ידיעון תשע"ג

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

תיאור הקורסים

 

1071.4346.01 שיטות מחקר וסטטיסטיקה א'
הקורס יעסוק במודלים שונים של ניתוחים סטטיסטיים רב משתנים: ניתוח שונות עם משתנים בין ותוך נבדקים, רגרסיה מרובה, ניתוח גורמים וסילום רב מימדי. דגש יושם על הבנת הבסיס התיאורטי, השוואה בין שיטות שונות, שימוש בתוכנות סטטיסטיות וכתיבה מדעית של הממצאים.
 

1071.4705.01 קשב וארגון קוגניטיבי בתפיסה ובזיכרון א'
כל פעילות בחיי היומיום דורשת מידה מינימלית של קשב סלקטיבי: התמקדות בגירויים הקריטיים והזנחת אינפורמציה לא רלוונטית לתפקוד. הקשב הסלקטיבי מצליח פעמים רבות, אך לפעמים הוא נכשל. יידונו בקורס מדדים קלאסיים ומודרניים של קשב סלקטיבי לרבות התיאוריות שתומכות בכל מדד. ייעשה ניסיון לזהות ולבודד באופן ניסויי את התנאים המעודדים הצלחה וכשלון של הקשב הסלקטיבי.

  
1071.5519.01 זיכרון אנושי א'
הידע הנוכחי בהבנת תהליכי זיכרון נרכש דרך תיאור ביצועים של נבדקים במספר יחסית קטן של מטלות זיכרון. מטלות אלו, המהוות את גרעין המחקר בתחום הזיכרון האנושי, ייסקרו בקורס, תוך שימת דגש על ניתוח המודלים התאורטיים שפותחו לתיאור הביצועים במטלות. הקורס יעסוק בחלק מהנושאים הבאים: זיכרון אימפליסיטי, זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, יציבות הזיכרון, אפקט האופנות, אפקט ספציפיות הקידוד, ואפקט החזרה.
 

1071.5521.01 זיכרון אנושי ב'
הקורס יבחן מודלים בסיסיים לתהליכי היכר והשוואתם לתהליכי זיכרון חופשי.


 

1071.4737.01 תודעה, קשב וחקר המוח א'
הקורס יתן ידע בסיסי אודות הכלים השונים בחקר המוח מנקודת המבט של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית. בעוד שיודגשו מגבלות הכלים הנ"ל, תובלט התרומה הייחודית שלהם להבנת התיפקודים הקוגניטיביים ובעיקר להבנת התהליכים של קשב ומודעות חזותית.

 

1071.4734.01 תודעה, קשב וחקר המוח ב'
הקורס יסקור את הגישות התאורטיות הניסוייות לחקר התודעה. תחילה יעסוק הקורס באבחנה בין תפיסה מודעת ולא מודעת כפי שנחקרה בעזרת כלים קוגניטיביים ובהמשך תהיה התמקדות בשאלה של "הקורלטים העצביים של התודעה (NCC)". תוצגנה התיאוריות המובילות שתקפו את הנושא תוך סקירת המימצאים הבסיסיים שעליהן התיאוריות הנ"ל מבוססות.
 

1071.4748.01 קבלת החלטות: תיאוריות, מודלים ותהליכים קוגניטיביים
הקורס יבחון תהליכים המונחים בבסיס תהליכי קבלת ההחלטות, החל בבעיות תפיסה פשוטות, וכלה בבעיות מורכבות המערבות סיכון או שבהן האופציות מאופינות על ידי מימדים רבים. הקורס יתמקד במחקרים התנהגותיים בקבלת החלטות, המראים שאנשים אינם תמיד אופטימליים בבחירתם, וינסה לאמוד את הסיבות לכך. לשם כך נעמת תיאוריות אלטרנטיביות כגון תיאורית הערך לעומת הגישה ההיוריסטית, ונבדוק את תפקיד הרגש בקבלת ההחלטות (התיאוריה הסומטית).

  

1071.4749.01 פילוסופיה של תהליכים מנטליים
הקורס יבדוק מספר נושאים מושגיים העומדים בבסיס המדע הקוגניטיבי והפילוסופי. החל בבעיה הקלאסית של הקשר בין גוף ונפש, דרך פיתוח ניתוח מושגי של סיבתיות מנטלית, ייצוג כוונה-מנטלית, תיאוריית ה-mind, פסיכולוגיה עממית, כוונה-פעולה, וכלה בדיון בבעיה של רצון חופשי ואחריות מוסרית. הקורס יעמת נקודות מבט ותיאוריות מנוגדות בנושאים אלו עם התייחסות לויכוחים במדעים הקוגניטיביים והפילוסופים.

 
1071.4754.01 סוגיות בחיפוש חזותי




1071.4758.01  זיכרון עבודה
זיכרון העבודה הינו מחסן זמני המכיל אינפורמציה בכמות מוגבלת אך הוא יודע לשמור אותה באופן אקטיבי ונגיש לתהליכים קוגניטיביים גבוהים. למרות מגבלות האחסון שלו (יכול להחזיק רק בין 3 או 4 פריטים), לזיכרון העבודה תפקיד חשוב בקביעת ההתנהגות כך שלהבדלים אינדיבידואלים בקיבולת של זיכרון העבודה יש מתאם עם יכולות קוגניטיביות גבוהות כמו השגים בבית הספר ואינטיליגנציה. בסמינר נכסה את התאוריות השונות של זיכרון העבודה, נבין כיצד הן מסבירות את ההבדלים האינדבידואליים בקיבולת שלו, כיצד מודדים את הקיבולת של זיכרון העבודה, ומדוע יש לקיבולת זו מתאם עם תהליכים  גבוהים. הסמינר יתרכז בזיכרון עבודה וורבלי וזיכרון עבודה וויזואלי עם דגש על האחרון. בסגרת הסמינר, הסטודנטים יתכננו ויריצו ניסוי אמפירי שיבדוק שאלה שנדונה במהלכו.
 

1071.4756.01 המערכת המוטורית במח האדם
המערכת המוטורית בבעלי חיים (ובבני אדם בפרט) מאפשרת אינטראקציה עם הסביבה ועל ידי כך הגדלה של סיכויי השרידות (בריחה מטורף, אכילה, וכו'). בקורס זה נלמד על המבנה האנטומי והפונקציונאלי של קליפת המח המוטורית באדם ועל סינדרומים ייחודיים הנובעים מפגיעה באזורים אלה.

 

1071.4759.01  תכנות ותכנון ניסויים ב-MATLAB

MATLAB היא שפת תכנות גבוהה המשלבת ממשק ידידותי ונוח עם כוח חישובי וגמישות יישומית. בשילוב עם ערכת כלים (ToolBox) ייעודית לתכנון ניסויים מהווה MATLAB פלטפורמה איכותית לתכנון ניסויים בפסיכולוגיה המערבים גירויים חושיים (וויזואליים, אודיטוריים וכו...). הקורס יהווה מבוא לעקרונות התכנות והשימוש בשפת תכנות ככלי עבודה בסביבה ממוחשבת. כמו כן יסקור הקורס שלבים חשובים המעורבים בהכנת ניסוי, כגון קלט, פלט, עבודה עם תצוגות, עיצוב גרפי ותזמון של גירויים, אינטראקציה עם חומרה חיצונית, וארגון הנתונים לקראת ניתוח. חובות הקורס יהיו תרגילים שבועיים שיהוו מרכיב אינטגראלי בתהליך הלמידה (חובת הגשה 80%).

 

1071.4747.01 מודלים חישוביים בתהליכים קוגניטיביים
הקורס יציג שיטות חישוביות בהן ניתן להשתמש לפיתוח מודלים של זיכרון, קשב, בחירה-תפישתית, קבלת החלטות, סיווג, ופיתרון בעיות, ושבהן ניתן להשתמש לניבוי כמותי לגבי הדיוק וזמן התגובה. המודלים ישמשו במחקר נוירו-קוגניטיבי, אך יתמקדו בהסבר נתונים התנהגותיים במשימות קוגניטיביות (צורה-רקע, סטרופ, מבחני זיכרון, בחירה, מטה-קוגניציה). הקורס יתמקד במיוחד בעימות בין מודלים ותאוריות מתחרות. למרות שזו אינה דרישת קדם, רקע חישובי (כגון Matlab)מהווה יתרון. חלק גדול מההערכה יתבסס על פרוייקט חישובי או סקירה ביקורתית של ספרות.


 

1071.4929.01 אוריינטציה קוגניטיבית בטיפול: בריאות ומחלה
האוריינטציה הקוגניטיבית היא תיאוריה כוללת של מוטיבציה קוגניטיבית המבוססת על התיזה העיקרית שתכנים קוגניטיביים מכוונים התנהגות ותורמים בצורה משמעותית גם להתנהגויות פתולוגיות שונות ולמצבי בריאות וחולי פיזיים. ההנחה - שאושרה בהרבה מחקרים - היא שהתכנים הקוגניטיביים שמונחים ביסוד כל התנהגות או הפרעה הם ספציפיים לאותה התנהגות או הפרעה וכן לאדם.
השיטה מבוססת על זיהוי התכנים הקוגניטיביים הרלבנטיים להתנהגות או המצב המסויימים ועל בנייה שיטתית של תכנים קוגניטיביים שתומכים בקו ההתנהגותי הרצוי.האורינטציה הקוגניטיבית כוללת מערכת הנחות תיאורטיות, שיטה מובניית לניבוי התנהגויות בתחומים רבים, ושיטה מובניית להתערבות ולשינוי התנהגויות. השיטה היא אמפירית ועשרות מחקרים תומכים בהיבטים שונים שלה.
השיעור יוקדש להקנית הכרות עם התיאוריה, ועם הכלים המחקריים וההתערבותיים שפותחו במסגרתה. יוצגו דוגמאות מתחומים שונים, למשל, זוגיות, הפרעות אכילה ודפרסיה. הקנית הכלים תהיה תיאורטית ומעשית ומלווה בהדרכה.

 

1071.4760.01  נושאים מתקדמים בקבלת החלטות: מפרדוקסים ועד neuroeconomics

הקורס יבחן מקרוב מספר נושאים מתקדמים בתיאוריות של קבלת החלטות שנמצאים בלבו של הדיון העכשווי בספרות. נתחיל בפער שבין קבלת החלטות מתוך תיאור לבין קבלת החלטות מתוך התנסות. נמשיך לבחון תופעות שנמצאות במחלוקת כמו פחד מהפסד והיפוך העדפות (decoy effects). בנוסף נעסוק בבסיס העצבי של תהליכי קבלת החלטות ונתייחס לתיאורית ה- somatic-marker וכן למספר נושאים שנויים במחלוקת כמו החלטות בלתי מודעות (האם מקבלים החלטות יותר טובות אחרי ש"ישנים על זה"). הקורס יהיה בנוי סביב הצגת הנושאים ע"י תלמידים ודיונים בכיתה.

1071.4757.01  נושאים מתקדמים במודלים חישוביים 
הקורס הינו המשך לקורס "מודלי חישוביים של תהליכים קוגניטיביים" שמועבר בסמסטר א'. הקורס ישמש כפלטפורמה לקריאה ודיון במאמרים מתחומים של פסיכולוגיה קוגניטיבית ניסויית וניורופסיכולוגיה קוגניטיבית שעושים שימוש במודלים חישוביים כדי להסביר את הממצאים ההתנהגותיים והניורונליים. הנושאים שיועלו לדיון הם: החלטות תפיסתיות, לקסיקליות ומבוססות ערך, קודים ניורונליים, ניורואקונומיקה, בטחון, זכרון, חיפוש וויזואלי ותהליכי קשב. במהלך הקורס כל תלמיד יציג מאמר לדיון בכיתה. מספר נושאים יועברו ע"י המרצה. מטרת הקורס היא לאפשר לתלמידים לקרוא ולהבין מאמרים המבוססים על שיטות חישוביות.

1071.4767.01  סוגיות מרכזיות בחקר הקשב החזותי

מטרת הקורס להקנות לתלמידים מבט על בקשר לסוגיות המרכזיות הנחקרות כעת בתחום הקשב החזותי. השיעורים מאורגנים סביב מאמרי מפתח אשר ידונו בכיתה. המאמרים יגשו לשאלות המחקר משתי נקודות מבט משלימות. מצד אחד, מאמרי סקירה יספקו מבט אינטגרטיבי על התיאוריות והשיטות המתיחסות לכל סוגיה. מצד שני, מאמרים אמפיריים יאפשרו לתלמידים להתחקות אחרי הפרדיגמות הניסוייות והתחכום המתודולוגי המאפיינים את חקר הקשב.

 1071.4768.01 שחמט וקוגניציה

תיאור קצר של הקורס: משחק השחמט מספק מצע אידיאלי לחקירה של מגוון תהליכים קוגניטיביים. אלה כוללים מיומנות ומומחיות, קבלת החלטות, זיכרון, עיבוד אינפורמציה (במיוחד זה הנרכש דרך תנועות עיניים), תכונות אישיות, ותהליכים לא מודעים. במהלך הקורס יידונו בהרחבה כל אחד מנושאים אלה תוך סקירת הספרות הרלוונטית בצומת של שחמט וקוגניציה. יוקדש מקום גם לסקירה של השורשים ההיסטוריים, התרבותיים והספרותיים של משחק השחמט והתפתחותו.



1071.4763.01  מודלים כמותיים בחקר הזיכרון

רישום לסמינר בתיאום עם המרצה בלבד. הסמינר יעסוק בהצגה שיטתית של המודלים החישוביים/תיאורטיים למבחני הזיכרון הנפוצים: היזכרות חופשית, היזכרות בעזרת רמז, והיכר. בעזרת המודלים ננסה לבחון  נתונים אמפיריים קיימים וכן לייצר ניבויים אודות נתונים חדשים. הניבויים יכללו דפוסים אודות דיוק, זמן תגובה ושיפוטי ביטחון. הנוכחות בסמינר הינה חובה על בסיס שבועי כמו גם קריאה והצגה של מספר מאמרים מידי  שבוע.