ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

תיאור הקורסים

 


1071.4346.01 שיטות מחקר וסטטיסטיקה

הקורס יעסוק במודלים שונים של ניתוחים סטטיסטיים רב-משתנים: ניתוחי שונות עם מספר משתנים תלויים ומפוקחים (MANOVA, MANCOVA), רגרסיה מרובה, בחינת מיתון ותיווך, ניתוח נתיבים וניתוח גורמים. דגש יושם על הבנת הבסיס התיאורטי, השוואה בין שיטות שונות, שימוש בתוכנות סטטיסטיות וכתיבה מדעית של הממצאים.

1071.4681.01 טיפול ממוקד ותחום זמן בגישה פסיכואנליטית
טיפולים ממוקדים ותחומי זמן מופיעים בפסיכואנליזה מראשית דרכה. קורס זה יעסוק בלמידה של אוֹפנוּת טיפולית זו מהיבט תאורטי וקליני. בהיבט התאורטי יתמקד הקורס במשמעותם ובהתפתחותם של המאפיינים המייחדים אופן זה של טיפול - מיקוד, זמן ואקטיביות על פי זרמים תאורטיים שונים בפסיכואנליזה. ההיבט הקליני יתבסס על דוגמאות מהספרות הפסיכואנליטית ודוגמאות שיביאו המשתתפים מן הפרקטיקום תוך התמקדות בתהליך של ניסוח המוקד, במשמעות של אקטיביות בטיפול ובעבודה עם מימד הזמן.

 

 

 1071.4202.01 אבחון והערכה
במהלך הקורס יוקנו כלים לאבחון והערכה של האישיות באמצעות שימוש במבחנים פסיכולוגיים: מבחני אינטיליגנציה ומבחני אישיות. הקורס יתמקד בלימוד עקרונות העברה, ניתוח, ופירוש של כל אחד מהמבחנים תוך מתן דגש על שילוב בין ממצאי המבחנים השונים ותרומתם לחוות דעת אינטגרטיבית ולכתיבת דוח מסכם. ינתן מקום לדיון הנוגע למשותף והשונה בין המבחנים ולהערכת משקלם היחסי בבטריה הכוללת. ההוראה תשלב אספקטים תיאורטים עם הדרכה ואימון מעשיים.

 

1071.4568.01 מושגי יסוד בפסיכותרפיה דינאמית א'+ב'


 

1071.4212.01+1071.4211.01  פסיכופתולוגיה א'+ב'

היכרות מעמיקה עם תחום הפסיכופתולוגיה מהווה אבן בניין חשובה בהתהוותו ובעבודתו של פסיכולוג קליני. בקורס זה נכיר את הידע שנצבר בתחום, ואת האופן בו הוא מוצא את ביטויו בתחומים הישומיים השונים – פסיכיאטריה ופסיכולוגיה קלינית. בתחילת הקורס נעסוק בפסיכופתולוגיה בראי הזמן, בכלכלה של פסיכופתולוגיה ובאתנו-פסיכולוגיה. בהמשך, נלמד את טכניקת האבחון שמציע ה-DSM ונכיר בהרחבה את האבחנות השונות על פני הצירים השונים. נעסוק בספקטרום המצבים הפסיכוטיים, בספקטרום המצבים שאכנה בכלליות יתרה "נוירוטיים", בהפרעות אישיות ועוד, כל זאת תוך שימוש בדוגמאות קליניות מפורטות. ההפרעות השונות יוצגו הן ברמת הקריטריון האבחנתי, והן ברמת הפסיכודינמיקה של ההפרעה. בכך הקורס יהווה מורה נבוכים לקלינאי המתחיל, המחפש את דרכו הן בשיח הפסיכיאטרי והן בשיח הפסיכולוגי, ואת נקודת המפגש ביניהם.


 

1071.4687.01 + 1071.4380.01 הריאיון הקליני א'+ב'
שאלה מרכזית העולה ביחס לראיון, היא האם ראיון קליני הוא אומנות או מיומנות. בקורס זה ננסה לענות יחד על שאלה זו, תוך התייחסות הן להיבטים הניתנים ללמידה ותרגול, והן להיבטים הנוגעים לאופן בו אנו חושבים וממשיגים את הסוגיות המרכזיות העולות בראיון. אנו רואים את הראיון הקליני כהתערבות טיפולית ראשונה בעלת חשיבות מכרעת. נקודה זו, נוגעת להיות המראיין פסיכולוג ולתרומתו והבנתו הייחודית את תהליך הראיון ואת נפש האדם. ראיונות קליניים משמשים למטרות שונות, דוגמת אבחון, הערכה לפני טיפול ועוד. בקורס נכיר את המטרות השונות ואת השפעתן על הדגשים ואופי הראיון. בה בעת, יודגש המשותף בין כל סוגי הראיונות והאופן בו המראיין מתמקם בחדר אל מול המרואיין. דרך ההתנסויות והתרגול במהלך הקורס, בכיתה ובשדה, יוכל כל משתתף להיחשף לאופי הראיון שלו ולסגנונות ראיון נוספים, תוך כדי חשיבה משותפת ודיון. תהליך למידה זה יועשר על ידי קריאה תיאורטית מגוונת, המציגה זרמים וגישות שונות. הלמידה תתבצע במליאה, לצד תרגול בקבוצות קטנות. 

 

1071.4617.01 אתיקה מקצועית בפסיכולוגיה קלינית
מטרת הקורס לקדם הבנה מעמיקה של האתיקה המקצועית בפסיכולוגיה, מקורותיה החברתיים-תרבותיים והפסיכולוגיים והקשר שלה לעבודה מקצועית נכונה בכל תחומי הפסיכולוגיה.
נכיר את החוקים, הסטנדרטים והקודים האתיים הרלוונטיים לעבודת הפסיכולוג, תוך דיון במקרים שיוצגו על ידי המרצה או באלה שיובאו מתוך ההתנסות של התלמידים. כמו כן נעסוק בחשיבה האתית המתפתחת בשירותי הבריאות ומקצועות העזרה האחרים.

 

1071.4135.01 הדרכה בפסיכותרפיה א' (עם קבוצות נוספות בהנחיית מורים במגמה הקלינית)
הקורס מיועד למשתתפים בפרקטיקום הקליני של שנה א' במגמה הקלינית. כל משתתף מביא מקרים הנמצאים בטיפולו להדרכה בקבוצה. בהדרכה עולים נושאים שונים הקשורים בתהליך הפסיכותרפויטי, כגון גיבוש העמדה הטיפולית, תכנון הטיפול, יחסי מטפל-מטופל, דילמות תיאורטיות ואישיות של המטפל, שלבים שונים במהלך הטיפול וסיומו, ושאלות אתיות. עולים גם נושאים של השתלבות המשתתפים בצוות הטיפולי במקום הפרקטיקום ושל קבלת ההדרכה המקצועית במקום.

 

1071.4691.01 קוגניציה, מטא-קוגניציה והפרעה אובססיבית קומפולסיבית
הקורס יעסוק במודלים קוגניטיביים של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית. נסקור תיאוריות חברתיות-קוגניטיביות בתחום של שליטה והערכת שליטה, ביטחון וביטחון יתר, מערכות שליטה מבוססות – פידבק, אוטומטיות, רמות של עיבוד קוגניטיבי. הקורס יבחן את הקשרים של תיאוריות אלה להפרעה אובססיבית-קומפולסיבית ויפתח דרכים לבחינה אמפירית של קשרים אלה.

 

1071.3627.01 פסיכולוגיה של כיבוש
הקורס יסקור מגוון תוצאות פסיכולוגיות של כיבוש בכלל ובשטחים בפרט והשפעתו על הכובשים והנכבשים. הוא יכלול את הנושאים הבאים: זהות וניכור (אישית ולאומית); דפוסי שיח במפגש כובש-נכבש; תפיסת הזולת והגישות לסבל; מעמד הילד כסובייקט.

 

1071.4121.01 הדרכה בפסיכותרפיה ב'
הקורס מיועד למשתתפים בפרקטיקום קליני של שנה ב'. כל משתתף יביא מקרים הנמצאים בטיפולו להדרכה בקבוצה. נושאים שונים הקשורים בתהליך הפסיכותרפויטי כגון תכנון טיפול, יחסי מטפל-מטופל וכו'. יובאו לדיון גם כן.

 

1071.5205.01 אבחון והערכה 2
הקורס מיועד להעמקה ולהרחבה של הידע התיאורטי והמעשי שנרכש בשנת הלימודים הראשונה על השימוש הקליני במבחנים פסיכולוגיים ובשיטות אבחון אחרות. כל תלמיד מציג מקרה שקיבל לאבחון במסגרת הפרקטיקום הקליני ומכין לגביו דו"ח פסיכודיאגנוסטי, וכן הוא מכין עבודה תיאורטית בנושא מוגדר, המוצגת אף היא לדיון בקבוצת הלימוד. הדגש הוא על הבדיקה הפסיכודיאגנוסטית כתהליך של אינטגרציה בין מקורות המידע השונים על הנבדקים וכן בין הממצאים השונים של המבחנים עצמם.

 

1071.4858.01 פסיכותרפיה אקזיסטנציאלית



 

1071.4690.01 פסיכופתולוגיה ב'
בקורס תעלינה שאלות ודילמות בתחום האבחון הפסיכופתולוגי. ההתמקדות תהיה על מספר אבחנות ותופעות קליניות (כמו סכיזופרניה וההפרעות הקשורות לה, מושג ה"נירוזה", פסיכופאתיה, התנהגויות מיניות, תופעת ההתאבדות). הקורס ידון בהקשר לכך בהתפתחות הסיווג הפסיכיאטרי (על פי מהדורות ה-DSM ו-ICD), בבעיות של אבחנה מבדלת, ובהשלכות חברתיות וטיפוליות. בין השאר יוצגו מספר מקרים. לצד ההשתתפות בדיונים, כל תלמיד יכין רפרט שיתואם עם המורה, ובו יסקור ספרות וידון באחת מהדילמות והנושאים הבעייתיים במיוחד בתחום הפסיכופתולוגיה.

1071.4859.01  לאקאן

הקורס יעסוק במושגי יסוד בתיאוריה של לאקאן- הסובייקט, המסמן, הסדרים (ממשי, דמיוני וסימבולי), ההתענגות, האיווי, האחר, ‘פרויד’, וכו. נקרא כמה מאמרים של לאקאן וספר אחד עליו. הקורס ינסה להמשיג את ההיגיון הפנימי של המאמץ להגדיר מחדש את הפסיכואנליזה, מאמץ שאותו לאקאן מייצג.

 

1071.4543.01 ניתוח תפקיד הפסיכולוג הקליני
תהליך הכניסה לתפקיד הפסיכולוג הקליני וההיבטים הרגשיים והאישיים המעורבים בו עומד במרכזו של קורס חווייתי-התנסותי זה. הקורס מבוסס על ההנחה כי ה"דרמה הפנימית" הכרוכה בנטילת תפקיד בכלל ותפקיד הפסיכולוג הקליני בפרט, מפגישה עם עולם ואובייקטים פנימיים, מפגש המעצים ומבליט תכונות אישיות והתנהגויות מסוימות, ונוטה לדכא אחרות. תהליך זה מעורר לפיכך קונפליקטים תוך ובין-אישיים בקרב קבוצת תלמידי המגמה הקלינית. כיוון שרכישת זהות מקצועית לעולם אינה מתחוללת בחלל ריק אלא מתרחשת בקונטקסט חברתי-ארגוני ייחודי ("האדם הוא תבנית נוף מולדתו" – במקרה זה תבנית נוף המגמה הקלינית של אוניברסיטת ת"א) ייעשה שימוש בכלים של דינמיקה קבוצתית על מנת לחקור את תרבות קבוצת העמיתים שבתוכה מתחולל תהליך גיבוש הזהות המקצועית.
המטרה המרכזית של הקורס הוגדרה לאור זאת כדלקמן: לאפשר חקירה דרך התנסות של תפיסת תפקיד הפסיכולוג הקליני ברמת הפרט והקבוצה, דימויים העצמי של התלמידים כפסיכלוגים קליניים בהתהוות והאג'נדה האישית, הלא-מודעת לעיתים, המובילה אותם לבחור במקצוע זה.

 

1071.4680.01 טיפול התנהגותי קוגניטיבי- צפייה ודיון
בקורס זה יצפו התלמידים בטיפול קצר-מועד של סמסטר אחד מאחורי חלון תצפית חד-כיווני. לאחר כל פגישה טיפולית ייערך דיון בהשתתפות המטפל והצופים. הקורס פתוח בדרך כלל רק לתלמידי השנה השנייה במגמה הקלינית.

 

1071.4856.01 קריאה מודרכת - תיאוריות דינמיות
הקורס יתמקד בתיאוריות "קלאסיות" בדגש על תיאוריות יחסי אובייקט. נחשף לעושר שבתיאוריה הקלייניאנית, ולאופן שבו היא השפיעה ומשפיעה עד היום על החשיבה של תיאורטיקנים מובילים דרך קריאה של קליין, אוגדן, ואחרים.



שיעורי בחירה משותפים לתלמידי המגמות הקליניות

 

1071.4482.01 הקונפליקט היהודי-ערבי
קורס מיוחד המשלב התנסות ותיאוריה בהתמודדות והבנת קונפליקטים בין קבוצות תוך התייחסות ספציפית לקונפליקט הערבי-יהודי. הקבוצה תורכב מתלמידים יהודים וערבים ממחלקות שונות שיעבדו כקבוצת התנסות ולימוד. הקורס יכלול התנסות בתהליך בין קבוצתי מתמשך והרצאות בנושאים הבאים: קונפליקטים בין קבוצות, שינוי עמדות וסטריאוטיפים, עיבוד אינפורמציה, תהליכים אמוציונליים וקוגניטיביים של קונפליקט.
הקורס יועבר ע"י צוות מרצים מהחוג לפסיכולוגיה וצמד מנחים - יהודי וערבי מנווה שלום.

 

1071.4925.01 הקונפליקט במזרח התיכון: פרספקטיבות פסיכולוגיות ופילוסופיות
מטרת הקורס היא בחינת התיאוריות (לדוגמה: Bernard Lewis, Edward Said) העוסקות בקונפליקטים המזרח תיכוניים מנקודת מבט פסיכולוגית ופילוסופית. נקודות מבט אלו קשורות קשר הדוק לנרטיבים היסטוריים כלליים (לדוגמה: קץ ההיסטוריה, התנגשות הציביליזאציות) וכאלה העוסקים בקונפליקט הישראלי-ערבי בפרט, ולכן הקורס יחבר ביניהם. הקורס יתבסס על מצגות המשתתפים.

 

1071.4369.01 הנחיית קבוצות: ניתוח התהליך הקבוצתי
הקורס יוקדש ללמידה בנושאי הנחיה קבוצתית. הוא יועבר בצורה התנסותית שבה המשתתפים יתנסו בהנחיה ויערך ניתוח של התהליך ושל הדפוסים האישיים של המנחים.
הרישום מותנה באישור המרצה.

 

1071.2322.01 האם המערב מפסיד את מלחמת הרעיונות? פרספקטיבות פילוסופיות ופסיכולוגיות
מאז שנות השמונים נשמעים טיעונים עזים כי המערב מאבד את היכולת להגן על ערכיו הבסיסיים. סופרים כמו Allan Bloom ו-Alain Finkielkraut טוענים כי הרלטביזים הפוסט-מודרניסטי מקשה על קיום דיון מעמיק בנושא ערכים. נקודה זו חודדה לאחר 9.11 כאשר המערב נקרא להגן על ערכיו אך נראה כי הגנה זו לא נוחלת הצלחה מרובה. הקורס יבחן נושאים אלה מפרספקטיבה פילוסופית ופסיכולוגית..

 

 

1071.4929.01 אוריינטציה קוגניטיבית בטיפול: בריאות ומחלה
האוריינטציה הקוגניטיבית היא תיאוריה כוללת של מוטיבציה קוגניטיבית המבוססת על התיזה העיקרית שתכנים קוגניטיביים מכוונים התנהגות ותורמים בצורה משמעותית גם להתנהגויות פתולוגיות שונות ולמצבי בריאות וחולי פיזיים. ההנחה - שאושרה בהרבה מחקרים - היא שהתכנים הקוגניטיביים שמונחים ביסוד כל התנהגות או הפרעה הם ספציפיים לאותה התנהגות או הפרעה וכן לאדם.
השיטה מבוססת על זיהוי התכנים הקוגניטיביים הרלבנטיים להתנהגות או המצב המסויימים ועל בנייה שיטתית של תכנים קוגניטיביים שתומכים בקו ההתנהגותי הרצוי.
האורינטציה הקוגניטיבית כוללת מערכת הנחות תיאורטיות, שיטה מובניית לניבוי התנהגויות בתחומים רבים, ושיטה מובניית להתערבות ולשינוי התנהגויות. השיטה היא אמפירית ועשרות מחקרים תומכים בהיבטים שונים שלה.
השיעור יוקדש להקנית הכרות עם התיאוריה, ועם הכלים המחקריים וההתערבותיים שפותחו במסגרתה. יוצגו דוגמאות מתחומים שונים, למשל, זוגיות, הפרעות אכילה ודפרסיה.
הקנית הכלים תהיה תיאורטית ומעשית ומלווה בהדרכה.


1071.4766.01  הנחיית קבוצות בנושאי מין ומגדר: צפיה וניתוח (4 ש"ס)- החל מתשע"ג

הקורס מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה ובלימודי מגדר, שלמדו את הקורס "ורוד/כחול..." או לומדים אותו השנה. הרישום מותנה באישור המרצה. עדיפות לבעלות רקע בנושא מגדר ובהנחיית קבוצות.

 מטרת הקורס ללמוד להנחות קבוצות בנושאי מין מגדר בגישה המשלבת טכניקות עבודה בקבוצות קונפליקט, בקבוצות להעלאת מודעות ובקבוצות דינמיות. הקורס כולל צפיה בקבוצה מעין זו בהנחית מורת הקורס (2 ש"ס) ולאחריה ניתוח התהליכים שהתרחשו בקבוצה בה צפיתן/ם (2 ש"ס).

הקבוצה בה תצפו היא קבוצת תרגול של תלמידי/ות תואר ראשון שניתנת במסגרת הקורס "ורוד/כחול זה צבע של בנות? סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר". מטרת קבוצת התרגול היא לאפשר לתלמידות התואר הראשון לדון ברגשות, בתהיות ובמחשבות שיעלו בהן בעקבות החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר במסגרת הקורס "ורוד/כחול...".

 

הנחיית קבוצות בנושאי מין ומגדר: התנסות והדרכה (4 ש"ס)- החל מתשע"ד

הקורס מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה ובלימודי מגדר שסיימו את הקורס "הנחיית קבוצות בנושאי מין ומגדר: צפיה וניתוח". הרישום מותנה באישור המרצה. עדיפות לבעלות רקע בנושא מגדר ובהנחיית קבוצות.

מטרת הקורס ללמוד להנחות קבוצות בנושאי מין מגדר בגישה המשלבת טכניקות עבודה בקבוצות קונפליקט, בקבוצות להעלאת מודעות ובקבוצות דינמיות.

הקורס כולל הנחיה של קבוצה כזו (2 ש"ס) + הדרכה (2 ש"ס).

הנחיה: הסטודנטיות ינחו קבוצות תרגול של תלמידי/ות תואר ראשון שניתנות במסגרת הקורס "ורוד זה צבע של בנות? סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר". מטרת קבוצות התרגול היא לאפשר לתלמידות התואר הראשון לדון ברגשות, בתהיות ובמחשבות שיעלו בהן בעקבות החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר במסגרת הקורס "ורוד/כחול...". הנחית קבוצות התרגול תעשה במידת האפשר בזוגות של סטודנט/ית מפסיכולוגיה וסטודנט/ית מלימודי מגדר.

ההדרכה תנתן במסגרת קבוצתית לכל משתתפות הקורס. קבוצת ההדרכה תלווה את התהליכים האישיים והמקצועיים שיעברו הסטודנטיות במסגרת הנחית קבוצת התרגול, ותאפשר דיון אינטלקטואלי ורגשי בנושאים העולים בקבוצות התרגול.

מבנה הקורס: סמסטר א (2 ש"ס) – כל מפגש יחל בהרצאה קצרה של המרצה בנושא מין ומגדר ולאחריה קבוצה בהנחית המרצה. סמסטר ב (4 ש"ס) – כל זוג סטודנטים ינחה קבוצה של תלמידי תואר ראשון בנושאי מין ומגדר לאורך כל הסמסטר ותנתן הדרכה קבוצתית על ההנחיה.