ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

תנאי קבלה

רשאים להירשם מועמדים, שסיימו את לימודיהם לקראת התואר "בוגר אוניברסיטה" בפסיכולוגיה כדלהלן: למגמה הקלינית בציון מתאם 110 לפחות ו-90 לפחות בפסיכולוגיה, כולל תכנית ההשלמות (מן הראוי לציין כי משנה"ל תשס"ט המועמדים למגמה הקלינית לא יקבלו קרדיט נוסף במיון גם אם ממוצע ציוני התואר הראשון שלהם יהיה גבוה יותר מ-90. לדוגמה, למועמד שציונו הממוצע בלימודים הינו 94, אין סיכוי טוב יותר להתקבל למגמה מאשר מועמד אחר שציונו הממוצע יהיה 90). למגמה הקלינית של הילד: ציון מתאם 105 לפחות וממוצע 90 לפחות בפסיכולוגיה. למגמה החברתית בציון מתאם 100 לפחות וממוצע בפסיכולוגיה 88 לפחות, למגמה הקוגניטיבית ציון מתאם 100 לפחות ו-88 לפחות בפסיכולוגיה ולמגמה הפסיכוביולוגית בציון 88 לפחות.
מבחן המיון ארצי בפסיכולוגיה – "מבחן מתאם" נערך ע"י המרכז הארצי לבחינות. (טלפון: 02-6759555).  
את המגמות: פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה קלינית של הילד, פסיכולוגיה קוגניטיבית ופסיכוביולוגיה - ניתן לבחור בעדיפות ראשונה בלבד.
במגמה החברתית, ניתן לבחור גם בעדיפות שנייה, כל עוד העדיפות הראשונה היא למגמה אחרת בביה"ס למדעי הפסיכולוגיה.
 
מספר המתקבלים מצומצם. הקבלה מותנית הן בהישגים בלימודים והן בהתאמת המועמדים ללימודי התואר השני בפסיכולוגיה, שתיקבע על סמך ריאיון אישי או מרכז הערכה (במגמות הקליניות) ומבחן מיון ארצי. הזימון לריאיון אישי הוא עפ"י שיקולי כל מגמה, בהתאם לנתוני המועמדים.

מגמות קליניות  

מועמדים בעלי תואר אקדמי לא בפסיכולוגיה, המעוניינים ללמוד לתואר השני בפסיכולוגיה במגמות הקליניות חייבים, כתנאי מוקדם, להשלים לימודים מתכנית התואר הראשון בפסיכולוגיה. לשם כך עליהם להירשם ללימודי התואר הראשון וקבלתם תישקל עפ"י דרישות הקבלה הרגילות לתואר הראשון בפסיכולוגיה (כולל הבחינה הפסיכומטרית).
מתקבלים, אשר במסגרת לימודיהם הקודמים לא למדו קורסים מתחום הפסיכולוגיה, ילמדו  בתכנית הנקראת "חוג לאחר תואר". היקף לימודים אלו שווה להיקף הנדרש מתלמידי אופן הלימוד הדו-חוגי בפסיכולוגיה, דהיינו 60 ש"ס. בסיום לימודים אלה ניתנת תעודה שוות-ערך מבחינה אקדמית לתואר ב.א. במסלול זה ניתן לקבל פטור עד 20 ש"ס.
מתקבלים, אשר למדו קורסים של יותר מ-10 ש"ס בפסיכולוגיה, במסגרת לימודיהם הקודמים, לרבות אלה שסיימו לימודי חטיבה בפסיכולוגיה, ילמדו בתכנית ההשלמות. מתקבלים אלו מתבקשים לפנות, לאחר קבלת ההודעה על קבלתם, ליועץ התואר הראשון בחוג, ולהמציא אישור המפרט את לימודיהם הקודמים. היועץ יקבע לכל תלמיד את הרכב תכנית ההשלמות והיקפה. סיום תכנית ההשלמות אינו מזכה בתעודה או בתואר אקדמי, אך מקנה זכות להגשת מועמדות לתואר שני. סיום תכנית ההשלמות אינו מבטיח קבלה אוטומטית.

קבלת תלמידים בעלי תואר אקדמי בתחומים אחרים למגמות המחקריות

במקרים מיוחדים ועל פי החלטה מיוחדת של ראש המגמה הרלוונטית, יתאפשר למי שאינם בעלי ב.א. בפסיכולוגיה, להתקבל ללימודי השלמה במגמות החברתית, הקוגניטיבית או הפסיכוביולוגית במעמד "על תנאי". למגמה הקוגניטיבית רשאים להגיש מועמדות בעלי תואר ראשון במוסד מוכר להשכלה גבוהה בציון "טוב מאוד" (88) לפחות, למגמה הפסיכוביולוגית בציון גמר "טוב" (88) לפחות, למגמה החברתית בציון "טוב מאוד" (88) לפחות. מועמדים אלו יחויבו בקורסי השלמה מתכנית התואר הראשון (פירוט להלן). התנאי לקבלה כתלמידים מן המניין לתואר שני הוא סיום כל אחד מקורסי ההשלמות בציון שהוא לפחות ציון של סף דרישת הקבלה למגמה. במגמה החברתית, מועמדי ההשלמות לא יחויבו במבחן המתאם. במגמה הפסיכוביולוגית, נדרש ממוצע של 85 לפחות בציוני ההשלמות.
קורסי ההשלמה אינם נכללים במניין השעות לתואר שני ואינם משתקללים בציון הגמר.

קורסי ההשלמה הם:

חובה

א.         סטטיסטיקה לפסיכולוגים א'+ב' (שיעור ותרגיל).
ב.         שיטות מחקר (שיעור ותרגיל).
ג.          ניתוח שונות ויישומי מחשב -  (שיעור ותרגיל).
ד.         סמינר אמפירי (שנתי).

בחירה - 6 קורסים סמסטריאליים מתוך קורסי החובה בב.א. וזאת עפ"י קביעת ראש המגמה ובאישור היועץ לתואר ראשון.

למגמה הפסיכוביולוגית - פסיכולוגיה פיזיולוגית א+ב, למידה ועוד 3 קורסים מתוך קורסי החובה של תואר ראשון בפסיכולוגיה.

התלמידים לא יעברו למעמד מן המניין בטרם יסיימו את כל ההשלמות שהוטלו עליהם ויעמדו בתנאי הסף.[1]  עם זאת, על פי שיקולי ראש המגמה יוכלו התלמידים, באישור, לקחת קורסים מתכנית המ.א. במקביל לתקופת ההשלמות. במקרה זה יחתמו התלמידים על הצהרה  כי ידוע להם שהשתתפותם בשיעורי התואר השני היא על תנאי עד לסיום חובות ההשלמה, בכפוף לתנאי קבלתם.

עפ"י תקנון האוניברסיטה ניתן להיות במעמד על תנאי במשך שנה מתחילת הלימודים לכל היותר.

כל מגמה רשאית להחמיר בתנאי הקבלה מעבר למפורט בפסקה זו. יודגש שוב כי הקבלה לתואר שני ללא תואר ראשון בפסיכולוגיה הינה אך ורק במקרים מיוחדים ויוצאי דופן המצדיקים זאת.

__________________________
[1]  במגמה הקוגניטיבית העמידה בתנאי הסף אינה מבטיחה קבלה לתואר שני אלא מאפשרת הגשת מועמדות כמו כל שאר הנרשמים.