשל, זוגיות, הפרעות אכילה ודפרסיה. הקנית הכלים תהיה תיאורטית ומעשית ומלווה בהדרכה.

1071.4766.01  הנחיית קבוצות בנושאי מין ומגדר: צפיה וניתוח (4 ש"ס) - החל מתשע"ג

הקורס מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה ובלימודי מגדר, שלמדו את הקורס "ורוד/כחול..." או לומדים אותו השנה. הרישום מותנה באישור המרצה. עדיפות לבעלות רקע בנושא מגדר ובהנחיית קבוצות.

מטרת הקורס ללמוד להנחות קבוצות בנושאי מין מגדר בגישה המשלבת טכניקות עבודה בקבוצות קונפליקט, בקבוצות להעלאת מודעות ובקבוצות דינמיות. הקורס כולל צפיה בקבוצה מעין זו בהנחית מורת הקורס (2 ש"ס) ולאחריה ניתוח התהליכים שהתרחשו בקבוצה בה צפיתן/ם (2 ש"ס).

הקבוצה בה תצפו היא קבוצת תרגול של תלמידי/ות תואר ראשון שניתנת במסגרת הקורס "ורוד/כחול זה צבע של בנות? סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר". מטרת קבוצת התרגול היא לאפשר לתלמידות התואר הראשון לדון ברגשות, בתהיות ובמחשבות שיעלו בהן בעקבות החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר במסגרת הקורס "ורוד/כחול...".

 

 

 הנחיית קבוצות בנושאי מין ומגדר: התנסות והדרכה (4 ש"ס) - החל מתשע"ד

הקורס מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה ובלימודי מגדר שסיימו את הקורס "הנחיית קבוצות בנושאי מין ומגדר: צפיה וניתוח". הרישום מותנה באישור המרצה. עדיפות לבעלות רקע בנושא מגדר ובהנחיית קבוצות.

 מטרת הקורס ללמוד להנחות קבוצות בנושאי מין מגדר בגישה המשלבת טכניקות עבודה בקבוצות קונפליקט, בקבוצות להעלאת מודעות ובקבוצות דינמיות.

הקורס כולל הנחיה של קבוצה כזו (2 ש"ס) + הדרכה (2 ש"ס).

הנחיה: הסטודנטיות ינחו קבוצות תרגול של תלמידי/ות תואר ראשון שניתנות במסגרת הקורס "ורוד זה צבע של בנות? סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר". מטרת קבוצות התרגול היא לאפשר לתלמידות התואר הראשון לדון ברגשות, בתהיות ובמחשבות שיעלו בהן בעקבות החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר במסגרת הקורס "ורוד/כחול...". הנחית קבוצות התרגול תעשה במידת האפשר בזוגות של סטודנט/ית מפסיכולוגיה וסטודנט/ית מלימודי מגדר.

ההדרכה תנתן במסגרת קבוצתית לכל משתתפות הקורס. קבוצת ההדרכה תלווה את התהליכים האישיים והמקצועיים שיעברו הסטודנטיות במסגרת הנחית קבוצת התרגול, ותאפשר דיון אינטלקטואלי ורגשי בנושאים העולים בקבוצות התרגול.

מבנה הקורס: סמסטר א (2 ש"ס) – כל מפגש יחל בהרצאה קצרה של המרצה בנושא מין ומגדר ולאחריה קבוצה בהנחית המרצה. סמסטר ב (4 ש"ס) – כל זוג סטודנטים ינחה קבוצה של תלמידי תואר ראשון בנושאי מין ומגדר לאורך כל הסמסטר ותנתן הדרכה קבוצתית על ההנחיה.

 במגמה הקלינית של הילד שיעורי הבחירה רק לתלמידים של שנה ב'.