ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

תיאור הקורסים

1071.4346.01 שיטות מחקר וסטטיסטיקה א'
הקורס יעסוק במודלים שונים של ניתוחים סטטיסטיים רב משתנים: ניתוח שונות עם משתנים בין ותוך נבדקים, רגרסיה מרובה, ניתוח גורמים וסילום רב מימדי. דגש יושם על הבנת הבסיס התיאורטי, השוואה בין שיטות שונות, שימוש בתוכנות סטטיסטיות וכתיבה מדעית של הממצאים.

1071.4480.01 שיטות מחקר בפסיכולוגיה פיזיולוגית
קורס שנתי המפגיש תלמידים חדשים במגמה הפסיכוביולוגית עם שיטות וטכניקות המחקר המקובלות בתחום של מדעי המוח. יסקרו טכניקות בתחומים של התנהגות, פיזיולוגיה, הדמיה, קוגניציה, אימונולוגיה, גנטיקה, מודלים בבעלי חיים, אתיקה של המחקר, בהן משתמשים החוקרים לשם השפעה על מערכת העצבים ולשם רישום פעילות מערכת העצבים. סמסטר א' יכלול סידרה של הרצאות של מומחים בשיטות השונות. סמסטר ב' יכלול מספר הרצאות נוספות והן הדגמות של השיטות במעבדות החוג או במעבדות חוקרים מחוץ לחוג. השתתפות בהרצאות ובהדגמות של סמסטר א' וסמסטר ב' הינה חובה. בנוסף, סמסטר ב' יכלול תרגול בטכניקות עבודה הבסיסיות של פסיכוביולוגיה, הן על נבדקים אנושיים והן על חיות מעבדה. השתתפות בתרגילים מקנה את הידע והמיומנות הרלוונטיים ביותר לחוקרים בתחום הפסיכוביולוגיה, הן מבחינה פרקטית והן מבחינת היכולת להעריך את המחקרים המתפרסמים בעיתונות המדעית. ההשתתפות בתרגילים הינה רשות. התלמידים יבחנו בסוף כל סמסטר על הנושאים שהועברו בכיתה ועל חומר קריאה שיינתן לפני כל פגישה.

 

 

1071.4809.01 פסיכופרמקולוגיה
הקורס יעסוק בחקר המנגנונים המוחיים העומדים בבסיסן של מחלות נפש ויתמקד בטיפול הפרמקולוגי בהן כגון נוגדי דיכאון, תרופות הרגעה, ותרופות אנטי-פסיכוטיות. כמו כן יושם דגש על הנוירוטרנסמיטרים הראשיים במערכת העצבים ותפקידם בויסות מצבי רוח, התמכרות, שינה ועוד.


1071.4644.01 סוגיות נבחרות במדעי העצב ההתנהגותיים והקוגניטיביים
במהלך הסמינר ייחשפו התלמידים למגוון הנושאים ושיטות המחקר הקיימים בתחום מדעי העצב דרך הרצאות של חוקרים מהחוג לפסיכולוגיה אשר יציגו את עבודות המחקר שלהם. במהלך סמסטר א' יציגו בעיקר חוקרים מהמחלקה בפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב על מנת לאפשר לתלמידים לבחור את המעבדה בה הם מעוניינים לבצע את עבודת המחקר שלהם. בסמסטר ב' ירצו חוקרים ממחלקות אחרות באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטאות אחרות בארץ ובעולם. אחת למספר שבועות יציגו תלמידי תואר שני את עבודות המאסטר או הדוקטוראט שלהם. 

 

   

1071.4756.01 המערכת המוטורית במוח האדם
המערכת המוטורית במח האדם קריטית לשם ביצוע פעולות על הסביבה – הבסיס לכל התנהגות. לאחר שנסקור את המבנה האנטומי והפונקציונלי של קליפת המח המוטורי, נדון בנושאים של למידה וזיכרון מוטורי, הקשר בין תפישה חושית ותגובה מוטורית (לדוגמא נוירוני מראה), פתולוגיות שונות וההשלכות שלהן על ביצוע פעולות רצוניות ואף ההבחנה בין מבצע הפעולה (אני או אחר). כמו כן נסקור התפתחויות בתחום של ממשק אדם מכונה.

1071.4828.01  שיטות התנהגותיות בחקר המוח
דרישות קדם: למידה- התניה קלסית ואופרנטית: תופעות בסיסיות וניתוח תאורטי

מטרת הקורס להקנות הבנה תאורטית וידע פרקטי בשיטות התנהגותיות המשמשות בחקר מערכתי של המוח וכן הבנת האופן בו משתמשים בשיטות אלו בשילוב עם שיטות אחרות כגון, גרימת נזקים מוחיים (lesions), פרמקולוגיה מערכתית ותוך מוחיות, גירוי חשמלי ואופטוגנטי, מדידות אלקטרו פיזיולוגיות ועוד. ילמדו הנושאים הבאים: למידת הבחנה, למידה מרחבית, למידה קלאסית, סוגי זיכרון ותהליכי זיכרון, קשב, וכן שימוש במודלים בבעלי חיים למחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות כגון דכאון, הפרעות חרדה, סכיזופרניה, התנהגות קומפולסיבית, התמכרויות ואלצהיימר.

 

1071.4823.01 הדמיה מוחית בשיטות לא-פולשניות
השימוש בשיטות להדמיה מוחית בצורה לא פולשנית לצרכים קליניים ומחקריים גדל בצורה אקספוננציאלית בעשורים האחרונים. בקורס זה נדון במנגנוני הפעולה של שיטות אלה, מה מקור האות הנמדד, הקשר שלו לפעילות מוחית, שיטות עיבוד האות, ומסקנות שאפשר או אי אפשר להסיק משיטות אלה. דגש מיוחד יושם על תהודה מגנטית תיפקודית (FMRI).


1071.4759.01  תכנות ותכנון ניסויים ב-MATLAB

הקורס יעסוק במודלים שונים של ניתוחים סטטיסטיים רב משתנים: ניתוח שונות עם משתנים בין ותוך נבדקים, רגרסיה מרובה, ניתוח גורמים וסילום רב מימדי. דגש יושם על הבנת הבסיס התיאורטי, השוואה בין שיטות שונות, שימוש בתוכנות סטטיסטיות וכתיבה מדעית של הממצאים.

MATLAB היא שפת תכנות גבוהה המשלבת ממשק ידידותי ונוח עם כוח חישובי וגמישות יישומית. בשילוב עם ערכת כלים (ToolBox) ייעודית לתכנון ניסויים מהווה MATLAB פלטפורמה איכותית לתכנון ניסויים בפסיכולוגיה המערבים גירויים חושיים (וויזואליים, אודיטוריים וכו...). הקורס יהווה מבוא לעקרונות התכנות והשימוש בשפת תכנות ככלי עבודה בסביבה ממוחשבת. כמו כן יסקור הקורס שלבים חשובים המעורבים בהכנת ניסוי, כגון קלט, פלט, עבודה עם תצוגות, עיצוב גרפי ותזמון של גירויים, אינטראקציה עם חומרה חיצונית, וארגון הנתונים לקראת ניתוח. חובות הקורס יהיו תרגילים שבועיים שיהוו מרכיב אינטגראלי בתהליך הלמידה (חובת הגשה 80%).



1071.4540.01 השפעת לחץ והסרת גידול סרטני על פגיעות להתפתחות גרורות
סמינר אמפירי בו ילמדו בסמסטר הראשון עקרונות פעילות המערכות החיסונית, במיוחד כנגד תאים סרטניים, והשפעות לחץ, הורמוני לחץ, והתערבויות כירורגיות על פעילות המערכת החיסונית. ניסויים אמפיריים בבעלי חיים יתוכננו ויבוצעו בסמסטר השני. מטרות המחקר הן הבנת המנגנונים ההורמונאליים האחראיים על ויסות פעילות חיסונית והשלכות ויסות זה לפגיעות לגרורות סרטניות, כמו גם פיתוח התערבויות למניעת אפקטים שליליים על פעילות המערכת החיסונית.

1071.4827.01 מנגנונים מוחיים והתנהגותיים בהתמכרות לאלכוהול

אלכוהוליזם הוא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער עדיין אין טיפול תרופתי או התנהגותי יעיל להפרעה זו ורוב המטופלים חוזרים לשימוש באלכוהול בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים, עם דגש על אלכוהוליזם. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכרות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו-כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול באלכוהליזם, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים.

 

1071.3644.01 מנגנונים מוחיים בחיקוי ולמידה
בני אדם מומחים בלמידה ע"י התבוננות וחיקוי של אחרים. בסמינריון זה נעסוק במנגנונים המוחיים התומכים בהתנהגות זו ובקשר בינם לבין הבנת האחר.


1071.4826.01  מין, מוח ופסיכופתולוגיה

הסמינר יעסוק בהשפעות המורכבות של מין וסביבה על מבנה ותפקוד המוח, כמו שהן מתבטאות בפסיכופתולוגיות שונות. נסקור את השפעות המין על התפתחות המוח בעובר ובבוגר, ואת האופן שבו מין עושה מודולציה להשפעות סביבתיות על המוח.

 
1071.3647.01 מנגנונים מוחיים לבקרה רגשית
בסמינר נבחן את הידוע על מנגנונים מוחיים המעורבים בבקרה רגשית בבני אדם ואת ביטויים בהתנהגות בריאה ובמחלות נפש. נתמקד באיפיון החוויה הרגשית של כעס ועצב. יידונו שיטות מחקר למדידה של החוויה הרגשית בשיטות התנהגותיות פסיולוגיות ומוחיות. הקורס יכלול הדגמה של ניסוי בהדמיה תפקודית. העבודה הניסויית תערב תפעול התנהגותי של בקרה רגשית בבני אדם דרך שימוש במגוון גירויים.   הקורס מוגבל ל-20 אנשים (תנאי מקדים קורס פסיכולוגיה פיזיולוגית).

 

.